کد خبر: 368499
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

نوذر شفیعی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

تبادل زندانی بین ایران و آمریکا راهی برای خروج آبرومندانه طرفین از بحران است/ تکلیف رابطه ایران و آمریکا طبق بیانات رهبری روشن است/ مذاکره با آمریکا در صورت رفع تحریم امکان‌پذیر است

نوذر شفیعی درباره به تبادل زندانی بین ایران و آمریکا که منجر به تشکر ترامپ از ایران شد و برخی آن را راهی برای مذاکره دانستند، گفت: تبادل زندانی بین ایران و آمریکا در شرایطی که هر 2 طرف دنبال راهکاری برای کاهش فشار متقابل هستند، پنجره‌ای به سوی کاهش تنش و خروج آبرومندانه از بحران است.

تبادل زندانی بین ایران و آمریکا راهی برای خروج آبرومندانه طرفین از بحران است/ تکلیف رابطه ایران و آمریکا طبق بیانات رهبری روشن است/ مذاکره با آمریکا در صورت رفع تحریم امکان‌پذیر است
کد خبر: 368499
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نوذر شفیعی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره تبادل زندانی میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا که برخی آن را راهی برای گشایش مذاکره بین ایران و آمریکا می‌دانند، گفت: تکلیف رابطه ایران و آمریکا طبق بیانات رهبری مشخص است و مذاکره جدیدی بین ما شکل نخواهد گرفت مگر اینکه آمریکا به برجام برگردد یا تحریم‌ها را لغو کند. ولی معمولاً روابط کشورها در بافتارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی شکل خواهد گرفت.

نماینده مردم ممسنی در مجلس نهم ادامه داد: در بافتارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی گاه حوادثی رخ می‌دهد که ممکن است انعطافی در موضع هر 2 طرف مورد چالش ایجاد کند.

نماینده ادوار مجلس گفت: اگر آمریکایی‌ها به برجام برگردند یا آمریکا تحریم‌ها را لغوکند، مذاکره بلامانع است. این موارد کدهایی است که به ما می‌گوید بر اساس برداشت‌هایی که از رفتار طرف مقابل داریم می‌توانیم مواضع‌مان را ساده‌تر یا محکم‌تر از قبل بیان کنیم.

تبادل زندانی اقدامی نمادین برای کاهش تنش طرفین است

شفیعی با تاکید بر اینکه مراودات اخیر و تبادل زندانی بین ایران و آمریکا بدون دلیل نیست توضیح داد: آزادی اخیر زندانیان ایرانی و آمریکایی بی‌دلیل نیست و یکسری اقدامات نمادین است که اتفاق می‌افتد تا به کاهش تنش بین 2 کشور منجر شود.

نماینده اسبق مجلس ادامه داد: پیش از این چنین مراوداتی صورت نگرفته و رخ دادن آن در چنین شرایطی نشان می‌دهد قرار است به کاهش تنش در روابط ایران و آمریکا بینجامد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: واقعیت این است که هم ایران به اندازه کافی تحت فشارهای آمریکا قرار دارد و هم آمریکا خصوصاً ترامپ تحت فشارهای ایران است. بنابراین هر 2 طرف به موفقیت‌های اینچنینی نیاز دارند، پس این اقدامات پنجره‌هایی است تا مسیر خروج آبرومندانه طرفین از بحران را هموار کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها