کد خبر: 368890
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ۱۰:۳۲:۰۶
| |

چه کسی تفنگداران ایرانی را به توکیو خواهد برد

نخستین سهمیه المپیک توکیو برای ایران را نجمه خدمتی تیرانداز بیرجندی با هدایت و مربیگری الهام هاشمی کسب کرد تا مشخص شود علی رغم تمامی مشکلات، حضور یک مربی مجرب و خبره تا چه حد شانس موفقیت ورزشکاران را افزایش می‌دهد.

چه کسی تفنگداران ایرانی را به توکیو خواهد برد
کد خبر: 368890
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ۱۰:۳۲:۰۶

اعتمادآنلاین| سال‌های سال رشته تیراندازی با مشکلاتی چون نداشتن فشنگ، کمی اعتبار برای برگزاری اردوهای برون مرزی یا اعزام به مسابقات متعدد مواجه بوده و هست اما جدایی «لازلو سوچک» مجارستانی از تیم ملی، مشکل نبودِ یک مربی با تجربه را هم بر مشکلات قبلی تیراندازان افزود.

لازلو سرمربی مجارستانی تیم ملی تیراندازی نزدیک به هشت سال هدایت تیراندازان ایرانی را بر عهده داشت و در سایه همکاری وی با فدراسیون تیراندازی، ایران توانست در المپیک‌های 2012 لندن و 2016 ریو بدون استفاده از وایلد کارت به ترتیب با داشتن سه و پنج سهمیه حضور یابد. اما این همکاری هرگز مدال المپیکی نصیب ایران نکرد.

با تغییر مدیریت فدراسیون و روی کار آمدن علی دادگر، وی اعلام کرد علی رغم تلاش‌های بسیار نتوانسته نظر لازلو را برای ادامه همکاری با ایران جلب کند و پس از تسویه حساب با این مربی صاحب نام جهانی و مذاکره با چند مربی خارجی در نهایت گوران ماکسیموویچ را به عنوان مربی پاره وقت برای تیم ملی تفنگ و الکساندر سماکین را برای تیم تپانچه پای میز قرارداد نشاند.

حضور ماکسیموویچ طولانی نشد و او بعد از بازی‌های آسیایی جاکارتا و مسابقات قهرمانی جهانی کره که نخستین مرحله مسابقات کسب سهمیه المپیک بود بدون هیچ دستاورد ارزشمندی ایران را ترک کرد و سماکین نیز پس از یک سال و بدون نتیجه از کادر فنی تیم ملی تپانچه خداحافظی کرد.

با رفتن ماکسیموویچ، ابراهیم اینانلو که به عنوان مربی با لازلو کارکرده بود با یک قرارداد شفاهی مربی تیم شد، اما در نهایت فدراسیون توانست پس از چند ماه رایزنی با الهام هاشمی سرمربی تیم ملی تیراندازی سنگاپور که سابقه ملی پوشی و همکاری را با لازلو به عنوان مربی نیز داشت به عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی و مربی تیم تفنگ زنان به ایران بیاورد و در نهایت با وی قرارداد همکاری امضا کند.

قرارداد هاشمی 15 اسفندماه 97 امضا شد و نخستین سهمیه تیراندازی توسط نجمه خدمتی اوایل اردیبهشت‌ماه 98 در جریان دومین مرحله جام جهانی تیراندازی در چین بدست آمد.

در حالی که دادگر رییس فدراسیون تیراندازی گفته بود که هاشمی تا المپیک توکیو تیم را همراهی می‌کند، نخستین زمزمه‌های جدایی این سرمربی خردادماه امسال شنیده شد و حتی هاشمی در چند مصاحبه گفت: اگر شرایط و فشنگ مورد نیاز برای تمرین تیراندازان تامین نشود، حضورش نمی‌تواند برای تیم ملی موفقیت‌آمیز باشد و به احتمال زیاد از تیم جدا می‌شود.

البته حضور و تاکیدهای این مربی موجب شد تا تیراندازان در تمامی مراحل جام جهانی شرکت کنند و البته نتیجه حضور تیراندازان در این مسابقات 2 سهمیه نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان در چین و برزیل بود.

با وجود اینکه تصمیم به جدایی سرمربی جدید تیم ملی به دفعات در رسانه‌های رسمی و غیررسمی شنیده می‌شد،‌ هاشمی اوایل تیرماه 98 بار دیگر با فدراسیون قرارداد همکاری امضا کرد.

داستان جدایی و ادامه همکاری هاشمی با فدراسیون بارها و بارها تکرار شد به طوری که خود این مربی پیش از اعزام تیم ملی به مسابقات قهرمانی آسیا در قطر اعلام کرد که به ادامه همکاریش با فدراسیون تیراندازی اطمینانی ندارد.

حالا در حالی که ایران 6 سهمیه تیراندازی دارد و فرصتی کمتر از هشت‌ماه تا شروع بازی های المپیک باقی مانده،‌ هنوز تمرینات تیم ملی آغاز نشده است و مهم‌تر اینکه معلوم نیست آیا هاشمی که مورد تایید و حمایت شدید ملی‌پوشان است، به ادامه همکاری با فدراسیون تمایل دارد یا خیر؟

به گفته بسیاری از کارشناسان زمان زیادی تا المپیک باقی نمانده و تیراندازان ما باید با برترین‌های جهان در توکیو رقابت کنند و غیر از اینکه تیراندازان باید تا زمان حضور در المپیک به آمادگی فنی ایده‌آل برسند به طور قطع باید از نظر روانی نیز به سطح آمادگی مطلوب دست یابند و عدم ثبات کادر فنی، دغدغه و نگرانی زیادی برای ملی پوشان ایجاد کرده و به گفته برخی از همین ملی‌پوشان دغدغه جدایی هاشمی از تیم ملی آنان را بیشتر از نداشتن فشنگ نگران کرده است.

حالا سوال این است که تیراندازان المپیکی ایران با کدام سرمربی عازم توکیو خواهند شد زیرا تاخیر در تعیین سرمربی تیم ملی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای این رشته پر مدال المپیکی داشته باشد.

به نظر می‌رسد فدراسیون تیراندازی باید هر چه سریع‌تر وضعیت قراردادش را با هاشمی مشخص و یا کادر فنی جدید را معرفی کند.

با این وجود، در این فرصت کم باقی مانده حفظ یک مربی کاربلد از اهمیت زیادی برخوردار است؛ کسی که ارتباط بسیار خوبی با تک‌تک ملی‌پوشان دارد و خود به عنوان یک ملی‌پوش با سابقه که نیازهای واقعی تیراندازان را می‌شناسد، می‌تواند روند آماده‌سازی تیم را تسریع کند. در شرایط فعلی انتظار مردم و مسوولان از تیراندازی تنها حضور در المپیک نیست بلکه کسب مدال مورد توجه همگان قرار دارد.

البته در کنار مشخص شدن وضعیت سرمربی تیم ملی، آغاز سریع‌تر تمرینات، ‌تامین فشنگ، تامین اعتبار برای حضور در میادین مختلف جهانی و آسیایی تا بازی‌های المپیک و برگزاری اردوهای برون مرزی شانس موفقیت تیراندازان را تا اندازه قابل توجهی افزایش خواهد داد. از این رو فدراسیون باید با جلب حمایت‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای کسب مدال در المپیک دورخیز کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها