کد خبر: 369541
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۹ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می دهد:

کدام کشورها بیشتر از همه ناقض حقوق روزنامه‌نگاران هستند؟

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در گزارش سالانه خود عربستان سعودی و مصر را به طور مشترک در رتبه سوم کشورهای ناقض حقوق روزنامه‌نگاران قرار داد. چین با بازداشت 48 روزنامه‌نگار و ترکیه با بازداشت 27 روزنامه‌نگار طی سال 2019 رتبه‌های اول و دوم این لیست را به خود اختصاص داده‌اند.

کدام کشورها بیشتر از همه ناقض حقوق روزنامه‌نگاران هستند؟
کد خبر: 369541
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۹ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کشورهای چین، ترکیه، عربستان و مصر در صدر لیست ناقضان حقوق روزنامه‌نگاران ایستادند.

به گزارش اعتمادآنلاین، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در گزارش سالانه خود عربستان سعودی و مصر را به طور مشترک در رتبه سوم کشورهای ناقض حقوق روزنامه‌نگاران قرار داد.

بر اساس این گزارش، طی سال 2019 که آخرین روزهای آن را پشت سر می‌گذاریم، عربستان و مصر هر یک حداقل 26 روزنامه‌نگار را بازداشت کرده‌اند.

این در حالی است که بر اساس همین گزارش، از میان بازداشت‌شدگان 18 روزنامه‌نگار هنوز تفهیم اتهام نشده‌اند و بقیه نیز در محاکماتی کوتاه احکامی محرمانه دریافت‌ کرده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش که در روزنامه گاردین بازتاب پیدا کرده، اسناد پزشکی‌ای دال بر شکنجه دست‌کم چهار روزنامه‌نگار در عربستان از جمله سوزاندن اعضای بدن یا گرسنگی دادن به آنان ارائه شده است.

در ادامه آمده است: این رویکردی است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از زمان روی کار آمدن در دستور کار خود قرار داده، رویکردی که نقطه اوج آن قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه طی سال 2018 بود.

به نوشته این گزارش، دولت مصر نیز فشار خود را بر خبرنگاران مضاعف کرده است، به طوری که حتی 2 تن از روزنامه‌نگارانی که آزاد شده بودند نیز بعد از خروج از زندان ملزم به حضور شبانه در مرکز پلیس شدند و به گفته نزدیکان‌شان به مدت 6 ماه از مارس تا سپتامبر که دوباره بازداشت شدند همه شب‌ها را در مرکز پلیس به صبح رساندند.

در مصر معمولاً محاکمه روزنامه‌نگاران به صورت دسته‌جمعی انجام می‌گیرد و پرونده آنها کمابیش به تروریسم و نشر اکاذیب ارتباط پیدا می‌کند.

گفتنی است چین با بازداشت 48 روزنامه‌نگار و ترکیه با بازداشت 27 روزنامه‌نگار طی سال 2019 رتبه‌های اول و دوم این لیست را به خود اختصاص داده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها