کد خبر: 369684
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۰ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از تاریخچه آکادمی فوتبال منچستریونایتد گزارش می‌دهد:

آکادمی منچستریونایتد؛ ستاره‌سازترین آکادمی فوتبال جهان

در تاریخچه آکادمی یونایتد پسران بازبی و کلاس 92 بهترین‌ها هستند. پسران بازبی با مربیگری سر مت بازبی و دستیارش جیمی مورفی تبدیل به تیمی خارق‌العاده شدند. تیمی که در فصل 55-56 و 56-57 قهرمان شد. فاجعه مونیخ اما پسران بازبی را از منچستریونایتد گرفت.

آکادمی منچستریونایتد؛ ستاره‌سازترین آکادمی فوتبال جهان
کد خبر: 369684
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۰ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن - اسکات مک‌تومنی آخرین محصول آکادمی است که بازیکنانی همچون جرج بست، پسران بازبی و کلاس 92 را پرورش داده است. حضور مک‌تومنی در بازی منچستریونایتد با اورتون در روزهای پایانی سال 2019، تبدیل به چهار هزارمین بازی یک بازیکن آکادمی شیاطین سرخ در تیم اصلی است.

مک‌تومنی در سن 20 سالگی با اعتماد مورینیو برای اولین بار در بازی مقابل آرسنال در ماه مه 2017 به زمین رفت. او در سن پنج‌سالگی توسط استعدادیاب‌های آکادمی کشف و وارد سیستمی شد که رایان گیگز، سر بابی چارلتون، بیل فولکس، پل اسکولز و گری نویل را به دنیای فوتبال معرفی کرده بود.

مکتومنی درباره چهار هزارمین حضور بازیکنی از آکادمی یونایتد می‌گوید: «حس فوق‌العاده‌ای است. وقتی در تیم جوانان بودیم مدام به ما از بازیکنانی می‌گفتند که از آکادمی به تیم اصلی راه یافته بودند و تبدیل به بازیکن ثابت شده بودند. چهار هزارمین بازی یک بازیکن از آکادمی در تیم اصلی نشان‌دهنده اعتبار کسانی است که برای هر بازیکن وقت و انرژی زیادی می‌گذارند.»

پروسه بازیکن‌سازی در یونایتد از 30 اکتبر 1937 آغاز شد. زمانی که در بازی مقابل فولهام تام منلی و جکی واسل بازی کردند. در طول هشت دهه بعد از آن بازیکنانی همچون دنیس وایت در دهه 40، دانکن ادواردز در دهه 50، جرج بست در دهه 60، نورمن وایت ساید در دهه 70، رایان گیگز در دهه 80، پل اسکولز در دهه 90، پل پوگبا در دهه 2000 و آندرس پریرا در دهه 2010 را به تیم اصلی معرفی کرد. بازیکنانی که تبدیل به ستاره شدند.

در تاریخچه آکادمی یونایتد پسران بازبی و کلاس 92 بهترین‌ها هستند. پسران بازبی با مربیگری سر مت بازبی و دستیارش جیمی مورفی تبدیل به تیمی خارق‌العاده شدند. تیمی که در فصل‌های 55-56 و 56-57 قهرمان شد.

فاجعه مونیخ اما پسران بازبی را از منچستریونایتد گرفت. راجر بیرنه، مارک جونز، ادی کولمن، ادواردز، بیلی ولن، تامی تیلور، دیوید پگ و جف بنت در سقوط هواپیمای 1958 کشته شدند. جکی بلانچفلور هم به دلیل شدت جراحات از فوتبال کناره گرفت.

این تاریخ درخشان اما تراژیک فرهنگ آکادمی منچستریونایتد را ساخت. نیک کاکس یکی از مربیان آکادمی می‌گوید: «اگر به آنچه سر مت بازبی ایجاد کرد نگاه کنیم می‌بینیم که او در واقع معتقد بود مردمی که هر هفته برای دیدن بازی‌ها پول می‌پردازند و به ورزشگاه می‌آیند کارگرانی هستند که تمام طول هفته در کارخانه‌ها کار می‌کنند و وظیفه ماست که کاری کنیم از دیدن بازی لذت ببرنند. آنها مردم محلی هستند، وقتی بچه‌های محلی را به تیم می‌آوریم ارتباط هواداران و باشگاه عمیق‌تر می‌شود.»

نیکی بات، گری نویل، دیوید بکام، پل اسکولز، رایان گیگز و فیل نویل به کلاس 92 معروف شدند. این لقب به دلیل حضور چهار نفر از این بازیکنان در جام اتحادیه جوانان آن سال به آنها تعلق گرفت. پسرانی که بعدتر در اواخر دهه 90 با مربیگری سر الکس فرگوسن سه‌گانه 1999 را کسب کردند. این بزرگ‌ترین موفقیت بازیکنان آکادمی در تاریخ منچستریونایتد است.

اعتماد به بازیکنان جوان پس از موفقیت سر الکس فرگوسن با کلاس 92 به یکی از شاخصه‌های اصلی این باشگاه تبدیل شد.

پس از اخراج ژوزه مورینیو، اوله‌گنار سولسشر دقیقاً به دلیل همین اعتماد به جوانان جانشین او شد. مرد نروژی تعهد خود به جوانان آکادمی را نشان داده، اما با 80 میلیون خرید در تابستان ثابت کرده عملگرا هم هست.

برد 4-0 منچستریونایتد در مقابل آلکمار در لیگ اروپا که 2 گل آن توسط میسون گرینوود 18ساله به ثمر رسید حاکی از اعتقاد سولسشر به سنت دیرینه یونایتد است. از ابتدای سال 2019 سولسشر به 9 بازیکن دیگر از آکادمی هم اجازه حضور در تیم اصلی را داده است. تاهیت چانگ، جیمز گارنر، برندون ویلیامز، ایتان لیرد، دیشان برنارد، دیلان لویت، ایتان گالبریت، لارجی رمضای و دمانی ملور این بازیکنان هستند.

در فصل 2019-2020 دوازده بازیکن آکادمی در ترکیب اصلی بازی کرده‌اند. سولسشر می گوید: «دادن شانس به بازیکنان جوان بخشی از فرهنگ ماست و به آن افتخار می‌کنیم. این بخشی از DNA منچستریونایتد است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها