کد خبر: 369693
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۱۷:۴۶:۴۵
| |

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جایزه جلال فرصتی برای پایش، تحلیل و گفت‌وگو درباره ادبیات ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتاحیه جایزه ادبی جلال آل‌احمد گفت:‌ جایزه جلال فرصتی است برای پایش، تحلیل و گفت‌وگو درباره ادبیات ایران غیر از شاخه شعر.

جایزه جلال فرصتی برای پایش، تحلیل و گفت‌وگو درباره ادبیات ایران است
کد خبر: 369693
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۳ ۱۷:۴۶:۴۵

اعتمادآنلاین| آیین پایانی دوازدهمین دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد عصر امروز در کتابخانه ملی با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی و جمعی از نویسندگان برگزار شد.

براساس این گزارش، صالحی ضمن یادآوری فراق 50 ساله جلال آل احمد اظهار داشت:‌ تلاش شده در فرایند جایزه جلال به گونه‌ای اتفاق‌ها رقم زده شود که شفافیت و اعتمادسازی را از یک سو ارتقا دهد که در این راستا اعلام اسامی هیأت علمی، داوران و نامزدها و آنچه در رویه جایزه بر آن پافشاری شده امتداد یابد و همچنین هیأت داوران و علمی در چرخه بسته نباشد.

وی افزود: در کنار پیشکسوتان یا کسانی که آثار متعدد داشته‌اند تلاش شده آثار اولی‌ها هم دیده شوند و نکاتی که کمک کرده جایز جلال به نوعی به اعتمادسازی نسبی نزدیک‌تر شود. تلاش در طی طریق در این مسیر صورت گرفته البته با آنچه باید برسد فاصله بسیار دارد اما جایزه جلال آل احمد فرصتی برای پایش، تحلیل و گفت‌وگو درباره ادبیات ایران غیر از شاخه شعر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش‌هایی چون داستان کوتاه، بلند، رمان، مستندنگاری و نقد ادبی در این دوره از جایزه اظهار داشت: باید تمامی بخش‌ها به تحلیل سپرده شود ما وقتی به دوره‌های اصلی و دوره دوازدهم می‌نگریم اتفاتی را مشاهده می‌کنیم که نشان‌دهنده گام‌های پیشرفت در حوزه فرهنگ و ادب ایران است.

وی دو اتفاق مهم را در سالیان اخیر و خصوصاً دوره دوازدهم برشمرد و گفت: در حوزه نویسندگان شاهد دو اتفاق خوب هستیم. اول اینکه نسل جوان که معدن آینده ایران هستند در حوزه ادبیات در بیش از چند حوزه خود را نشان دادند. همچنین بانوان ایران هر سال بیش از پیش در ادبیات ایران کماً و کیفاً سهمی فزاینده داشه‌اند.

صالحی به تنوع در مضامین در حوزه داستان اشاره و با تأکید براینکه امروزه حوزه‌های مختلفی از زندگی روزمره به موضوعات داستانی مبدل می‌شوند، تصریح کرد: ما در حوزه مستندنگاری هم این تنوع را می‌بینیم و جریان مستندنگاری ایران قدم به قدم به پیش آمده است. تنوع در سبک و شیوه هم ملموس است هم در داستان هم نقد ادبی و مستندنگاری؛ داستان‌هایی که نوشته می‌شوند کوتاه یا رمان امروز سبک‌های متنوعی را می‌توان در آنها دید. در بخش مستندنگاری علاوه بر مستندنگاری گزارشی امروز مستندنگاری علمی و پژوهشی هم جدی پی‌گیری می‌شود.

به گفته وی، در نقد ادبی هم همین‌طور است. تنوع سبک‌ها و روش‌ها کاملاً محسوس هستند. در گزارش داوران دوره دوازدهم در پاره‌ای بخش‌ها به مشکلات نشر هم اشاره شد. گرچه مشکلات حوزه نشر و کاغذ زمین‌گیر کننده است اما از ناحیه ما مسئولان باید تلاش شود تا مشکلات کمتر شوند. ولی شرایط سخت کنونی دقت نویسندگان و ناشران را در عرصه نشر بالا برده است تساهل و تسامح نویسنده و ناشران کمتر شده که می‌تواند نعمتی در دل مصیبت باشد. اینکه ما در فضای کارهای موجود علاوه بر تنوع در سبک، تنوع در پس‌زمینه‌ها را می‌بینیم که به اندازه سبک و مضمون حائز اهمیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به پیوندها و رشته‌هایی که بر زندگی اجتماعی و سیاسی اثر دارد را مهم شمرد و تأکید کرد: همه اینها داشته‌هایی است که ما گام به گام جلو آمده‌ایم که مایه ابتحاج است. اما هنوز راه نرفته و کم رفته فراوان داریم.

صالحی خاطرنشان کرد: فرهنگ و تمدن ایران زمین به لحاظ اقلیمی و عمق تاریخی آنقدر سوژه دارد که بین آنچه شده و باید شود فاصله‌ها و فرسنگ‌ها است. سوژه‌هایی که در دل تاریخ مانده، تا هستند در گستره جغرافیای ایران منتظر شمایند تا کشف و به دیگران منتقل کنید چه در قالب اثر داستانی و چه مستند.

پایان سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه هنر اختصاص داشت که وی در این حوزه گفت: جان مایه حوزه هنر دانش و حکمت است اما کالبد آن تکنیک و مهارت شمرده می‌شود. هنر و ادبیات ایران زمین حافظ اخلاق و زبان فارسی بوده است و ادبیات ایران زمین نگهبان این دوبال هویت ایرانی بوده از یک سو اخلاق و از یک سو زبان فارسی؛ هنر و ادبیات ما اگر بخواهد امتداد تاریخی داشته باشد باید نگهبان این دوبال باشد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها