کد خبر: 370699
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از همایش اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی کشور:

الیاس حضرتی: همه از عملکرد نظام بانکی ناراضی هستند/ کاظم جلالی: دولت‌ها نمی‌خواهد بانک مرکزی مستقل شود/ محمدرضا پورابراهیمی: سیاست‌های نادرست بانک مرکزی ارزش پول ملی را کاهش داد

آنچه به مهمترین محور همایش اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی کشور تبدیل شد، انحرافات نظام بانکداری از هدف‌های از پیش تعیین شده، مشکلات ساختاری اقتصادی و ارائه راهکار برای اصلاح وضع موجود بود.

الیاس حضرتی: همه از عملکرد نظام بانکی ناراضی هستند/ کاظم جلالی: دولت‌ها نمی‌خواهد بانک مرکزی مستقل شود/ محمدرضا پورابراهیمی: سیاست‌های نادرست بانک مرکزی ارزش پول ملی را کاهش داد
کد خبر: 370699
|
۱۳۹۸/۰۹/۲۷ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ همایش اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی کشور، روز گذشته در مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس برگزارش شد. این همایش که با تصویب کلیات طرح بانکداری اسلامی در مجلس همزمان شده بود، فضای نقد کارشناسانه چند دهه فعالیت نظام بانکی در کشور را داغ کرد. آنچه به مهمترین محور این همایش تبدیل شد، انحرافات نظام بانکداری از هدف‌های از پیش تعیین شده، مشکلات ساختاری اقتصادی و ارائه راهکار برای اصلاح وضع موجود بود.

تصویب قانون بانکداری بدون ربا ضرورت دارد

در ابتدای این همایش، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، به عنوان اولین سخنران بر موضوع ضرورت تصویب بانکداری بدون ربا تاکید کرد.

جلالی در ادامه سخنرانی خود به عدم استقلال بانک مرکزی در ایران اشاره کرد و گفت: طی 20 سالی که در مجلس حضور داشتم به خوبی دریافتم که دولت‌ها نمی‌خواهند بانک مرکزی از سیطره آنها خارج شود. این در حالیست که رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همه آفت‌های نظام بانکداری را متوجه عدم استقلال بانک مرکزی می‌داند.

او به نکته دیگری هم اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه در برخی موارد شاهد دوگانگی در اجرای سیاست‎‌ها هستیم، برخی آقایان تا وقتی در مجلس حضور دارند، مخالف سیاست‌های دولت عمل می‌کنند اما به محض آنکه پست و مقامی در دولت می‌گیرند نگاه و رویکرد خود را به قوانین تغییر می‌دهند.

او صحبت‌های خود را اینطور ادامه داد: در زمان دولت قبل از آقای روحانی همین دوستانی که حالا دولتمرد هستند بسیار خواهان استقلال بانک مرکزی بودند و حالا مخالف هستند.

او تاکید کرد: به هیچ عنوان بانک مرکزی نباید به مثابه یک قلک برای دولت‌ها عمل کند.

زمانی در این مملکت اگر کسی صحبت از تاسیس بانک خصوصی می‌کرد، او را به مرحوم خلخالی معرفی می‌کردند

در ادامه این همایش، الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم به عنوان دومین سخنران، اظهار کرد: همه مردم از عملکرد نظام بانکی در کشور ناراضی هستند، حتی علما و مراجع تقلید هم از وضعیت موجود بانک‎‌ها ناراضی هستند. حضرتی در ادامه همچنین تصریح کرد: نظام بانکداری در ایران شادابی خود را از دست داده است. حضرتی توضیح داد: سال‌هاست در یک کشور اسلامی، همه از بانکداری ربوی رنج می‌برند.

او بر این باور است: بارها مراجع تقلید تایید کرده‌اند که نظام ربوی در حال نابود کردن اقتصاد کشور است. اما وضعیت به گونه‌ای پیش‌رفته است که برخی می‌گویند درآمد بانک‌ها و درآمد کارمندان بانک به خاطر ربوی بودن، حرام است.

حضرتی در ادامه به تاثیر مخرب سود مرکب بر نظام بانکداری و اقتصاد اشاره کرد و گفت: به تازگی با هزار مشکل توانستیم شورای نگهبان را راضی کنیم تا بانک‌ها از این پس دیگر سود مرکب نگیرند.

او در ادامه صحیت‌های خود از رشد قارچ‌گونه بانک‌های خصوصی هم انتقاد کرد و گفت: زمانی در این مملکت اگر کسی صحبت از تاسیس بانک خصوصی می‌کرد او را به مرحوم خلخالی معرفی می‌کردند، اما حالا آمار بانک‌های خصوصی تازه تاسیس شده از دست ما در رفته است.

سیاست‌های نادرست بانک مرکزی ارزش پول ملی را کاهش داد

در ادامه این همایش، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس که با تاخیر به این همایش رسید، به وجود قوانین دست و پاگیر در نظام بانکداری اشاره کرد و گفت: برخی افراد ناآگاه طی سال‌های گذشته، برای کلان اقتصاد تصمیم گرفتند و مشکلات عدیده‌ای به وجود آوردند.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی، مساله اصلاح سیاست‌های پولی مدت‌هاست در دستور کار مجلس قرار گرفته است؛ در حال حاضر فضای کلی جامعه بر علیه نظام بانکداری در کشور است.

به گفته او طی سال‌های گذشته تاکنون سیاست‌های نادرست پولی بانک مرکزی موجب شد ارزش پول ملی کاهش پیدا کند.

آنظور که پور ابراهیمی توضیح داد: در پایان دولت قبل و در زمانی که ما باشوک ارزی مواجه شدیم، در بانک مرکزی تصمیمی اتخاذ شد که از هر جنبه با آموزه های اقتصادی و آنچه باید با آن رو به رو شویم، مغایر بود؛ تصمیم این بود که که مابه‌التفاوت تسعیر ارز به عنوان درآمد بانک مرکزی محاسبه شود و این درآمد در اختیار دولت قرار بگیرد.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی، تصمیم‌های اینچنینی است که موجب بحران‌های ارزی در کشور می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها