کد خبر: 371891
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ۱۴:۴۸:۲۳
| |

افشاگر آمریکایی: آژانس امنیت ملی به دادگاه‌ها دروغ می‌گوید

بر اساس حکم دادگاه، آژانس امنیت ملی آمریکا می‌تواند اطلاعات شهروندان آمریکایی را تا زمانی که غیر عامدانه باشد، بدون حکم جمع‌آوری کند. افشاگری که سابقا از مقام‌های ان‌اس‌ای بود، این حکم را به نفع این نهاد دانست.

افشاگر آمریکایی: آژانس امنیت ملی به دادگاه‌ها دروغ می‌گوید
کد خبر: 371891
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۱ ۱۴:۴۸:۲۳

اعتمادآنلاین| آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) مجاز به جمع‌آوری اطلاعات از شهروندان آمریکایی در خارج یا آمریکایی‌های «مرتبط به خارج» در داخل است. عملیات شناسایی لازم برای جمع‌آوری این اطلاعات هم داده‌های مرتبط به میلیون‌ها آمریکایی که هیچ نوع ارتباطات خارجی ندارند، گردآوری می‌کند؛ فرایندی که به گفته منتقدان مغایر قانون اساسی است.

چهارشنبه گذشته دادگاه استیناف دوم نیویورک این جمع‌آوری تصادفی اطلاعات را مجاز دانست. ان‌اس‌ای تاکید دارد نمی‌تواند به صورت مجزا و تفکیک‌شده جمع‌آوری داده مناسب و غیر مناسب داشته باشد اما ویلیام بینی، افشاگری که سابقا مدیر فنی ان‌اس‌ای بود به راشا تودی گفت چنین مساله‌ای صحت ندارد.

ویلیام بینی تاکید کرد: آن‌ها همواره به دادگاه‌ها دروغ می‌گویند. آن‌ها قابلیت جداسازی دارند. مساله اینجاست که آن‌ها نمی‌خواهند این کار انجام شود. این حکم به آن‌ها اختیار عمل علیه هر کسی را می‌دهد؛ توانایی برای بررسی مخالفان سیاسی همانند کاری که آن‌ها با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا کردند.

در حالی که حکم این دادگاه به ان‌اس‌ای اجازه می‌دهد آزادانه ارتباطات تلفنی و اینترنتی آمریکایی‌ها را جمع‌آوری کند، به دیگر آژانس‌های اطلاعاتی و قانونی آمریکا اجازه بررسی آن‌ها داده نشده است. با این وجود، طبق حکم سال گذشته دادگاهی با استناد به قانون جاسوسی اطلاعات خارجی (FISA)، اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در سال 2017 به این گنجینه اطلاعاتی حدود 3.1 میلیون مرتبه دسترسی داشته است.

مأموران آن این کار را بدون کسب مجوزهای مناسب و در مورد افراد بی‌ارتباط با پرونده‌های کیفری باز به جریان انداختند، اقدامی که صراحتاً طبق قانون جاسوسی اطلاعات خارجی ممنوع است. حداقل در یک مورد، اف‌بی‌آی به طور غیرقانونی به داده‌های یک مظنون قبل از اینکه به دنبال حکم جاسوسی قانونی از آن‌ها باشد، دسترسی پیدا کرد.

ویلیام بینی می‌گوید: «سیا، اف‌بی‌آی، اداره مبارزه با موادمخدر (دی‌ای‌ای) و دیگر ماموران اجرای قانون به آن گنجینه داده برای تحقیق درباره جرایم عادی درون ایالات متحده دسترسی داشته‌اند. همانطور که آن‌ها از آن علیه شهروندان آمریکایی در دادگاه‌های کیفری بدون گفتن آن به کسی در دادگاه شامل وکیل‌ها، استفاده کردند. بنابراین آن‌ها اساسا حقوق هزاران شهروند آمریکایی را هر سال نقض می‌کنند... بدون هیچگونه نظارتی.»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها