کد خبر: 372124
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۲:۴۹:۵۱
| |

افغانستان و سوریه؛ دو بازار تازه صنعت برق ایران

رییس کمیته صادرات برق سندیکای برق ایران گفت: حضور صنعت برق ایران در حال حاضر در بازارهای صادراتی حتی بازارهای سنتی دشوار شده و به همین دلیل شاهد کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی هستیم.

افغانستان و سوریه؛ دو بازار تازه صنعت برق ایران
کد خبر: 372124
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۲:۴۹:۵۱

اعتمادآنلاین| پیام باقری، رئیس کمیته صادرات برق سندیکای برق ایران در پاسخ به این سوال که رخدادهای اخیر عراق چه تأثیری بر همکاری‌های صنعت برق دو کشور داشته است، اظهار داشت: یک برنامه 3 ساله با عراق در بخش صنعت برق داشتیم که بر اساس آن قرار بود شبکه برق ایران و عراق در سال نخست سنکرون شود. در سال دوم کاهش تلفات شبکه برق عراق و برای سال سوم توسعه ظرفیت‌های تولید در برنامه قرار داشت؛ در آبان ماه سال جاری شاهد سنکرون اولیه شبکه برق ایران و عراق بودیم. اکنون نیز پیگیر انجام بقیه برنامه‌ها هستیم، اما طبیعتاً شرایط سیاسی عراق بر روند این قرارداد تأثیر گذاشته است.

وی افزود: با توجه به شرایط به وجود آمده، ورود ما به بازارهای صادراتی سخت‌تر شده است. این سختی حتی در بازارهای سنتی ما نیز وجود دارد. طبیعتاً ایران از شرایط به وجود آمده در عراق متأثر می‌شود. این تأثیر را می‌توان در کاهش روند صادرات خدمات فنی و مهندسی شاهد بود.

باقری با بیان اینکه تمرکز خود را بر صادرات به افغانستان و سوریه گذاشته ایم، گفت: ما در پی توسعه فعالیت‌های خود در بازارهای سنتی و جدید هستیم. به دنبال اجرای این سیاست سفرهایی به افغانستان انجام و قراردادهایی نیز امضا شد که در حال پیگیری هستیم. البته فضای سیاسی افغانستان نیز چالش‌هایی دارد که موجب کُندبودن فعالیت‌ها می‌شود. در عین حال، سوریه، بازار مستعدی است و از حضور ایرانی‌ها نیز استقبال می‌کنند.

رئیس کمیته صادرات برق سندیکای برق درباره آخرین وضعیت قراردادهای این سندیکا با وزارت نیرو توضیح داد: بسیاری از قراردادهای ما با وزارت نیرو به دلیل نوسانات ارزی به چالش خورده و متوقف شده است، چرا که بنگاه‌های اقتصادی توان تأمین مالی اجرای این قراردادها را ندارد.

باقری درباره تأثیر تعرفه برق بر جذب سرمایه گذاران برای رمزارزها گفت: شیوه نامه‌ای که برای تعرفه برق این صنعت مشخص شد تا حدی ابهامات این حوزه را کم کرد و در نهایت فعالیت ماینینگ رمزارز را به عنوان صنعت شناخت. البته این نرخ برای جذب سرمایه گذار گران است. به خصوص در شرایطی مانند زمستان که در پیک مصرف برق نیستیم و با مازاد مصرف رو به رو هستیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها