کد خبر: 372473
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

بیژن ذوالفقارنسب، کارشناس فوتبال ایران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مربیان ایرانی گزینه خوبی برای تیم ملی هستند/ هیچ باشگاه ایتالیایی‌ای خواستار استراماچونی نبود، اما در ایران تبدیل به قهرمان شد/ باید برای مربیان ایرانی دستیار خارجی استخدام کنیم/ وحید هاشمیان گزینه خوبی برای تیم ملی نیست

یک کارشناس فوتبال ایران گفت: فکر می‌کنم در شرایط کنونی جو بدی علیه مربیان داخلی به راه افتاده است که اصلاً خوب نیست. مربیان ایرانی توانایی بالایی دارند و نباید این توانایی را نادیده گرفت.

مربیان ایرانی گزینه خوبی برای تیم ملی هستند/ هیچ باشگاه ایتالیایی‌ای خواستار استراماچونی نبود، اما در ایران تبدیل به قهرمان شد/ باید برای مربیان ایرانی دستیار خارجی استخدام کنیم/ وحید هاشمیان گزینه خوبی برای تیم ملی نیست
کد خبر: 372473
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چه کسی مربی تیم ملی خواهد شد؟ این مهم‌ترین سوال این روزهای فوتبال ایران است. همان زمانی که تمام اهالی فوتبال ایران درگیر ماجرای استقلال و استراماچونی بودند، تیم ملی بدون مربی و بلاتکلیف به امان خدا رها شده بود. تیمی که باید خودش را برای دور برگشت بازی‌های انتخابی جام‌جهانی آماده کند با رفتن مارک ویلموتس بدون مربی مانده و فدراسیون هم گویا علاقه‌ای ندارد تا تکلیف این تیم را روشن کند.

هرچند اعلام‌ شده که برانکو ایوانکوویچ مربی سابق تیم ملی و پرسپولیس گزینه اصلی فدراسیون فوتبال است، اما تحریم و مشکلات اقتصادی کشور فدراسیون فوتبال را بر آن داشته تا نیم‌نگاهی هم به مربیان داخلی بیندازد که اگر در استخدام برانکو یا مربی خارجی دیگری ناکام ماند با آنها وارد مذاکره شود. خیلی‌ها اعتقاد دارند یحیی گل‌محمدی بهترین گزینه برای هدایت تیم ملی است و برخی هم از احتمال بازگشت علی دایی یا امیر قلعه‌نویی به تیم ملی خبر می‌دهند. با این ‌حال باید منتظر ماند و دید فدراسیون فوتبال چه برنامه‌ای برای تیم ملی تدارک دیده است.

مربیان ایرانی توانایی بالایی دارند

بیژن ذوالفقارنسب کارشناس فوتبال ایران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره احتمال انتخاب یک مربی ایرانی برای تیم ملی گفت: مربیان ایرانی می‌توانند هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرند. وقتی یک مربی خارجی هدایت تیم ملی را در دست می‌گیرد از چند دستیار خارجی بهره می‌برد؛ یعنی 80 درصد کارهای تیم ملی بر دوش دستیاران مربی تیم ملی است. اگر یک مربی ایرانی هم دستیاران خارجی خوب داشته باشد، می‌تواند موفق شود.

او ادامه داد: فکر می‌کنم در شرایط کنونی جو بدی علیه مربیان داخلی به راه افتاده است که اصلاً خوب نیست. مربیان ایرانی توانایی بالایی دارند و نباید این توانایی را نادیده گرفت. هیچ باشگاه ایتالیایی‌ای خواستار استراماچونی نبود، اما در ایران با یک رقم بالا قرارداد بست و تبدیل به قهرمان شد. حالا هم‌ چنین شرایطی را پیش آورده است.

این مربی پیشین فوتبال ایران با اشاره به توانایی مربیانی چون علی دایی و حسین فرکی گفت: اگر بتوانیم دستیاران خوبی برای مربیان ایرانی استخدام کنیم، مربیانی چون امیر قلعه‌نویی، حسین فرکی، علی دایی و همچنین یحیی گل‌محمدی می‌توانند هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرند.

بازیکنان حرف علی دایی را می‌خوانند

او در پاسخ این سوال که آیا بازیکنان ایرانی حاضر می‌شوند با یک مربی ایرانی کار کنند نیز گفت: فردی مثل علی دایی چهره‌ای شناخته‌شده در فوتبال جهان است و شخصیت بالایی دارد. بازیکنان هم بدون تردید به این اسطوره فوتبال ایران احترام می‌گذارند و با تمام وجود همه برنامه‌های این مربی را در زمین اجرا خواهند کرد. باید به مربیان ایرانی فرصت و امکانات بدهیم. بی‌شک مربیان ایرانی می‌توانند در تیم ملی موفق باشند.

ذوالفقارنسب همچنین در توضیح اینکه مربیان ایرانی مثل امیر قلعه‌نویی و علی دایی که در سال‌های اخیر نتوانستند موفقیتی در لیگ برتر کسب کنند حالا چگونه می‌توانند با این شرایط در تیم ملی موفق باشند گفت: متاسفانه مربیان ایرانی امکانات خوبی در اختیار نداشتند و از همین رو نتوانستند نتیجه خوبی کسب کنند. اگر مربیان ایرانی در کنار دستیاران خوب خارجی همکاری کنند، می‌توانند موفق شوند.

برخی مربیان خارجی دستمزد پایینی دارند، اما دانا هستند

او ادامه داد: مربیان خارجی خوبی در دنیا فعالیت می‌کنند که دستمزد کمی می‌گیرند و از دانش روز فوتبال هم بهره‌مند هستند. این دستیاران تیم را تمرین می‌دهند، مربیان ایرانی هم تیم ملی را مدیریت می‌کنند و تفکرات اصلی تیم را شکل می‌دهند. با این شرایط مطمئن باشید تیم ملی هم موفق خواهد بود و هم نتایج خوبی خواهد گرفت.

این مربی فوتبال ایران درباره پرورش مربیان ایرانی گفت: فوتبال ایران در سال‌های اخیر مربیان جوان خوبی را پرورش داده است. برگزاری کلاس‌های مربیگری A و B آسیا در سال‌های گذشته باعث شده کمبود مربیانِ دارای دانش در فوتبال ایران جبران شود. چند سال دیگر همین مربیانی که از کلاس‌های مربیگری خارج‌ شده‌اند می‌توانند فوتبال ایران را متحول کنند.

او اضافه کرد: مربیان جوان ایران باید تجربه‌ بیندوزند تا پله‌های موفقیت را طی کنند. امروز در لیگ یک و لیگ برتر فوتبال ایران مربیان جوان خوبی فعالیت می‌کنند که در آینده می‌توانند هدایت تیم‌های بزرگ‌تری را در دست بگیرند.

او در جواب این سوال که آیا وحید هاشمیان می‌تواند گزینه مناسبی برای هدایت تیم ملی باشد یا خیر نیز توضیح داد: وحید هاشمیان دستیار مارک ویلموتس بود و یکی از بهترین بازیکنان فوتبال ایران بوده است. همچنین دوره‌های مربیگری خوبی نیز در کشور آلمان گذرانده است. اما فکر می‌کنم تجربه بالایی در مربیگری ندارد و به همین دلیل اعتقاد دارم نمی‌تواند گزینه خوبی برای هدایت تیم ملی باشد.

برانکو بهترین گزینه برای تیم ملی است

او در پایان درباره حضور برانکو در تیم ملی هم گفت: برانکو مربی باهوشی است و اگر قرار است یک مربی خارجی هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد، برانکو بهترین گزینه برای ماست. او شناخت خوبی از فوتبال ایران دارد و می‌تواند خیلی زود با شرایط تیم ملی آشنایی پیدا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها