کد خبر: 372531
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از احتمال استیضاح وزیر علوم گزارش می‌دهد:

وزیری با پنج کارت زرد استیضاح می‌شود؟

منصور غلامی وزیر علوم که سال گذشته سه کارت زرد از مجلس دریافت کرده بود و در این میان دو کارت آن را در یک روز گرفته بود، در هفته جاری نیز برای پاسخ به دو پرسش حاضر شد و بار دیگر دو کارت زرد از نمایندگان دریافت کرد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس با دریافت سه کارت زرد، استیضاح وزرا بدون ارجاع به کمیسیون اعلام وصول می‌شود. باید منتظر ماند و دید عزمی برای استیضاح وزیر پنج کارتی کابینه وجود دارد؟

وزیری با پنج کارت زرد استیضاح می‌شود؟
کد خبر: 372531
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۵ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در جلسه علنی روز دوشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو کارت زرد به وزیر علوم دادند. سؤال اول از غلامی را پروانه سلحشوری ، طیبه سیاوشی شاه عنایتی، سیده فاطمه ذوالقدر، فاطمه سعیدی نمایندگان تهران و زهرا ساعی نماینده تبریز پرسیدند و موضوع سؤال علت تبعیض در جذب فارغ‌التحصیلان زن به‌عنوان هیئت علمی بود. که نمایندگان با 77 رأی موافق، 82 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر پاسخ‌های وزیر علوم را قانع‌کننده ندانستند.

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین ، سؤال حسین مقصودی نماینده سبزوار درباره علت انتصاب رئیس و معاونان مرد برای دانشگاه‌های دخترانه، دومین پرسشی بود که از وزیر علوم مطرح شد. اما این بار هم بخت با وزیر یار نبود و نمایندگان با 97 رأی موافق، 79 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند. بنابراین وزیر دومین کارت زرد را در یک روز از مجلس گرفت.

غلامی که پیش از این نیز سه کارت زرد دریافت کرده بود، حالا دارای پنج کارت زرد است.

وزیر علوم، مهرماه سال گذشته در مجلس حاضر شده بود و در یک روز دو کارت زرد دریافت کرد. نادر قاضی پور در 8 مهرماه سال 97 از منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پرسیده بود که چرا در سطح‌بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی (طرح آمایش)، برخی دانشگاه‌های معتبر کشور را در مراکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها، ‌محلی اعلام کرده‌اید؟، اما درنهایت از پاسخ‌های وزیر قانع نشد. نمایندگان ‌هم با 53 رأی موافق، 132 رأی منفی و 8 رأی ممتنع از 232 نماینده حاضر در جلسه توضیحات وزیر علوم را قانع‌کننده ندانستند.

دومین کارت زردی که غلامی سال گذشته دریافت کرد مربوط به سؤال محمدرضا صباغیان و جواد ابطحی نمایندگان بافق و خمینی‌شهر از وزیر علوم در خصوص علت گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها در اشکال مختلف و اقدامات این وزارتخانه برای ساماندهی آموزش عالی بود. که درنهایت نمایندگان با 58 رأی موافق، 130 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.

سومین کارت زرد را هم غلامی 16 بهمن 97 و در پاسخ به سوال رضا انصاری درخصوص رفاه و اشتغال دانشجویان دکتری دریافت کرد.

استیضاح هایی که منتفی شد

منصور غلامی 7 آبان ماه 96 توانست با 180 رأی موافق مجوز ورود به وزارت علوم را دریافت کند. اما عمر وزارت او یک ساله نشده بود که اولین طرح استیضاحش 7 مرداد 97 با 20 امضا مطرح و با کاهش امضاها منتفی شد.

دومین استیضاح وزیر علوم آبان ماه 97 مطرح شد. به گفته محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس این استیضاح 100 امضا داشت. ضعف مدیریتی، انتصابات ضعیف در برخی دانشگاه‌ها، عدم نگاه به توسعه دانشگاه‌ها و تجمیع دانشگاه‌های مؤثر از محورهای این استیضاح بود.

آذرماه سال 97 طرح استیضاح وزیر علوم با 10 محور و امضای 82 نماینده به هیئت‌رئیسه تقدیم شد. اما 12 دی‌ماه با پس گرفتن امضای 75 نماینده این طرح از حدنصاب افتاد و استیضاح غلامی منتفی شد .

احتمال استیضاح وزیر علوم وجود دارد؟

هرچند که در راهروهای مجلس خبری از استیضاح جدیدی نیست اما طبق آیین‌نامه داخلی مجلس استیضاح وزرا پس از 3 کارت زرد بدون ارجاع به کمیسیون اعلام وصول می‌شود. بر اساس این مصوبه اگر در هر دوره مجلس، 3 بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر سؤالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر در صورت رعایت مفاد اصل 89 قانون اساسی با تاکید بر موضوع سؤالات مطرح‌شده بدون ارجاع به کمیسیون در اولین جلسه علنی اعلام وصول شود.

طبق اصل 89 قانون اساسی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیئت‌وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیئت‌وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ده روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شد و به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد.

با استیضاح وزیر علوم دولت از نصاب می‌افتد؟

دولت دوازدهم با سه تغییر دیگر از حدنصاب می‌افتد و در این صورت تمامی وزرا نیاز به رأی اعتماد مجدد دارند. بنابراین در صورت استیضاح وزیر علوم شمارش معکوس برای از حدنصاب افتادن کابینه آغاز می‌شود. باید منتظر ماند و دید که آیا وزیر علوم استیضاح می‌شود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها