کد خبر: 373158
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۱۵:۳۷:۰۵
| |

نهادهای نظارتی تمامی عوامل تولید را کنترل کنند/واردات مرغ توجیه اقتصادی ندارد

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود ظرفیت صنعت مرغداری و برنامه ریزی های صورت گرفته برای جوجه ریزی در ایام پایانی سال، التهابی در بازار مرغ نخواهیم داشت.

نهادهای نظارتی تمامی عوامل تولید را کنترل کنند/واردات مرغ توجیه اقتصادی ندارد
کد خبر: 373158
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۷ ۱۵:۳۷:۰۵

اعتمادآنلاین| همه ساله از اواسط دی مرغداران برای تنظیم بازار شب عید اقدام به جوجه ریزی در واحدهای خود می کنند که متاسفانه ازدیاد یکباره تولیدکنندگان برای خرید جوجه، التهاباتی در این بازار ایجاد می کند که این امر بر افزایش قیمت تمام شده تولید دامن می زند.

با وجود آنکه طی ماه های اخیر جوجه یکروزه با نرخ بالاتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه شد، همواره این نگرانی در بین مرغداران وجود دارد که از اواسط دی قیمت جوجه مجدد در بازار گران شود که در صورت تحقق ممکن است جوجه ریزی ایام پایانی سال دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود ظرفیت صنعت مرغداری و سهولت در توزیع نهاده های دامی و برنامه ریزی های صورت گرفته، جوجه ریزی در ایام پایانی سال بیش از ماه های دیگر خواهد بود که با این وجود کمبودی در عرضه مرغ نداریم که بر التهاب قیمت در بازار اثر بگذارد تا مسئولان ذی ربط بخواهند از طریق واردات اقدام به تنظیم بازار کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت جوجه ریزی و توزیع مرغ در ایام پایانی سال و همچنین ذخایر استراتژیک پشتیبانی امور دام با خبر شویم:

**نیازی به واردات مرغ نداریم/کمبودی در عرضه مرغ شب عید وجود ندارد/جوجه ریزی واحدهای مرغداری به اوج خود می رسد

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه قیمت مرغ روند کاهشی به خود گرفته است، اظهار کرد: با وجود آنکه سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده نرخ مصوب مرغ را 12 هزار و 900 تومان اعلام کرده، اما متوسط قیمت کنونی هر کیلو مرغ در بازار 12 هزار و 500 تومان است.

وی افزود: بنابر آمار رسمی میزان جوجه ریزی در آذر نسبت به 2 ماه گذشته حدود 2 میلیون قطعه رشد داشته و همواره پیش بینی می‌شود که در ماه‌های دی و بهمن به اوج خود برسد.

حجت با اشاره به اینکه کاهش جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری برای ایام پایانی سال دور از انتظار است، بیان کرد: اگرچه شرایط کنونی قیمت مرغ در بازار برای تولیدکننده مناسب نیست، اما ظرفیت سازی مناسب صنعت و توزیع نهاده‌های دامی به سهولت در دسترس تولیدکنندگان موجب شده تا مرغداران نسبت به استمرار تولید رغبت از خود نشان دهند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به آنکه عرضه جوجه یکروزه برای ایام شب عید حداقل 30 درصد بیش از مابقی ماه‌های سال است، از این رو برنامه ریزی شده که در ماه‌های پایانی سال 130 تا 140 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گیرد که در مقایسه با جوجه ریزی ماه‌های قبل اعداد بسیار معنایی است.

به گفته وی، جوجه ریزی از 97 میلیون قطعه ماه‌های عادی سال به یکباره به 130 تا 140 میلیون قطعه در ایام پایانی سال می‌رسد که بدین ترتیب هر گونه کشش بازار افزایش یابد، این میزان قطعه ریزی جوابگوست.

حجت با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، بیان کرد: در شرایط فعلی تحریم که منابع ارزی برای کشور بسیار حائز اهمیت است، واردکنندگان به سبب منافع خود به دنبال واردات هستند در حالیکه این امر نتیجه‌ای جز متضرر شدن تولیدکنندگان و نابودی تولید در بر ندارد.

این مقام مسئول درباره آینده جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری گفت: جوجه ریزی برحسب تولید جوجه صورت می‌گیرد، اما باتوجه به شرایطی که در پایان سال داریم، مدیریت ویژه‌ای صورت می‌گیرد تا عمده جوجه در تولید داخل استفاده شود.

وی برنامه ریزی برای تولید جوجه در ایام پایانی سال را حداقل 130 میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: با توجه به رشد تولید جوجه نسبت به مدت مشابه سال قبل نه تنها کمبودی در عرضه مرغ در ایام پایانی سال نخواهیم داشت، بلکه نگرانی اصلی ما این است که مرغداران با این میزان تولید متحمل زیان نشوند.


عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای جوجه ریزی ایام پایانی سال و قیمت کنونی مرغ در بازار از مسئولان ذی ربط تقاضا داریم همانگونه که بر قیمت مرغ نظارت دارند، بر نرخ سایر نهاده‌ها و کرایه‌های حمل و نقل نظارت کنند و چنانچه پذیرفتند که قیمت نهاده‌ها و حمل و نقل باید رشد داشته باشد، آن را بر قیمت مرغ اضافه کنند.

واردات گوشت به معنای تقدیم ارزش افزوده صنعت به کشورهای خارجی است/عرضه جوجه یکروزه 7 تا 10 درصد بالاتر از نرخ مصوب تنظیم بازار

برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی، درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی برای تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: طبق روال همه ساله از اواسط دی، جوجه ریزی برای تنظیم بازار شب عید آغاز می‌شود که با توجه به شرایط مساعد تولید به هیچ عنوان نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم.

وی واردات گوشت مرغ را به معنای تقدیم کردن 25 درصد ارزش افزوده صنعت به کشور‌های خارجی اعلام کرد و گفت: براین اساس واردات مرغ توجیه منطقی ندارد.

چهارآیین با اشاره به اینکه ماهیانه 132 میلیون قطعه جوجه در داخل کشور تولید می‌شود، بیان کرد: با توجه به تولید بالای جوجه یکروزه در کشور، به هیچ وجه نگرانی از حیث کمبود گوشت مرغ در ایام پایانی سال نداریم.

این مقام مسئول با بیان اینکه به میزان کافی ذرت و کنجاله سویا در بازار وجود دارد، گفت: در حال حاضر مشکل اصلی نبود شفافیت در بازار است که باید هر چه سریع‌تر توسط نهاد‌های نظارتی سیاستی اتخاذ کنند تا سایر نهاده‌ها اعم از ریزمغذی، واکسن، دارو و .. در بازارگاه‌های نهاده‌های کشاورزی عرضه شود چرا که واسطه‌های غیرضرور بدون آنکه ارزش افزوده‌ای به کالا اضافه کنند، سود‌های هنگفتی به جیب می‌زنند.

وی متوسط قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را 3 هزار تومان اعلام کرد و افزود: طی 10 تا 12 روز گذشته، متوسط قیمت جوجه 2 هزار و 700 تا 3 هزار تومان بوده که این امر بیانگر فروش 7 تا 10 درصد بالاتر از نرخ مصوب است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به عرضه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب، مرغداران و تشکل‌ها از سازمان حمایت گلایه‌مند هستند که چرا تنها حلقه آخر تولید تحت فشار است و مسئولان ذی ربط مداخله‌ای در بازار واکسن، ریزمغذی‌ها و ... ندارند.

چهارآیین با تاکید بر ضرورت نظارت نهاد‌های ذی ربط بر تمامی حلقه‌های تولید مرغ گفت: از نهاد‌های نظارتی تقاضا داریم بر تمامی نهاده‌های تولید اعم از جوجه یکروزه، واکسن، ریز مغذی‌ها و ... نظارت داشته باشند چرا که با نوسان 200 تومانی قیمت تولیدکنندگان مشکلی ندارند، اما افزایش بیش از آن همانند شرایط فعلی نفس صنعت مرغداری را گرفته است که انتظار می‌رود با کوتاه کردن دست واسطه‌های متعدد در ایام پایانی سال از حیث التهاب قیمت در بازار دغدغه‌ای نداشته باشیم.

واردات مرغ توجیه ندارد/قیمت مرغ در شب عید نوسانی ندارد/مرغداران تمایلی به تحویل مرغ خود به پشتیبانی امور دام ندارند

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس انجمن کانون صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، اظهار کرد: با وجود آنکه مسئولان تنظیم بازار در ماه‌های گذشته تصمیمی مبنی بر واردات مرغ به منظور تامین ذخایر استراتژیک گرفته بودند، اما متوجه تصمیم اشتباه خود شدند و به همین دلیل به سمت و سوی واردات نرفتند.

وی با اشاره به اینکه پشتیبانی امور دام در حال تامین نیاز ذخایر استراتژیک خود از تولید داخل است، افزود: در حال حاضر پشتیبانی امور دام هر کیلو مرغ شیرینگ پک شده را با نرخ 13 هزار تومان خریداری می‌کند که نسبت به این نرخ ایراداتی وارد است چرا که ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلو مرغ گرم را 12 هزار و 900 تومان اعلام کرده که با احتساب هزینه انجماد انتظار می‌رود که هر کیلو مرغ با نرخ 14 هزار تومان از مرغداران خریداری شود.

اسداله نژاد ادامه داد: با وجود آنکه پشتیبانی امور دام به طور مستقیم مرغ را از مرغدار خریداری نمی‌کند، اما 10 درصد تضمین بابت مسئولیت کمی، کیفی و بهداشتی تا زمان مصرف می‌گیرد که این امر در کنار تهاتر مرغ با نهاده دامی موجب شده تا مرغدار تمایلی به تحویل مرغ تولیدی خود به پشتیبانی نداشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در تامین مرغ شب عید مشکلی نخواهیم داشت، بیان کرد: اگر مسئولان امر و دستگاه متولی تنظیم بازار، مولفه‌های تولید همچون ذرت، کنجاله سویا و جوجه یکروزه رها کند، بدون تردید قیمت تمام شده تولید به 10 هزار و 500 تا 11 هزار تومان می‌رسد.

به گفته وی، اگر مسئولان تنظیم بازار بر قیمت مولفه‌های تولید نظارتی نداشته باشند و تنها بخواهند بر حلقه آخر فشار بیاورند به طوریکه علی رغم افزایش قیمت تمام شده، نرخ مصوب مرغ زنده در شب عید را 8 هزار و 500 تومان همانند سال گذشته اعلام کنند، بدیهی است که مرغدار از این حیث متحمل زیان می‌شود.

اسداله نژاد متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 300 تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به عرضه جوجه یکروزه بالاتر از نرخ مصوب، قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده 9 هزار و 500 و مرغ گرم 14 تا 14 هزار و 500 تومان است که فروش مرغ با نرخ‌های فعلی خواسته مرغداران را تامین نمی‌کند.

نایب رئیس انجمن کانون صنفی مرغداران گوشتی در پایان درباره آینده بازار مرغ شب عید تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای جوجه ریزی شب عید، بعید است که نوسانات چندانی در بازار شب عید رخ بدهد، هر چند اگر نظارت دقیقی بر تامین و توزیع صورت نگیرد، بازار ملتهب می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها