کد خبر: 373828
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ ۱۰:۳۳:۵۴
| |

رئیس اتاق تهران:

وقت کنار زدن موانع صادرات غیرنفتی فرا رسیده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، صادرات غیرنفتی را یکی از راهکارهای اساسی مقابله با تحریم دانست و گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشور می‌توانیم بیش از میزان موجود صادرات داشته باشیم که مقدمه آن، کنار زدن موانع صادراتی است.

وقت کنار زدن موانع صادرات غیرنفتی فرا رسیده است
کد خبر: 373828
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۰ ۱۰:۳۳:۵۴

اعتمادآنلاین| مسعود خوانساری روز سه شنبه در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: این همایش‌ها نشان می‌دهد هنوز افرادی هستند که با وجود شرایط سخت تحریمی، موفق هستند و می‌توانند الگویی برای دیگران باشند. البته من هم قبول دارم کار کردن و صادرات در این شرایط بسیار دشوار است، اما باید به یکدیگر امید دهیم که در این شرایط هم می‌توان کارهای بزرگ انجام داد.

وی ادامه داد: حلقه فشار تحریم‌ها روز به روز تنگ تر می شود و سال 99 هم اگر مشکل تحریم حل نشود، مشکلات زیادی خواهیم داشت. لایحه بودجه سال 99 کشور نیز نشان می‌دهد که با توجه به شرایط تحریمی تدوین شده است.

خوانساری صادرات غیرنفتی را یکی از راهکارهای اساسی مقابله با تحریم دانست و گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشور می‌توانیم بیش از میزان موجود صادرات داشته باشیم که مقدمه آن، کنار زدن موانع صادراتی است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به جهش نرخ ارز در سال 97 تصریح کرد: این اتفاق نشان داد اگر قیمت ارز تا اندازه‌ای واقعی باشد، می‌توانیم به جای اینکه یارانه به کالاهای خارجی دهیم، روی کالاهای تولیدی کشور حساب کنیم.

خوانساری با تاکید بر اینکه وقت آن رسیده موانع صادرات را رفع کنیم، تصریح کرد: به عنوان مثال در شهریور ماه امسال وزارت صنعت تعرفه حدود هفت قلم کالا را به بهانه اینکه مواد خام و مواد اولیه تولید هستند افزایش داد؛ بخش خصوصی در آن زمان با افزایش 25 درصدی تعرفه این اقلام مخالفت کرد اما به آن توجهی نشد.

وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در ماه جاری، صادرات بعضی از این اقلام 90 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و بنابراین در جلسه‌ای مقرر شد تعرفه‌ها به 15 یا 10 درصد کاهش یابد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از تصمیمات این چنینی گفت: اگر اعمال 25 درصد تعرفه بر این اقلام کاشناسی بوده پس چرا این اتفاق رخ داده است؟ اگر کارشناسی نبوده چه کسی پاسخگوست؟

وی با تاکید بر اینکه بازی کردن با تعرفه‌ها در شرایطی که به ارز نیاز داریم، ریسک صادراتی به حساب می‌رود؛ از تصمیم‌گیران درخواست کرد به صورت جزیره‌ای عمل نکنند و برای اعمال تعرفه، زمانی در نظر بگیرند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها