کد خبر: 374078
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۵ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از ماجرای دلفیناریوم برج میلاد تهران:

گزارش یک مرگ، دلفیناریوم برج میلاد تهران را تعطیل کرد/ سازمان حفاظت محیط‌زیست اجازه ندهد این ماجرا تکرار شود

یک دلفین مُرد، مدیران آن را پنهان کردند، اهالی رسانه درباره آن نوشتند و در نهایت، این موضوع باعث بسته شدن یک مجموعه در برج میلاد تهران شد. مجموعه‌ای که با کارکردی همچون سیرک، خود به تنهایی مصداقی روشن از حیوان‌آزاری محسوب می‌شد.

گزارش یک مرگ، دلفیناریوم برج میلاد تهران را تعطیل کرد/ سازمان حفاظت محیط‌زیست اجازه ندهد این ماجرا تکرار شود
کد خبر: 374078
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۵ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ هفته گذشته، گزارش مرگ یک دلفین در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد در یکی از روزنامه‌ها منتشر شد. دوشنبه، هفتم دی‌ماه، اخباری مبنی بر مرگ یک دلفین و 2 شیر دریایی در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد انتشار یافت و پیرو این خبر پیمانکار متهم شد که این خبر را از نهادهای نظارتی و حتی مجموعه برج میلاد پنهان نگه داشته است، اما نماینده تامین‌کننده گونه‌های پستاندار دریایی اظهار می‌کرد که فقط یک دلفین آن هم در 29 آذرماه جان باخته و ادعاهای مبنی بر مرگ 2 شیر دریایی یا اینکه چند ماه از مرگ دلفین گذشته، صحت ندارد.

عبادی، نماینده تامین‌کننده پستانداران دریایی دلفیناریوم: میزان تلفات حیوانات ما معمولی و متعارف است

سید مجتبی عبادی، نماینده تامین‌کننده گونه‌های پستانداران دریایی دلفیناریوم برج میلاد، در مورد جزئیات این حادثه توضیح داد: «مجموعه ما در حوزه نگهداری، نمایش و در برخی مواقع تولیدمثل پستانداران دریایی تخصص دارد و باید بگویم با توجه به شرایط موجود، مجموعه ما جزو رده‌های اول در کشور است و میزان تلفات حیوانات ما وضعیت معمولی و متعارفی دارد.»

او با اشاره به اینکه مجموعه دلفیناریوم برج میلاد از سال 91 فعالیت خود را با 2 قلاده شیر دریایی آغاز کرد گفت: «بعد از آغاز به کار در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد، تلاش خود را در راستای کسب مجوزهای لازم برای خرید گونه‌های دیگر آغاز کردیم که در نهایت سه قلاده شیر دریایی دیگر و 2 گونه دلفین آموزش‌دیده به نام‌های «آلفا» و «کاسیا» به مجموعه اضافه شدند.»

مدیر روابط عمومی برج میلاد: تخلف پیمانکار محرز شود، برخوردهای لازم را اعمال می‌کنیم

اما در مقابل، مدیر روابط عمومی برج میلاد نظر دیگری داشت. یک روز پس از این ماجرا، کسری مدیر روابط عمومی برج میلاد درباره مرگ مشکوک یک دلفین در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد اظهار کرد: «مجموعه دلفیناریوم توسط برج میلاد به پیمانکار اجاره داده شده ولی مجوز فعالیت آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سازمان محیط‌زیست صادر کرده است.»


او افزود: «مدیریت برج میلاد از جنبه‌های حقوقی در حال بررسی این مساله است و متاسفانه پیمانکار مجموعه دلفیناریوم مرگ یک دلفین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی روزهای اخیر به ما دیر خبر داده بودند، ولی پیمانکار اعلام کرده این قضیه به محیط‌زیست اطلاع داده شده بود. به پیمانکار مجموعه دلفیناریوم اعلام کرده‌ایم که برگزاری مراسم در این مجموعه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنسل کنند و این مجموعه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.»

او ادامه داد: «در صورتی که تخلف پیمانکار محرز شود، برخوردهای لازم انجام خواهد گرفت و واحد حقوقی برج میلاد پیگیر این موضوع است.»

معاون محیط طبیعی محیط‌زیست استان تهران: توضیحات مسئولان دلفیناریوم قانع‌کننده نبود

اما در نهایت، با وجود مقاومت مدیران، این مجموعه تعطیل شد . مهرداد کتال محسنی، معاون محیط طبیعی محیط‌زیست استان تهران، در‌ مورد تعطیلی دلفیناریوم برج میلاد گفت: «توضیحات مسئولان مرکز دلفیناریوم برای ما قانع‌کننده نبوده و برای بررسی بیشتر مساله این مرکز تعطیل شد.»

او عدم انعکاس به‌موقع مرگ یکی از دلفین‌های این مجموعه را تخلف دانست و گفت: «تاکنون مسئولان این مرکز درباره علت تلف شدن این حیوان توضیحی نداده‌اند.»

معاون محیط طبیعی محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اینکه سازمان محیط‌زیست به طور کلی نظر مثبتی درباره فعالیت چنین مجموعه‌هایی ندارد گفت: «در تهران تنها این مجموعه تحت نظارت محیط‌زیست قرار داشته که با توجه به تخلفات درباره ادامه فعالیت‌ آن تصمیم خواهیم گرفت.»

کتال محسنی پیش از این درباره مرگ دلفین در دلفیناریوم برج میلاد گفته بود: «در پی خبر مرگ دلفینی در دلفیناریوم برج میلاد، همکاران ما در اداره و سازمان محیط‌زیست برای بررسی موضوع به برج میلاد رفتند، اما پس از یک ساعت معطلی با لاشه دلفین مواجه شدند.»

از طرف دیگر در حالی خبر تعطیلی اعلام شده بود که تماس با این مجموعه روشن کرد آنها برنامه یکشنبه‌شب را لغو کرده‌ و همچنان برای ظهر دوشنبه یعنی هفتم دی‌ماه بلیت می‌فروختند. کتال محسنی با اشاره به این موضوع گفت: «آنها زیر بار تعطیلی نمی‌رفتند. می‌گفتند یکسری سکانس‌ها را پیش‌فروش کرده‌اند و نمی‌شود برنامه را اجرا نکرد. با وجود این پافشاری‌ها، ما با اداره شهرستان تماس گرفتیم که حواس‌شان باشد و جلوی کار را بگیرند.»

همچنین یک روز بعد از آن، هشتم دی‌ماه، گروهی از کارکنان دلفیناریوم برج میلاد به اداره محیط‌زیست استان تهران رفتند و از «انعکاس خبر مرگ دلفین» گله کرده‌ و گفتند علیه محیط‌‌زیست شکایت خواهند کرد.

محسنی در همین راستا گفت: «ظاهراً گله دارند که چرا محیط‌زیست گفته خودشان از لاشه نمونه‌برداری کرده‌اند. اما مساله اصلاً این نیست که چه کسی نمونه‌برداری کرده. مساله این است که آنها وظیفه داشتند هر سه ماه یک بار خوداظهاری کنند. فارغ از این، در هر مقطعی که اتفاق خاصی پیش می‌آید باید اطلاع‌رسانی می‌کردند. نباید این‌طور باشد که خبرنگاری به طریقی مطلع شود و ما از او بشنویم. پایش ما هرروزه و آنلاین نیست که هر لحظه در جریان باشد. ما هم آن‌قدر نیرو و امکانات نداریم که بازرسی دوره‌ای منظم صورت دهیم. اینها واقعیت‌هایی است که نمی‌شود کتمان کرد. با وجود این همه مراکز حیات‌وحش و باغ پرندگان و باغ‌وحش، سرکشی‌های منظم و درست و حسابی امکان‌پذیر نیست و خوداظهاری را بر این اساس اجباری کرده‌ایم. آنچه انجام داده‌ایم حداقل وظیفه سازمانی‌مان بوده، اما آنها شاکی شده‌اند و گله می‌کنند. بنابراین اگر شکایت هم کنند، دفاع می‌کنیم. محیط‌زیست ترسی از متخلفان ندارد.»

او ادامه داد: «آنها تلف شدن یک دلفین را اطلاع نداده‌اند، مامور محیط‌زیست را معطل کرده و نامه دستی به تاریخ چهارم دی (روز بازدید) داده‌اند؛ اینها همه تخلف است. بر این اساس گفتیم تا زمانی که دلایل تلف‌ شدن روشن نشده جلوی فعالیت گرفته شود.»

به گفته محسنی، شیر دریایی و دلفین بازمانده باید طبق مقررات سازمان محیط‌زیست و مطابق معیار نگهداری شود تا جواب نمونه‌برداری روشن شود: «سیاست سازمان این نیست که این حیوانات به نمایش گذاشته شوند و برای سرگرم کردن عده‌ای، با زور سرنیزه و شلاق تربیت شوند. در حال حاضر اصل قضیه دلفیناریوم زیر سوال است و بر این مبنا، سازمان محیط‌زیست با راه‌اندازی مجموعه‌های جدید موافقت نخواهد کرد.»

نهادهای نظارتی نباید اجازه دهند چنین اتفاقی تکرار شود

فعالان محیط‌زیست سال‌هاست فعالیت هرگونه مجموعه‌ای را که تحت عنوان سیرک یا امثال آن از حیوانات برای درآمدزایی استفاده می‌کند، آنها را به کار وا می‌دارد و در این مسیر حیوانات را از چرخه زندگی طبیعی‌شان خارج می‌کند، خلاف اصول اخلاقی و همچنین مصداق روشنی از حیوان‌آزاری قلمداد می‌کنند.

با وجود این، سود سرشار در این حرفه باعث شده نه تنها در ایران بلکه حتی در کشورهای توسعه‌یافته، که مبانی حقوق حیوانات هم در آنها به شدت طرفدار دارد، این مجموعه‌ها و سیرک‌ها همچنان به کارشان ادامه دهند.

از سوی دیگر، حالا که زور این مجموعه‌ها بیش از نهادهای نظارتی است و به رغم عدم تطابق با حقوق حیوانات، فعالیت‌شان ادامه دارد، لازم است سازمان‌های مرتبط، همچون سازمان حفاظت محیط‌زیست، با توجه بیشتر به عملکرد این مجموعه‌ها، از وقوع دوباره‌ی چنین اتفاقات ناگواری جلوگیری کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها