کد خبر: 374123
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۳ ۲۱:۰۰:۰۰
| |

مجله ورزشی «اعتمادآنلاین»: ورزش در هفته‌ای که گذشت

رئیس فدراسیون فوتبال ایران استعفا کرد/ معجزه کریسمس برای علیرضا جهانبخش/ نابغه‌ای که بدشانسی آورد/ والیبال ایران در فکر صعود به المپیک 2020

ابتدای هفته گذشته مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال ایران استعفا کرد. او که به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان بستری‌ شده بود به توصیه پزشکان از این سمت استعفا داد تا شرایط فوتبال ایران بیش از گذشته پیچیده شود.

حجم ویدیو: 13.07M | مدت زمان ویدیو: 00:05:51 دانلود ویدیو
کد خبر: 374123
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۳ ۲۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ در این قسمت از مجله ورزشی اعتمادآنلاین با هم نگاهی می‌کنیم به استعفای مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال، اولین گل علیرضا جهانبخش در لیگ برتر جزیره، حضور علیرضا فیروزجا در رقابت‌های شطرنج قهرمانی جهان و همچنین حضور تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک 2020 توکیو.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران استعفا کرد

ابتدای هفته گذشته مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال ایران استعفا کرد. او که به دلیل مشکلات قلبی در بیمارستان بستری‌ شده بود به توصیه پزشکان از این سمت استعفا داد تا شرایط فوتبال ایران بیش از گذشته پیچیده شود.

مارک ویلموتس قراردادش را فسخ کرده، تیم ملی با 2 برد و 2 باخت در رده سوم گروهش در مرحله اول انتخابی رقابت‌های جام جهانی قطر قرار دارد و تیم امید ایران به زودی راهی تایلند می‌شود تا در رقابت‌های انتخابی المپیک 2020 توکیو شرکت کند، اما پروژه انتخاب مربی برای تیم ملی هم هنوز به سرانجام نرسیده است. به همه اینها استعفای تاج را هم اضافه کنید تا متوجه شوید فوتبال ایران در چه شرایط پیچیده‌ای قرار دارد.

هرچند بعد از استعفای تاج هیات‌رئیسه فدراسیون اعلام کرد با این استعفا مخالفت خواهد کرد، اما بعد از گذشت چند ساعت مشخص شد که تاج قرار نیست به فدراسیون بازگردد و به زودی باید منتظر انتخابات فدراسیون فوتبال ایران باشیم.

اما فدراسیون نمی‌توانست بدون سرپرست به کارش ادامه دهد و به همین خاطر حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم فدراسیون و رئیس سازمان لیگ فوتبال، به عنوان جانشین تاج انتخاب شد و حالا قرار است تا 45 روز دیگر شرایط برای برگزاری مجمع فدراسیون فراهم شود و رئیس آینده مشخص شود.

موضوعی که اینجا مطرح می‌شود این است که بهاروند بازنشسته است. او به صورت قانونی نمی‌تواند سرپرست فدراسیون شود. با این حساب تنها کسی که می‌تواند جانشین مهدی تاج در فدراسیون باشد لیلا صوفی‌زاده، نایب‌رئیس سوم فدراسیون، است.

در این شرایط هنوز استعفای علی کفاشیان هم بررسی نشده و او به صورت قانونی نایب‌رئیس اول است، هرچند او اعلام کرده حاضر است دوباره استعفای خود را تقدیم اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال کند.

مهدی تاج در کنفدراسیون فوتبال آسیا سمت داشت و به عنوان نایب‌رئیس منطقه مرکزی آسیا و رئیس کمیته فوتسال AFC انتخاب شده بود. او تا زمان تعیین رئیس بعدی و انتخابات کمیته فوتسال آسیا این پست را در اختیار دارد و این کرسی مهم آسیایی از دست ایران نرفته است.

معجزه کریسمس برای علیرضا جهانبخش

بعد از درخشش در لیگ فوتبال هلند، علیرضا جهانبخش راهی لیگ جزیره شد تا یک دنیای جدید را کشف کند، اما داستان آن‌گونه که او انتظار داشت پیش نرفت.

جهانبخش آن‌قدر در هلند درخشید که تیم‌های مطرح اروپایی به دنبال جذب او بودند. هرچند خود او علاقه داشت راهی بوندس‌لیگا شود، اما در آخر راهی انگلیس شد. هرچند لسترسیتی هم سخت به دنبال جذب او بود، اما علیرضا برایتون را انتخاب کرد و به مرغان دریایی پیوست.

اولین سال حضور جهانبخش در لیگ انگلیس آن‌طور که می‌خواست پیش نرفت و او بدون گل زده فصل را به پایان رساند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند جهانبخش باید برایتون را ترک کند، او ترجیح داد در این تیم بماند اما هرگز فکر نمی‌کرد ادامه حضورش در این تیم به کابوسی وحشتناک تبدیل شود.

جهانبخش مصدوم شد و همین مصدومیت او را از ترکیب تیم دور کرد و کم‌کم به سکوهای ورزشگاه تبعید شد. مارک ویلموتس هم او را به تیم ملی دعوت نکرد تا جهانبخش فشار بیشتری را تحمل کند.

علیرضا اما تلاش کرد و نتیجه این تلاش را هم گرفت. درست در شب کریسمس گراهام پاتر او را در ترکیب اصلی تیم قرار داد و بعد از گذشت سه دقیقه اولین گلش را در لیگ جزیره به ثمر رساند. بغض یک و نیم‌ساله جهانبخش شکست و معجزه کریسمس رقم خورد. او حالا می‌تواند آینده را دوباره از نو بنویسد.

نابغه‌ای که بدشانسی آورد

علیرضا فیروزجا، نابغه شطرنج ایران ، که در رقابت‌های شطرنج قهرمانی جهان شرکت کرده بود در مسابقات ریپ این رشته به مقام دوم رسید و در دسته بلیتز یا برق‌آسا هم ششم جهان شد.

فیروزجا که به تازگی اعلام کرده دیگر برای ایران مسابقه نمی‌دهد در حالی در رقابت‌های شطرج قهرمانی جهان شرکت کرد که رسانه‌های جهانی مسابقات او را زیر نظر گرفته بودند. او در رقابت با ماگنوس کارلسن نروژی، نابغه شطرنج جهان، تنها به خاطر یک اشتباه کوچک بازی را واگذار کرد و در نهایت ششم شد.

رقابت فیروزجا با کارلسن به قدری جذاب بود که واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

او معتقد است کارلسن در آن بازی، سعی در بر هم زدن تمرکز او داشته و به همین خاطر با توجه به قوانین فیده، خواستار برخورد و بررسی این دیدار شده است.

باید منتظر ماند و دید آیا فدراسیون جهانی شطرنج این دیدار را بررسی می‌کند یا خیر.

تیم ملی والیبال و انتخابی المپیک

درست چند روز دیگر تیم ملی والیبال ایران باید در انتخابی المپیک 2020 توکیو حاضر شود و اکثر کارشناسان معتقدند ایران شانس اصلی صعود به المپیک توکیو است.

کولاکوویچ 15 بازیکن را برای حضور در این رقابت‌ها به تیم ملی دعوت کرده و حضور دوباره شهرام محمودی نیز نکته قابل توجه لیست تیم ملی است. امیر غفور، پشت خط زن تیم ملی، به دلیل مصدومیت شانس حضور در این رقابت‌ها را از دست داده و کولاکوویچ هم به سراغ کم‌ریسک‌ترین گزینه خودش یعنی شهرام محمودی رفته است.

هرچند برخی از کارشناسان والیبال می‌گویند دعوت محمودی به تیم ملی به نوعی بازگشت به گذشته است و باعث می‌شود جوانان والیبال ایران گرفتار سرخوردگی شوند، اما تعدادی دیگر معتقدند انتخابی المپیک جای آزمون و خطا نیست و اگر قرار است تیم ملی والیبال جوان‌گرایی کند، بهتر است بعد از المپیک دست به چنین کاری بزند.‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها