کد خبر: 374878
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ۱۱:۳۶:۱۵
| |

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب:

سردار سلیمانی یک سرمایه نمادین بود/ با شهادت او مسائل منطقه پیچیده‌تر خواهد شد

ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: چنین برداشت می شود که ترامپ به دنبال صلح از موضع بالا باشد و گمان می‌کند با چنین اقداماتی می تواند به این هدف خود دست یابد. در حالی که این نوع خیالات بسیار خام است.

سردار سلیمانی یک سرمایه نمادین بود/ با شهادت او مسائل منطقه پیچیده‌تر خواهد شد
کد خبر: 374878
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ۱۱:۳۶:۱۵

اعتمادآنلاین| بامداد روز گذشته13دی‌ماه، خودروی حامل سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد، هدف حمله تروریستی ارتش آمریکا قرار گرفت که در این حمله سردار سلیمانی و تعدادی از فرماندهان و نظامیان حشد الشعبی عراق به شهادت رسیدند.

در همین رابطه، یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: سردار سلیمانی در اثر تجربه های بسیار سترگی که در منطقه ایجاد شد، نظیر مبارزه با داعش که خودش یکی از مسائل بسیار پیچیده منطقه ما بود تبدیل به سرمایه ای شد که تلاش می کرد منطقه را نجات دهد.


غلامرضا ظریفیان گفت: ما در رده بندی شخصیت های تاثیرگذار مرحله ای تحت عنوان «سرمایه اجتماعی» داریم که فرد پس از کسب تجارب مختلف، نوع گویش و روش و منطقی که ارائه می کند یا عملکردی که دارد، تبدیل به سرمایه اجتماعی می شود. برخی نیروها حتی از این مرحله هم عبور می کنند و تبدیل به سرمایه های نمادین می شوند که یک مرحله بالاتر از سرمایه اجتماعی است.

سردار نقش بسیار مهمی در دوران دفاع مقدس ایفا کرد

وی افزود: قاسم سلیمانی به دلیل تجارب بسیار طولانی و نقش بسیار موثری که در دفاع مقدس داشت، بسیار شجاع و خوش فکر بود، اهل ارتباط بود و مقتضیات روانشناسی محیط را خوب می‌شناخت. او پیوندهای عمیقی با ذیل تا صدر مجموعه ای که با آن همکاری می کرد داشت و با اینکه اهل گفت و گوی زیاد نبود ولی موقع حرف زدن، سنجیده حرف می زد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اهل مدارا بود و می دانیم که مدارا با فرهنگ عمیق ایرانی پیوند خورده است. مناسبات فرهنگی اجتماعی ایران را به خوبی می شناخت و هیچ گاه به یک سو نمی غلطید و با میانه درک و فهم جامعه آشنایی داشت. این سرمایه در دوره جنگ به تدریج شکل گرفت و نقش بسیار مهمی در دوران دفاع مقدس ایفا کرد. پس از جنگ نیز طبیعتا به دلیل پیچیدگی بالایی که منطقه خاورمیانه داشته و دارد، قاسم سلیمانی به عنوان یک استراتژیست نظامی نقش محوری ای در منطقه پیدا کرد.

سردار سلیمانی یک سرمایه نمادین بود

ظریفیان گفت: سردار سلیمانی به تدریج از یک استراتژیست نظامی تبدیل به یک دیپلمات خوب و یک نظامی خوب شد. ما کمتر با چنین ترکیبی در جامعه خود مواجه هستیم. وی در اثر تجربه های بسیار سترگی که در منطقه ایجاد شد نظیر مبارزه با داعش که خودش یکی از مسائل بسیار پیچیده منطقه ما بود تبدیل به سرمایه ای شد که تلاش می کرد منطقه را نجات دهد. بنابراین همه این ها او را از یک سرمایه اجتماعی به سرمایه نمادین تبدیل کرد.

وی گفت: قاسم سلیمانی در عین حال با اظهارنظرها و نوع برخوردی که در مسائل داخلی داشت نشان می‌داد که این مسائل را خوب می فهمد و آشنایی بالایی با فرهنگ مردم خود دارد. در نحوه مواجهه با مسائل سیاسی و اجتماعی نیز تلاش کرد تا برخوردی میانه داشته باشد و نگاه کاملا منعطفی با همه جریانات سیاسی کشور داشت و همچنین ارتباطی بسیار خوب با جریانات سیاسی برقرار کرده بود. سردار سلیمانی هیچ گانه نگاه صفر و یکی نداشت. لذا همه این ویژگی ها در کنار هم از او یک سرمایه نمادین ساخته بود.

با شهادت سردار سلیمانی مسائل منطقه پیچیده تر خواهد شد

وی بیان کرد: همه ایرانی ها و حتی مردم کشورهای منطقه از اتفاق تلخی که بامداد جمعه افتاد متأثرند و نگرانند از اینکه وقتی چنین سرمایه ای نیست چگونه می‌توان سرمایه ای نظیر او تولید کرد؟و ثانیا چگونه می‌توان با شرایط پیچیده ای که منطقه دارد با این مسأله مواجه شد؟

ظریفیان ادامه داد: اقدام اخیر آمریکا با توجه به روانشناسی شخصیت ترامپ اقدامی دوگانه است. ترامپ به دلیل روحیات و شخصیتی که دارد غیرمترقبه عمل می کند و از طرف دیگر به نظر می رسد که پشت این حادثه حوادثی نهفته باشد که به جنگ نمی‌انجامد. چنین برداشت می شود که ترامپ به دنبال صلح از موضع بالا باشد و گمان می‌کند با چنین اقداماتی می تواند به این هدف خود دست یابد. در حالی که این نوع خیالات بسیار خام است و به نظر می رسد که با شهادت قاسم سلیمانی مسائل منطقه پیچیده تر خواهد شد.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها