کد خبر: 375271
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

قانون شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی ضمانت اجرایی ندارد/ اگر انتخابات حزبی برگزار می‌شد، هزینه‌کردهای انتخاباتی به سادگی قابل پیگیری بود/ هزینه‌کرد انتخابات مثل زندگی خصوصی افراد قابل اثبات نیست

مسعود رضایی با اشاره به اینکه طرح شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی جنبه تبلیغاتی دارد و عملیاتی نیست، گفت: اگر انتخابات در کشورمان از طریق احزاب و تشکل‌ها برگزار می‌شد و احزاب تامین بودجه انتخاباتی نامزدهایشان را بر عهده می‌گرفتند، این موضوع به سادگی قابل پیگیری بود. ولی تا زمانی که انتخابات شخصی برگزار می‌شود مثل زندگی خصوصی افراد قابل اثبات نیست.

قانون شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی ضمانت اجرایی ندارد/ اگر انتخابات حزبی برگزار می‌شد، هزینه‌کردهای انتخاباتی به سادگی قابل پیگیری بود/ هزینه‌کرد انتخابات مثل زندگی خصوصی افراد قابل اثبات نیست
کد خبر: 375271
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بحث شفافیت مالی و هزینه‌کرد نامزدهای انتخاباتی در مجموعه طرح جامع انتخابات آمده بود، ولی از آنجا که بخش استانی شدن انتخابات به تایید شورای نگهبان نرسید و رد شد، نمایندگان طرح دوفوریتی مزبور را به طور جداگانه در دستور کار قرار دادند. پروانه مافی در این باره به اعتمادآنلاین، گفته است که طرح دوفوریتی شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی طرح خوبی است و با آن می‌توانیم در زمینه نامزدها و مخارج و پول‌هایی که در این راه هزینه می‌شود انتخابات پاک‌تری نسبت به گذشته داشته باشیم.

مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره اینکه طرح دوفوریتی شفاف‌سازی اموال نامزدهای انتخاباتی چقدر ضمانت اجرایی دارد گفت: شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی بیشتر جنبه نمادین دارد و قابلیت اجرای واقعی را ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار کرد: معمولاً نامزدهای انتخاباتی کمک‌هزینه‌ای را که برای تبلیغات انتخاباتی از افراد دریافت می‌کنند اعلام نمی‌کنند، اشخاصی هم که بنا بر دلایل دوستی یا حتی سیاسی به نامزدهای انتخاباتی کمک مالی می‌کنند این موضوع را بیان نمی‌کنند.

قانون شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی ضمانت اجرایی ندارد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: بنابراین به دلیل عدم شفافیت هزینه‌کرد مالی و انتخاباتی، قانون شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی ضمانت اجرایی ندارد و قابل اجرایی شدن نیست.

رضایی توضیح داد: اگر قانونی تصویب شود که کلیه هزینه‌کردهای هر نامزد انتخاباتی به طور شفاف و کاملاً مشخص در دفتری ثبت شود و همه ورودی‌ها و خروجی‌های مالی در یک حساب مشخص وارد شود می‌تواند موثر باشد؛ یعنی فقط بر اساس ورودی‌های آن حساب برای شخص هزینه شود و بیش از میزان واردشده در آن حساب مشخص امکان هزینه وجود نداشته باشد می‌تواند طرح کنترلی موفقی باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: در حال حاضر مجلس طی مصوبه‌ای، نامزدهای انتخاباتی را ملزم به معرفی حسابی برای مشخص کردن میزان ورودی و خروجی هزینه‌های انتخاباتی کرده، ولی اینکه این طرح به چه شکلی اجرا شود و نامزدها را چطور بتوانند به اجرای صحیح این طرح مقید کنند کار سختی است.

او ادامه داد: معمولاً در حساب‌های رسمی چون شفافیت وجود ندارد بسیاری از ورودی‌ها و خروجی‌ها اعلام نمی‌شود و به حساب نمی‌آید و به طور یقین به دلیل همین عدم شفافیت، در قانون هم نمی‌توان مشخص کرد این هزینه‌کردها چقدر واقعی است.

اگر حزب مسئول هزینه‌کرد انتخاباتی نامزدها باشد، هزینه‌کردها قابل کنترل است

رضایی در نقد این موضوع، حزبی نبودن انتخابات در کشورمان را مطرح کرد و گفت: اگر انتخابات در کشورمان به صورت حزبی و تشکیلاتی صورت می‌گرفت و حزب مسئول هزینه‌کرد و تامین بودجه انتخاباتی نامزدهایش بود، آن زمان می‌شد از کانال رسمی حزب که یک ساختار است میزان دقیق هزینه‌کردهای انتخاباتی را کنترل کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: تا زمانی که انتخابات ما به جای حزبی برگزار شدن شخصی و فردی است، مثل زندگی خصوصی افراد زیاد قابل اثبات نیست و این طرح را غیرعملیاتی و فرمالیته می‌دانم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها