کد خبر: 376846
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از قوانین جدید مهم‌ترین رویداد ورزشی دنیا:

ورزشکاران و سیاستمداران المپیک را عرصه اعلام مواضع سیاسی خود نکنند

المپیک در دوره‌های مختلف محلی برای اعتراض ورزشکاران بوده، در کنار ورزشکاران سیاستمداران هم گاهی به دلیل اختلافات و تنش‌ها مسابقات المپیک را تحریم کرده‌اند. حالا رئیس کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید دخالت دادن سیاست در المپیک 2020 پذیرفته‌شده نیست.

ورزشکاران و سیاستمداران المپیک را عرصه اعلام مواضع سیاسی خود نکنند
کد خبر: 376846
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، اعلام کرد: سیاستمداران و ورزشکاران برای محافظت از بی‌طرفی و جایگاه المپیک باید سیاست را از این بازی‌ها دور نگه دارند.

المپیک در دوره‌های مختلف محلی برای اعتراض ورزشکاران بوده، در کنار ورزشکاران سیاستمداران هم گاهی به دلیل اختلافات و تنش‌ها مسابقات المپیک را تحریم کرده‌اند. حالا باخ می‌گوید دخالت دادن سیاست در المپیک 2020 پذیرفته‌شده نیست .

در دستورالعمل راهنمای المپیک مواردی که از طرف کمیته بین‌المللی قابل پذیرش نیست ذکر شده است. بر طبق قانون شماره 50 چارتر المپیک، ورزشکاران از موضع‌گیری سیاسی در زمین ورزش منع شده‌اند. این موضع‌گیری شامل حرکاتی مانند مشت کردن دست تامی اسمیت و جان کارلوس بود که در المپیک 1968 مکزیکوسیتی انجام دادند.

حالا شرکت‌کنندگان در المپیک بهتر می‌دادند ‌چه حرکاتی در المپیک برایشان مشکل انضباطی پیش خواهد آورد. هرچند با وجود این محدودیت‌ها ورزشکاران همچنان می‌توانند نظرات سیاسی خود را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیان کنند.

باخ به خبرنگاران گفت: «هدف المپیک همبستگی است و نه تفرقه. ما تنها تورنمنتی در دنیا هستیم که همه کشورها به صورت صلح‌آمیز در آن شرکت می‌کنند. من از ورزشکاران و سیاستمداران درخواست می‌کنم به هدف و وظیفه المپیک احترام بگذارند. برای رسیدن به هدف‌مان باید در مورد مسائل سیاسی بی‌طرف باشیم. در غیر این صورت ما در شرایط تحریم و تفرقه باقی می‌مانیم. من از آنها درخواست می‌کنم به بی‌طرفی المپیک در مسائل سیاسی احترام بگذارند و از آن به عنوان محلی برای اعلام مواضع سیاسی خود استفاده نکنند.»

رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در ادامه گفت: «المپیک‌های 1980 و 1984 تحت تاثیر بایکوت قرار گرفت. بایکوتی که در نهایت هیچ تاثیری هم نداشت. تحریم دهه 80 به خاطر اختلافات شوروی و آمریکا اتفاق افتاد و به شدت المپیک را تحت تاثیر قرار داد. اما در عمل نتیجه‌ای در پی نداشت.»

ورزش در آن سال‌ها قربانی سیاست شد. بایکوت المپیک موسکو هیچ تغییری در شرایط افغانستان ایجاد نکرد و بایکوت المپیک لس‌آنجلس نیز هیچ تاثیری بر سیاست خارجی آمریکا نداشت.

بی‌طرفی ورزش در سیاست جزو اصول بنیادین است

کسانی که قوانین المپیک توکیو را زیر پا بگذارند با سه مرحله برخورد انضباطی روبه‌رو خواهند شد. این تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک پس از آن گرفته شد که ورزشکاران آمریکایی بر سکوی قهرمانی مسابقات پان‌آمریکا در ماه آگوست در اعتراض به سیاست‌های دولت زانو زدند. این ورزشکاران پس از اعتراض توسط کمیته المپیک آمریکا به مدت 12 ماه از شرکت در مسابقات ورزشی محروم شدند.

اعتراضات دیگر سال 2019 عبارت بود از اعتراض شناگران استرالیا و انگلیس و همراهی نکردن روی سکو با شناگر چینی به عنوان قهرمان المپیک؛ شناگری که گفته می‌شد به پرونده دوپینگ ارتباط دارد.

در المپیک 2016 ریو جودوکا اسلام الشعابی به دلیل دست ندادن با ورزشکار اسرائیلی به خانه فرستاده شد. در اکتبر 2019 جودوی ایران از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم شد. این محرومیت به گفته فدراسیون جهانی جودو تا زمانی که ایران بتواند ثابت کند ورزشکارانش اجازه بازی با ورزشکاران اسرائیلی را دارند ادامه خواهد یافت. محرومیت جودوی ایران پس از خبر فشار ایران بر یکی از جودوکارانش برای مبارزه نکردن با حریف اسرائیلی اتفاق افتاد.

IOC کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید: «بی‌طرفی ورزش در سیاست جزو اصول بنیادین است. در عین حال این قوانین برای توجه هرچه بیشتر به زمین بازی و عملکرد ورزشکاران است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها