کد خبر: 377220
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

بهترین کمک مردم این است که به سیستان و بلوچستان نیایند/ نجات جان، اولویت ماست و دیروز هم 48 نفر را نجات دادیم

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، درباره میل حضور مردم برای کمک به هموطنان سیل‌زده در استان سیستان و بلوچستان به «اعتمادآنلاین» گفت: الان اوضاع پایدار است و مشکلی وجود ندارد، اما در حال حاضر بهترین کمک به تیم‌های امدادی، عدم حضور سایر مردم است.

بهترین کمک مردم این است که به سیستان و بلوچستان نیایند/ نجات جان، اولویت ماست و دیروز هم 48 نفر را نجات دادیم
کد خبر: 377220
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ این هفته با بارندگی و پس از آن، سیلاب در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد. نگاهی به تصاویر شهرها و روستاهای این استان به خوبی نشان می‌داد که شرایط در این منطقه بغرنج است. اگرچه امدادرسانی‌ها انجام می‌شود ، اما مردم سایر استان‌های کشور نگران هستند و به همین دلیل برخی از مردم در شبکه‌های اجتماعی، برای حضور در این مناطق به منظور کمک و ارائه تجهیزات به هموطنان سیل‌زده تیم‌هایی تشکیل داده‌اند. موضوعی که پیشتر هم در این مخاطرات طبیعی همچون زلزله‌های مختلف گفته و شنیده شده است.

اما مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، معتقد است این حضور کار تیم‌های امدادی را دشوارتر می‌کند: قطعاً ما با چنین حضورهایی مخالف هستیم، آن هم از این نظر که حضورشان باعث دست‌وپاگیری می‌شود. از طرف دیگر، لایحه مدیریت بحران کشور تکلیف کمک‌ها را کاملاً مشخص کرده است. نوع نظارت، جمع‌آوری و هزینه‌ها کاملاً مشخص و منطبق بر نیازهاست. مثلاً نمی‌شود به یک خانواده یک قلم جنس بدهیم و به دیگری ندهیم به خاطر اینکه نارضایتی به وجود می‌آید.

اجازه دهید کمک‌ها در مسیر قانونی باشد

او ادامه داد: به همین دلیل پیشنهاد و تاکید ما بر این است که کمک‌ها بر مدار قانونی که سازمان مدیریت بحران تعیین کرده باشد تا در نهایت، با بالاترین کیفیت ممکن به دست مردم آسیب‌دیده برسد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر همچنین از آغاز فعالیت بالگردها خبر داد؛ او در پاسخ به اینکه چرا بالگردها برای امدادرسانی زودتر پرواز نکردند توضیح داد: دیروز اصلاً امکان پرواز بالگرد وجود نداشت و به همین دلیل نتوانستیم از بالگردها استفاده کنیم. امروز اما کار را آغاز کردیم و همین حالا که من با شما صحبت می‌کنم، 6 بالگرد در حال پرواز و امدادرسانی هستند. از هرمزگان برای مردم سیستان و بلوچستان بالگرد آوردیم. 500 نفر به وسیله خودرو در حال خدمت‌رسانی هستند. اولویت ما نجات مردم است. قبل از هر چیزی باید بر این تمرکز کنیم که مردم را نجات بدهیم. 48 نفر را هم در روز گذشته نجات دادیم.

اگر حادثه‌ای رخ می‌داد چه کسی پاسخگو بود؟

سلیمی با تاکید بر درجه‌بندی‌های مشخص در ارائه خدمات و امدادرسانی به مردم گفت: من دلی می‌گویم که ما باید به این استان خدمت کنیم چون نیازمند کمک هستند و ما هم در قبال آنها وظیفه داریم. درباره همین بالگرد، باید شرایط پروازش برقرار می‌شد. اگر خدای ناکرده حادثه‌ای رخ می‌داد، من با وجدانم چه می‌کردم؟ اصلاً برج مراقبت اجازه پرواز نمی‌داد. مریض نیستیم که بالگرد باشد و از آن استفاده نکنیم.

در آن سیلاب، چادر زدن ممکن نبود

او در ادامه توضیح داد: پروتکل امداد و نجات در کل دنیا یکی است. اولویت و تریاژ‌بندی در تمام دنیا ثابت است و اولویت از ابتدا این بود که فوتی نداشته باشیم. تنها در یک روز توانستیم 48 نفر را با وسیله‌های مختلف و حتی بولدوزر از مسیر سیلاب خارج کنیم. حدود 480 خودرو را منتقل کرند تا آسیبی نبینند. با این وسعت سیلاب عملیات سختی داشتیم. اگر به این پروتکل‌ها توجه کنیم، دیگر این اتفاقات رخ نمی‌دهد. در این پروتکل‌ها گفته می‌شود اولویت نجات جان انسان‌هاست و بعد از آن امداد. امداد خودش درجه‌بندی دارد که ابتدا تامین سرپناه و پس از آن تغذیه است و به همین شکل این اولویت‌ها عنوان می‌شوند. تمام این کارها باید زنجیره‌وار صورت گیرد. نمی‌شود به یکسری از افراد چادر داده شود و در این مدت زمانی عده دیگری جان‌شان را از دست بدهند. در آن باران و سیلاب اصلاً چادر زدن امکان‌پذیر بود؟

سلیمی در پایان گفت: الان اوضاع پایدار است و مشکلی وجود ندارد، اما در حال حاضر بهترین کمک به تیم‌های امدادی، عدم حضور سایر مردم است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها