کد خبر: 377290
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ۰۸:۴۷:۰۰
| |

محمدجواد فتحی، نماینده مجلس در یادداشتی تحت عنوان «تأمل حقوقی در سخنان کدخدایی» مطرح کرد:

کدخدایی چطور افرادی را به طور جمعی زیر تیغ یک اتهام واحد می‌برد؟/ مستندات و مدارک شورای نگهبان برای اثبات ادعای تخلف اقتصادی نمایندگان چیست؟/ با سخنان کدخدایی آبروی تمام 90 نماینده رد صلاحیت شده در معرض خدشه است

یک نماینده مجلس در یادداشتی مطرح کرد: شفافیت واقعی این است که اگر موضوع و یا موردی وجود دارد بدون پرده‌پوشی و سانسور، صفر تا صد آن برای افکار عمومی توضیح داده شود نه اینکه تنها از یک موضوع مهم و حیاتی به اندازه یک جمله به صورت تیتروار گفته شود که هم بر ابهامات موضوع افزوده گردد و هم اینکه مشخص نشود که در نهایت این موضوع به کجا می‌رسد و آیا اساساً در مراحل بعدی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد یا خیر؟

کدخدایی چطور افرادی را به طور جمعی زیر تیغ یک اتهام واحد می‌برد؟/ مستندات و مدارک شورای نگهبان برای اثبات ادعای تخلف اقتصادی نمایندگان چیست؟/ با سخنان کدخدایی آبروی تمام 90 نماینده رد صلاحیت شده در معرض خدشه است
کد خبر: 377290
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ۰۸:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمدجواد فتحی، نماینده مجلس در یادداشتی مطرح کرد: «سخنگوی شورای نگهبان گفته‌ است اکثر نمایندگان رد صلاحیت شده در مجلس به دلیل داشتن تخلفات اقتصادی با این رأی مواجه شده‌اند. این نوع اظهار نظر و موضعگیری از سوی ایشان که دانش‌ آموخته رشته حقوق هست، بسیار جای تعجب و صد البته تأسف دارد، چرا که بدیهیات موازین حقوقی نیز در این سخنان رعایت نشده است.

از جمله اینکه به دلیل عدم وجود شفافیت و صراحت در سخنان آقای کدخدایی، اتهام تخلفات مالی و اقتصادی در حال حاضر متوجه تمام افراد رد صلاحیت شده است، در حالی که می‌دانیم بخش زیادی از این افراد احتمالاً با استدلال‌‌های دیگری نتوانستند از سد رد صلاحیت بگذرند.

جای سؤال است که ایشان به عنوان یک حقوقدان و عضو شورای نگهبان چطور با یک اظهار نظر گنگ، افرادی را به طور جمعی زیر تیغ یک اتهام واحد می‌برد؟


نکته بعد این است حالا که شورای نگهبان به چنین موارد و نتیجه‌گیری رسیده، مستندات و مدارکش برای اثبات این ادعا چیست؟ در این موضوع بهانه «حفظ آبروی افراد» نمی‌تواند قابل قبول باشد چرا که تا همین جا هم با سخنان آقای کدخدایی آبروی تمام 90 نماینده رد صلاحیت شده در معرض خدشه قرار گرفته است.

در جریان اقتصادی اگر به کسی ایرادی وارد شده و متهم به مواردی از قبیل اختلاس، ارتشا، کلاهبرداری و... باشد، هر چند که حکم قطعی هم درباره او صادر نشده باشد، دلایل اتهامی باید از چنان قدرت و استحکامی برخوردار باشند که اگر این مدارک به دادگاه داده شوند، ظن غالب بر این باشد که فرد محکوم خواهد شد. در حال حاضر با طرح بدون سند و مدرک این اتهام علیه جمعی از نمایندگان، اساس مشروعیت و سلامت مجلس زیر سؤال رفته است.


در چارچوب‌های حقوقی و فقهی ما، فقط در جرایم منافی عفت بنای شارع بر پوشش و ستر است و شریعت می‌گوید این مسائل نباید به صورت عمومی فاش گردد. اما این قاعده به هیچ عنوان برای جرایم دیگر و خصوصاً جرایم اقتصادی که حق عمومی و بیت‌المال را شامل می‌شود، صدق نمی‌کند. اعلام سربسته، گنگ و بدون شفافیت اتهام اقتصادی به نمایندگان دو مسأله و ایراد دارد؛ اول اینکه کلیت مجلس را زیر سؤال می‌برد و ناظر به تمام نمایندگان می‌شود. ثانیاً اینکه این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا باوجود اطلاع از وقوع چنین جرایمی توسط کسانی که در ردای نمایندگی هستند، از این مسائل به روش‌های مختلف جلوگیری نشده یا رو به افشای آن نیاورده‌اند.

در این فقره اگر حضور یک نماینده مرتکب به جرایم اقتصادی در مسند قانونگذاری و نظارت، تضییع حق عمومی و ضربه به مصلحت جامعه نیست، پس چیست؟ در واقع عدم اعلام دقیق و شفاف جرایم اقتصادی نمایندگان، درصورت اطلاع قبلی و داشتن مدارک متقن، اگر بیشتر از همدستی با آن فرد نباشد، کمتر از آن نیست. مضافاً اینکه اعلام عمومی و دقیق این دست اتهامات و جرایم خود زمینه‌ساز سطحی از مصونیت برای ادوار بعدی هم خواهد بود.


اساساً باید خطاب به شورای نگهبان و برخی از هواداران شفافیت گفت که شفافیت واقعی یعنی همین موارد. شفافیت واقعی این است که اگر موضوع و یا موردی وجود دارد بدون پرده‌پوشی و سانسور، صفر تا صد آن برای افکار عمومی توضیح داده شود نه اینکه تنها از یک موضوع مهم و حیاتی به اندازه یک جمله به صورت تیتروار گفته شود که هم بر ابهامات موضوع افزوده گردد و هم اینکه مشخص نشود که در نهایت این موضوع به کجا می‌رسد و آیا اساساً در مراحل بعدی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد یا خیر؟»

فتحی

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها