کد خبر: 378298
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ماجرای بازداشت کوتاه‌مدت سفیر انگلیس در تهران چه بود؟

سفیر انگلیس در تهران، که در تجمع شنبه‌شب گذشته در مقابل دانشگاه امیرکبیر حاضر شده بود، برای دقایقی بازداشت و سپس آزاد شد. بعد از وقایعی که حول این موضوع پیش آمد، راب مک‌ایر ایران را برای انجام یک سفر کاری به مقصد دوحه ترک کرد.

ماجرای بازداشت کوتاه‌مدت سفیر انگلیس در تهران چه بود؟
کد خبر: 378298
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سفیر انگلیس در تهران از کشور خارج شد. برخی منابع خبر داده‌اند که راب مک‌ایر، سفیر انگلیس در تهران، سه‌شنبه شب و پس از حواشی اخیر درباره حضور او در تجمع جلوی دانشگاه امیرکبیر ایران را ترک کرده‌ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس چهارشنبه 25 دی‌ماه با تاکید بر اینکه سفر راب مک‌ایر به لندن از پیش برنامه‌ریزی شده بوده، گفته که او قصد دارد به تهران بازگردد.

گفتنی است سفیر انگلیس در تهران که در تجمع شنبه شب‌گذشته در مقابل دانشگاه امیرکبیر حاضر شده بود، برای دقایقی بازداشت و سپس آزاد شد.

جریان بازداشت سفیر انگلیس چه بود؟

خبر بازداشت او را برخی منابع آگاه امنیتی شنبه‌شب 21 دی‌ماه منتشر کردند. بازداشت موقت سفیر انگلیس در حاشیه یک تجمع به منظور گرامیداشت سقوط هواپیمای 737 اوکراین در مقابل دانشگاه امیرکبیر صورت گرفت.

یک منبع آگاه امنیتی خبر داده سفیر انگلیس بعد از حضور در مقابل دانشگاه، مشغول تحریک و ساماندهی معترضان بود و بعد از آنکه نیروهای امنیتی به او مشکوک شدند او را داخل یک مغازه بازداشت کردند.

او افزوده است: سفیر انگلیس به دلیل حضور غیرقانونی و مغایر با عرف دیپلماتیک در حالت اقدام علیه امنیت کشور بود که مطابق قانون بازداشت شد و در اختیار وزارت خارجه قرار گرفت که وزارت خارجه نیز او را آزاد کرد.

احضار سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه

یک روز بعد، یعنی بعدازظهر یکشنبه 22 دی 1398، راب مک‌ایر، سفیر انگلیس در تهران ، به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپا به وزارت امور خارجه فرا خوانده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به او و دولت انگلیس ابلاغ شد.

واکنش سفیر انگلیس به بازداشتش

مک‌ایر، سفیر انگلیس، همان روز در صفحه توییترش در این باره مدعی شد که در تجمع غیرقانونی حضور نداشته و افزود: «می‌توانم تایید کنم من در هیچ اعتراضی شرکت نکردم. به رویدادی رفتم که گفته شده بود تجمعی به یاد قربانیان تراژدی پرواز 752 است. طبیعی بود که بروم تا به قربانیان، که برخی از آنها بریتانیایی بودند، ادای احترام کنم. پنج دقیقه بعد از اینکه شعارها شروع شد محل را ترک کردم.»

او ادامه داد: «من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. بازداشت دیپلمات‌ها در همه کشورها غیرقانونی است.»

عراقچی: سفیر انگلیس به عنوان یک فرد خارجی ناشناس در یک تجمع غیرقانونی دستگیر شد

در ادامه این ماجرا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، در واکنش به بازداشت سفیر لندن در تهران از این قضیه ابراز نگرانی کرد و خواستار احترام کامل به کنوانسیون وین و کاهش تنش‌ها شد.

پس از آن سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ، در واکنش به اظهارات «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره بازداشت «راب مک‌ایر» سفیر انگلیس در تهران در توییتی خطاب به او نوشت: «او [سفیر انگلیس] بازداشت نشده بود، اما به عنوان یک فرد خارجی ناشناس در یک تجمع غیرقانونی دستگیر شد. زمانی که پلیس به من اطلاع داد فردی دستگیر شده و ادعا می‌کند سفیر انگلیس است، من گفتم غیرممکن است! وقتی با او تلفنی گفت‌وگو کردم، با اینکه بسیار شگفت‌زده شده بودم، متوجه شدم که خودش است و 15 دقیقه بعد هم آزاد شده بود.»

عراقچی - پاسخ به بورل - بازداشت سفیر انگلیس

مطهری: حضور سفیر انگلیس کار ناشیانه و غیرمعمولی بوده است

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ، در مورد حضور سفیر انگلیس در تجمع شنبه‌شب گذشته مقابل دانشگاه امیرکبیر گفته است: «حضور سفیر انگلیس کار ناشیانه و غیرمعمولی بوده است. کار ناشیانه‌ای است که یک سفیر وارد اغتشاشات مردم کشوری شود که در آن سفیر است.»

سفیر انگلیس باید به اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ، در حاشیه نشست هیات دولت چهارشنبه 25 دی با اشاره به اینکه سفیر انگلیس باید به اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند گفت: «کار ایشان اشتباه بود و قاعدتاً سفیر، آن هم سفیر کشوری مثل انگلیس، باید به آداب و اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند و وقتی جایی درگیری یا شلوغ است نباید برود.»

انگلیس سفیر ایران در لندن را فرا خواند

پس از رسانه‌ای شدن این موضوع و تاکید ایران بر شرکت سفیر در یک تجمع غیرقانونی، انگلیس هم دست به اقدام متقابل زد؛ خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس خبر داد، اندرو موریسون، معاون خاورمیانه‌ای وزیر خارجه انگلیس، نیز حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن را احضار کرده است. او در این زمینه گفت: «ما امروز «دوشنبه» سفیر ایران را احضار کردیم تا به بازداشت سفیرمان در تهران اعتراض کنیم.»

سخنگوی دولت: انگلیس از هرگونه دخالت در مسائل داخلی ما بپرهیزد

این موضوع هم در رسانه‌های بین‌المللی و هم در کشور حواشی گسترده‌ای رقم زد. بسیاری از نمایندگان مجلس در تذکرهایی در صحن علنی مجلس خواهان برخورد و حتی اخراج سفیر انگلیس شدند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ، در رابطه با بازداشت کوتاه‌مدت سفیر انگلیس در اعتراضات اخیر عنوان کرد: «حضور سفیر بریتانیا در اعتراضات مغایر با وظایف تعریف‌شده سفیر بود. او مدت کوتاهی توسط نیروی انتظامی دستگیر و پس از شناسایی، بعد از 15 دقیقه، نسبت به آزادی او اقدام شد.»

سخنگوی دولت گفت: «اقدام سفیر بریتانیا غیرقابل قبول بوده و مراتب اعتراض به ایشان و دولت بریتانیا ابلاغ شده است. بریتانیا کارنامه مناسبی ندارد و ما هشدار می‌دهیم از هرگونه دخالت در مسائل داخلی ما اجتناب کند.»

سخنگوی قوه قضاییه: احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی یک‌جانبه نیست

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ، در این باره تاکید کرد: «ماموریت ما تامین امنیت شهروندان‌مان است. هیچ تعارفی با هیچ کسی نخواهیم داشت ولو بر حسب ظاهر فرد دارای مصونیت دیپلماتیک باشد. البته قواعد بین‌المللی را مراعات می‌کنیم و به کنوانسیون‌های بین‌المللی که به آنها ملحق شده‌ایم احترام می‌گذاریم، اما احترام به کنوانسیون‌های بین‌المللی یک‌جانبه نیست.»

آیت‌الله جنتی: سفیر انگلیس را عنصر نامطلوب معرفی کنید

آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان ، با اشاره به حضور سفیر انگلیس در تجمعات تهران گفت: «این اقدام سفیر خلاف قواعد حقوقی و رفتار دیپلماتیک است و مسئولان محترم باید طبق قانون با او برخورد و به عنوان عنصر نامطلوب او را معرفی کنند.»

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس ، با اعلام حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «حضور سفیر انگلیس در تجمعات برخلاف قوانین بین‌المللی است و دستگاه‌های امنیتی اقدام درستی در دستگیری این فرد انجام دادند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها