کد خبر: 378558
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۰۹:۴۹:۳۱
| |

طاهره جعفری، جامعه‌شناس:

حرف از اخبار بد مقابل بچه‌ها، خانه را برایشان ناامن می‌کند

یک جامعه‌شناس گفت: حرف از اخبار بد مقابل بچه‌ها، خانه را برایشان ناامن می‌کند.

حرف از اخبار بد مقابل بچه‌ها، خانه را برایشان ناامن می‌کند
کد خبر: 378558
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۰۹:۴۹:۳۱

اعتمادآنلاین| این روزها خبرهای بد زیادی به طور پیاپی در رسانه‌ها منتشر شد که نتایج روحی و روانی بسیاری را برای جامعه مخاطب خود ایجاد می‌کند. آخرین خبر هم اتفاقات مرتبط با سیل در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان بود. در مقابل با این اخبار، افراد بزرگسال توانایی‌های روانی متفاوتی از خود نشان می‌دهند اما شرایط کودکان متفاوت است.


طاهره جعفری، جامعه‌شناس با اشاره به اینکه در برخورد با کودکان باید این مسائل را در نظر گرفت و حساسیت‌های لازم را رعایت کرد گفت: «آستانه تحمل انسان‌ها متفاوت است. یک نفر در مقابل خبر بد خوش را کنترل می‌کند و دیگری آسیب می‌بیند. اما در هر صورت، بزرگسالان از آنجایی که قدرت کنترل رفتاری خود را دارند و نسبت به تغییرات روحی خود آگاه هستند، میزان آسیب و نوع آسیبشان در مواجهه با اخبار بد تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است. اما این مسئله در کودکان کاملا فرق دارد و باید به جنبه‌های متفاوت آن توجه شود.»

او ادامه داد: «این به معنی این نیست که بزرگسالان نباید از خود مراقبت کنند و یا به درمان روحی خود بپردازند، بلکه مسئله اصلی این است که آنها متوجه شرایط روحی خود هستند. چیزی که کودکان نمی‌توانند درک کنند. به همین دلیل، بزرگسالان به عنوان ولی و کسانی که مسئولیت بچه‌ها را بر عهده دارند، باید به این موضوع حساسیت خاصی داشته باشند.»

این جامعه شناس با تاکید بر اثر شنیدن اخبار منفی مقابل کودکان گفت: «شنیدن و تماشای اخبار بد و منفی در مکانی که کودکان هم حضور دارند باعث می‌شود که بچه‌ها همان احساس ناامنی را تجربه کنند. مثلا وقتی سیل آمده و شما مدام درباره وضعیت مردم منطقه سیل‌زده در کنار بجه ها صحبت می‌کنید، سیل به خانه شما نمی‌آید اما حس بد سیل و اتفاقات مرتبط به آن را به فضای خانه می‌کشید و همین هم باعث می‌شود که فرزند شما احساس ناامنی کند.»

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: «به همین دلیل بهتر است درباره این اخبار وقتی بچه‌ها حضور دارند صحبت نکنید. اگر آنها از جای دیگری شنیدند و درباره آن از شما سوال کردند، به شکل واقع‌گرایانه با آنها حرف بزنید و به فرزندتان اطمینان دهید که مشکلی برای او به وجود نمی‌آید و شما مراقب او و خانواده هستید.»

منبع: پارسینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها