کد خبر: 378579
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۱۰:۳۲:۰۰
| |

پوتین: نمی‌خواهم روسیه به دوران حکمرانی مادام‌‌العمر بازگردد

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد، نمی‌خواهد روسیه به دوره‌ای از اتحاد جماهیر شوروی بازگردد که حاکمان مادام ‌العمری داشت.

پوتین: نمی‌خواهم روسیه به دوران حکمرانی مادام‌‌العمر بازگردد
کد خبر: 378579
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۱۰:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جمع کهنه‌ سربازان جنگ جهانی دوم در سن پترزبورگ، چند روز پس از آن بود که او از تغییر و تحولات گسترده در سیستم سیاسی کشورش پرده برداشت؛ تغییراتی که به استعفای دیمیتری مدودف از مقام نخست‌وزیری و دولتش همراه شد.

پوتین در اقدامی غافلگیرانه، میخائیل میشوستین، رئیس نه چندان شناخته شده سرویس مالیات کشورش را به عنوان نخست وزیر بعدی این کشور انتخاب کرد. روس‌ها اکنون منتظرند تا بشنوند که کدام یک از وزیران شغل خود را در دولت جدید حفظ می‌کنند.

تغییرات پوتین می‌تواند قانون اساسی روسیه را برای ایجاد مراکز جدید قدرت در خارج از ریاست جمهوری اصلاح کند و به نظر می‌رسد که به پوتین 67 ساله فرصت می‌دهد تا پس از ترک ریاست جمهوری در سال 2024 سلطه خود را بر قدرت بیشتر کند. او به مدت دو دهه بر سیاست روسیه، به عنوان رئیس جمهور یا نخست وزیر، تسلط داشته است.

پوتین در اظهارات روز شنبه خود، ایده ریاست جمهوری مادام العمری در روسیه را رد کرد. او که قبلاً گفته بود می‌خواهد روسای جمهوری آینده کشورش را به دو دوره قدرت محدود کند، در حال حاضر در دوره چهارم ریاست جمهوری خود به سر می‌برد.

پوتین در پاسخ به کهنه سربازی مبنی بر اینکه آیا زمان آن رسیده است که محدودیت‌های دوره‌ای برای روسای جمهوری به کلی لغو شود، گفت: در مورد دوران (ریاست جمهوری) برای ماندن در قدرت، می‌فهمم که این نگرانی برای بسیاری از افراد با نگرانی از ثبات اجتماعی، دولتی و داخلی و خارجی در ارتباط است.

او گفت: اما بازگشت به وضعیتی که در اواسط دهه 1980 داشتیم بسیار نگران‌کننده خواهد بود؛ زمانی که رهبران دولت یکی پس از دیگری تا روزهای پایانی عمر خود در قدرت باقی می‌ماندند، بدون تأمین شرایط لازم برای انتقال قدرت. بنابراین متشکرم، اما فکر می‌کنم بهتر است که به آن وضعیت باز نگردیم.

اواخر دوره اتحاد جماهیر شوروی، مجموعه‌ای از رهبران سالخورده همچون لئونید برژنوف، یوری آندروپوف و کنستانتین چرنینکو که همه در دوران حضورشان در قدرت درگذشتند، موجب تحریک دیگران برای تصدی قدرت شدند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها