کد خبر: 379371
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۴ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از بحث‌ها درباره فساد مالی نمایندگان:

واکنش‌های پینگ‌پنگی مجلسی‌ها و شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌های گسترده ادامه دارد/ صلاحیت‌هایی که بی‌سابقه رد شدند

«از حدود 247 نفر نماینده فعلی مجلس صلاحیت‌ 90 نفر عمدتاً به خاطر مسائل مالی تایید نشد.» این اولین اظهارنظری است که بعد از انتشار اسامی نمایندگان رد صلاحیت‌شده مجلس، از سوی عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، مطرح شد. اظهارنظری که واکنش‌های زیادی را برانگیخت و باعث شد رئیس مجلس هم بخشی از نطق پیش از دستور خود را به رد این اتهام اختصاص دهد.

واکنش‌های پینگ‌پنگی مجلسی‌ها و شورای نگهبان درباره رد صلاحیت‌های گسترده ادامه دارد/ صلاحیت‌هایی که بی‌سابقه رد شدند
کد خبر: 379371
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۴ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ معصومه معظمی- علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز یکشنبه 29 دی‌ماه، در نطق پیش از دستور خود در انتقاد از علت‌های بیان‌شده در مورد رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی از جانب شورای نگهبان این اتهام را رد کرد و گفت: «از جانب سخنگوی شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منتشر شد که عمده رد صلاحیت‌ها را مربوط به سوء‌استفاده‌های اقتصادی می‌دانست. این مطلب درست نیست چراکه نامه‌هایی که از هیات نظارت به نمایندگان ارسال شده به بندهایی اشاره دارد که اقتصادی نیستند. البته برای بعضی نمایندگان این‌گونه بوده است. چرا باید مطلب اشتباه منعکس شود که بیگانگان از آن سوء‌استفاده کرده و نظام را متهم به فساد کنند؟»

رئیس مجلس همچنین در مورد گزارش‌هایی که وزارت اطلاعات راجع به برخی نمایندگان به او داده است گفت: «این گزارش‌ها به هیچ وجه در حد و اندازه رد صلاحیت نبوده و اگر بوده حداقل به بنده منتقل نشده است. پس بزرگنمایی اشکالات اقتصادی هم خسارت حیثیتی به افراد می‌زند و هم به کشور لطمه وارد می‌کند. در اظهارات هیات مرکزی آمده است که مبنا بر عقاید سیاسی نبوده، که مبنای درستی برای انتخابات صحیح است، اما در استناد به بندهایی از ماده 29 که به نوعی التزام عملی به نظام است باید دقت داشت. بنده که با برخی از آقایان چهار سال، با برخی هشت سال و با بعضی 12 سال همکاری روزانه داشتم عدم التزام عملی به نظام را در اکثر قریب به اتفاق نمایندگان تایید نمی‌کنم.»

کدخدایی: نمایندگان باید مستندات را به رئیس مجلس ارائه می‌کردند

پس از واکنش لاریجانی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان و نادرست خواندن اتهام مالی درباره نمایندگان فعلی رد صلاحیت‌شده مجلس، کدخدایی به این اظهارات پاسخ داد و در توییتی خطاب به رئیس مجلس نوشت: «هر روز تعدادی از نمایندگانی که صلاحیت‌شان تایید نشده با اعضای شورای نگهبان ملاقات می‌کنند. مدارک و دلایل برای آنان تبیین شده و توضیحات آنها استماع می‌گردد. اگرچه دفاع رئیس مجلس از همکاران قابل درک است، لیکن مناسب بود نمایندگان نیز مستندات را به رئیس مجلس ارائه می‌کردند.»

کدخدایی: شورای نگهبان ممنوعیت قانونی دارد که جزئیات پرونده‌ها را به افکار عمومی اعلام کند

همچنین کدخدایی طی سخنانی دیگر با اشاره به اظهارات رئیس مجلس بیان کرد: «اگر رئیس محترم مجلس در جریان قرار نگرفته اشکال از نمایندگانی است که مراجعه کرده‌اند، اما جزئیات را اعلام نکرده‌اند. ما به عنوان شورای نگهبان از جهت قانونی ممنوعیت داریم که جزئیات پرونده‌ها را به افکار عمومی اعلام کنیم .»

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرده است: «نظراتی که شورای نگهبان داده بسیار دقیق و مبتنی بر مستندات متقنی است که در پرونده وجود دارد.»

البته اتهام مالی مطرح‌شده از سوی سخنگوی شورای نگهبان به نمایندگان فعلی رد صلاحیت‌شده مجلس، واکنش‌های زیادی به همراه داشته است. حتی برخی از نمایندگان رد صلاحیت‌شده به صورت مکتوب هم اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کرده‌اند.

مطهری: آقای کدخدایی نگاه خوبی به جایگاه مجلس، نظارت استصوابی و آزادی بیان ندارد

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس و فرزند شهید مطهری که با استناد به بند معروف «عدم التزام به نظام» رد صلاحیت شده است، ضمن ارائه‌ فرم شکایت خود به شورای نگهبان، طی گفت‌وگویی اعلام کرده است: «برای تایید صلاحیت التماس و پیگیری نخواهم کرد.» مطهری در بخشی از متن اعتراض خود به شورای نگهبان نوشته است: «علت رد صلاحیت اینجانب عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است. این امر به این معنی است که اینجانب اقدام عملی علیه نظام انجام داده‌ام، مثلاً اقدام مسلحانه‌ داشته‌ام یا دست به تخریب و آتش زدن اموال عمومی داشته‌ام. روشن است که چنین چیزی نبوده است.»

عضو فراکسیون امید مجلس همچنین در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین توضیح داد: «اگر رد صلاحیت‌ها به دلیل فساد مالی و اخلاقی باشد، موافقیم؛ اما رد صلاحیت افراد به دلیل انتقاد و تفاوت نگاه کار درستی نیست و حریت و آزادگی مجلس را از بین می‌برد و آزادی بیان را محدود می‌کند.»

همچنین مطهری طی توییتی در طعنه به کدخدایی نوشت: «آقای کدخدایی فقدان نظارت بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی توسط شورای نگهبان را آسیب مجلس دانسته‌اند. باید به ایشان گفت فقدان نظارت بر اعضای شورای نگهبان در طول دوره عضویت آنها چه حکمی دارد؟»

6

داس رد صلاحیت‌های شورای نگهبان اردوگاه اصلاحات را درو کرد

ابوالفضل سروش دیگر نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید هم در قالب توییتی انتقاد خود را از رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان اعلام کرده و نوشته است: « داس رد صلاحیت‌های شورای نگهبان آنچنان اردوگاه اصلاحات را درو کرده که رمقی برای شوق انتخاباتی در این جناح باقی نمانده است. با تک‌صدایی نمی‌توان وحدت ملی آفرید. فقط کمی تامل...»

توییت سروش

حمله‌های محمود صادقی به شورای نگهبان

البته در کنار سایر نمایندگان منتقدِ رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان، محمود صادقی، نماینده رد صلاحیت‌شده فراکسیون امید که به دلیل انگشت گذاشتن روی موضوعات حساس مثل حساب‌های قوه قضاییه و انتقاد شدید از شورای نگهبان و همچنین فعالیت زیادش در توییتر معروف شده است، در این باره واکنش نشان داده است.

صادقی از همان روز اولی که رد صلاحیت‌ها اعلام شد با توییت‌های تند انتقادی خود در برابر شورای نگهبان موضع‌گیری و اعتراض خود را نسبت به عملکرد این شورا بیان کرد. یکی از این توییت‌ها که خطاب به آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان بود، شکایت این نهاد از صادقی را به دنبال داشت.

شکایت شورای نگهبان از صادقی به دلیل نوشتن توییت‌های انتقادی

جدال محمود صادقی نماینده تهران در مجلس با شورای نگهبان آنجا بالا گرفت که آیت‌الله احمد جنتی در بخشی از سخنانش در نشست کارگروه‌های تخصـصی سـتاد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «باید از یک عده‌ای طلبکار باشیم. از کسانی که باید به این ملت خدمت کنند و نمی‌کنند. مقام معظم رهبری بارها گفته‌اند امکانات مملکت زیاد است. باید کاری کنیم که تولید و ثروت کشور افزایش پیدا کند. مشکل این است که این کارها دست کسانی است که نمی‌خواهند کار کنند. کسانی هم می‌خواهند کار کنند اما کار را به آنها نمی‌دهند. باید طلبکار باشیم از اینها؛ به فکر دنیا و جریانات سیاسی هستند. اقتصاد مقاومتی مطرح شد، چقدر این مرد بزرگ و عزیز سخنرانی کرد، نوشت، ابلاغ کرد و ستاد تشکیل داد که تنها راه کشور اجرای اقتصاد مقاومتی است. چه کسانی باید انجام بدهند؟ همین‌ها که قدرت و بیت‌المال دست‌شان است. چرا کار نمی‌کنید؟ از وزیر سوال کنید. باید مجاهدانه و مخلصانه کار کرد. چه کسی مسئول وضعیت فعلی است؟»

توییت‌هایی که دردسرساز شد

پس از این سخنان، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس در توییتی خطاب به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان نوشت: «آیا آیت‌الله جنتی اطلاع دارند که فساد مالی در نهاد تحت مدیریت خودشان هم رخنه کرده است؟ اگر به افراد تامین داده شود بسیاری حاضرند شهادت بدهند در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس از طرف برخی مرتبطین با هیات‌های نظارت بر انتخابات چه درخواست‌هایی از آنان شده است.»

2

این توییت شکایت شورای نگهبان از این نماینده مجلس را در پی داشت. شورای نگهبان در شکایت خود تاکید کرد که صادقی اتهام فساد مالی در تایید صلاحیت‌ها را به این شورا نسبت داده است و از دادستان عمومی و انقلاب تهران خواسته که او را تحت تعقیب قرار دهد.

3

پس از این شکایت، محمود صادقی در توییتی دیگر نوشت: «انتظار داشتم شورای‌ نگهبان به جای شکایت درصدد اصلاح خود برمی‌آمد. اما این شکایت را فرصتی برای اصلاح می‌دانم؛ خوشبختانه تعدادی از افرادی که برای تایید صلاحیت به آنها پیشنهاد پرداخت وجه شده یا در این باره اطلاع دارند، آمادگی خود را برای ادای شهادت در هیات نظارت اعلام کردند.»

5

توییت‌های صادقی به همین‌جا ختم نشد. او در توییتی دیگر و این بار خطاب به کدخدایی ضمن اشاره به تایید صلاحیت سلمان خدادادی در دوره قبل پرسیده است: «معلوم شد آن دویست میلیون تومان ناقابل به جیب کی رفت؟!»

4

البته فعلاً شورای نگهبان به این ادعا پاسخی نداده است، اما دور از ذهن نیست که پاسخ شورای نگهبان به آقای نماینده، عملی و با عدم تایید صلاحیتش در انتخابات پیش رو باشد.

مرتضی مبلغ: کدخدایی را به مناظره دعوت می‌کنم

گفتنی است بحث رد صلاحیت‌ها به همین‌جا محدود نشد و مرتضی مبلغ، معاون سیاسی دولت اصلاحات هم در گفت‌وگویی با بیان اینکه « یک گروه 12نفره در شورای نگهبان خودشان را جای ملت گذاشته‌اند و به جای آنها بدون هرگونه پاسخگویی و شفافیت در حال تصمیم‌گیری هستند» از این شورا انتقاد کرد و گفت : «اگر آقایان راست می‌گویند و صادق هستند، بیایند تا در یک مناظره گفت‌وگو کنیم. این کار را انجام دهند تا معلوم شود در شورای نگهبان چه اتفاقاتی در جریان است و چه روندی دارد طی می‌شود.»

همچنین مبلغ، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان سراسر کشور گفت: «در سراسر کشور به جز تهران فقط 21 نامزد برای اصلاح‌طلبان باقی مانده و در تهران هم عده محدودی که شمارشان به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد تایید شده‌اند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: «در بسیاری از استان‌ها هیچ نامزدی برای اصلاح‌طلبان باقی نمانده و در برخی استان‌ها از تعداد 19، 20 و... داوطلبی که ثبت‌نام کرده‌اند یک یا 2 مورد باقی مانده است. با این شرایط دیگر اصلاح‌طلبان چه کاری می‌توانند انجام دهند؟»

واکنش دبیرخانه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

ناگفته نماند رد صلاحیت اصلاح‌طلبان به حدی گسترده است که اصلاح‌طلبان امکان بستن لیستی برای انتخابات پیش رو ندارند. به همین دلیل دبیرخانه شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در اطلاعیه‌ای لیست‌های منتشرشده منتسب به این جریان را تکذیب کرد.

دبیرخانه شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در این بیانیه آورده است: ‌«بر اساس ارزیابی‌ها و اطلاعاتی که تاکنون به دست ما رسیده است، امکان ارائه لیست ائتلافی از جانب این جبهه سلب شده و همچنان در حال بررسی و پیگیری نتیجه اعتراض‌ها به رد صلاحیت‌ها هستیم. بنابراین لیست‌هایی که با این عنوان منتشر می‌شود، فاقد اعتبار و صرفاً گمانه‌زنی‌های افراد و گروه‌های خاص است. لیست‌های منتسب به شورای عالی اصلاح‌طلبان جعلی و گمانه‌زنی است.»

بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب، رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی این جریان را نسبت به سایر دوره‌های مجلس بی‌سابقه دانسته‌اند ولی طبق اخبار رسیده، فعالان سیاسی هر 2 جناح حتی دولتی‌ها به دنبال رایزنی با شورای نگهبان برای گرفتن تایید این افراد هستند.

اسحاق جهانگیری، ‌معاون اول رئیس‌جمهوری ، یکی از چهره‌های دولتی است که در مراسم سالگرد آیت‌الله هاشمی اعلام کرد همه توان خود را برای گرفتن تایید صلاحیت نامزدهای ردشده به کار می‌گیرد و قول داد دولت در این باره کوتاهی نخواهد کرد. همچنین طبق شنیده‌ها، علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حسن روحانی هم تلاش‌های خود را در این راستا آغاز کرده‌اند.

کواکبیان و محجوب مامور رایزنی درباره رد صلاحیت‌شدگان «امید» شدند

از آنجا که 42 نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس دهم جزو رد صلاحیت‌شده‌های مجلس هستند، مصطفی کواکبیان و علیرضا محجوب ، نمایندگان اصلاح‌طلب تایید صلاحیت‌شده مجلس، از سوی فراکسیون امید مامور شدند تا درباره 42 نماینده رد صلاحیت‌شده این فراکسیون با شورای نگهبان رایزنی کنند.

نگاه‌هایی که به شورای نگهبان خیره مانده است

بنابراین باید دید رایزنی‌ها با شورای نگهبان تا چه حد اثربخش خواهد بود و آیا در زمانی که کشور نیازمند وحدت و همدلی بیشتری نسبت به قبل است، اتفاق تازه ای رخ خواهد داد؟

حسن روحانی در انتقاد از رد صلاحیت‌های گسترده در هیات دولت گفته بود: «به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس 17 نفر، 170 یا 1700 نفر نامزد هستند، ببینیم از چند جناح 1700 نفر نامزد هستند. 17 نفر از چند جناح ، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها