کد خبر: 379863
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از شیوع یک ویروس جدید:

همه چیز درباره ویروسی که جان مردم چین را می‌گیرد/ «کرونا» به ایران هم می‌رسد؟

سال نو در چین، امسال با شیوع یک ویروس جدید همزمان شده است. ویروسی که تا این لحظه جان 41 نفر در این کشور را گرفته است و بیم آن می‌رود که مردم کشورهای دیگر هم به آن مبتلا شوند.

همه چیز درباره ویروسی که جان مردم چین را می‌گیرد/ «کرونا» به ایران هم می‌رسد؟
کد خبر: 379863
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ «کرونا» نوعی ویروس است که باعث ایجاد عفونت در بینی، سینوس‌ها یا گلوی فوقانی می‌شود. نام ویروس کرونا از شکل آن گرفته شده که هنگام تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ الکترونی، شبیه یک تاج خورشیدی است.

کرونا برای اولین بار توسط «لئو پون» ویروس‌شناس در دانشکده بهداشت چین رمزگشایی شد. او احتمال می‌دهد کرونا ابتدا در بدن یک حیوان پیدا شده و سپس در انسان گسترش یافته است. این نام به بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از حیوان به انسان منتقل می‌شود. طبق اظهارات پون، این ویروس به آنتی‌بیوتیک هیچ پاسخی نمی‌دهد و هنوز مشخص نیست ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند کشنده باشد.

در مورد شیوع این بیماری، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر گروه اول بیماران بستری، کارگر یا مشتریان یک بازار عمده‌فروشی غذا‌های دریایی محلی بوده‌اند؛ همچنین گوشت‌های فراوری‌شده و حیوانات قابل مصرف زنده از جمله مرغ، الاغ، گوسفند، خوک، شتر، روباه، موش‌های بامبو، جوجه‌تیغی و خزندگان نیز از مواردی بوده‌اند که به عنوان منبع این ویروس گزارش شده‌اند.

آغاز ویروس و شروع تلفات

یکم بهمن‌ماه، مقامات کشور چین تایید کردند کرونا، ویروس جدیدی که به تازگی در برخی شهرهای این کشور شایع شده است، مسری است و از فرد به فرد منتقل می‌شود.

همان روز، «ژونگ نانشان»، متخصص بیماری‌های تنفسی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان ملی چین که در مورد شیوع کرونا ویروس ناشناخته در این کشور تحقیق می‌کند، تایید کرد 2 مورد از ابتلا به این بیماری در استان گوانگ‌دونگ چین به واسطه انتقال فرد به فرد ایجاد شده و کادر پزشکی نیز آلوده شده‌اند.

به گفته نانشان، این ویروس که به ذات‌الریه شباهت دارد و مرگبار است، ماه گذشته برای اولین بار در شهر ووهان چین کشف شد و تاکنون 217 نفر در این کشور به آن مبتلا شده‌اند.

تاکنون 217 نفر در این کشور به آن مبتلا شده‌اند.

مقامات چین روز سه‌شنبه هفته گذشته مرگ یک مرد 89ساله ساکن ووهان را در اثر ابتلا به این ویروس تایید کردند که تعداد تلفات را به چهار نفر می‌رساند.

به گزارش مقامات چین، تاکنون 15 نفر از کادر پزشکی در ووهان به این ویروس دچار شده‌اند که وضع یک نفر از آنها وخیم است.

دومین بیمار هم جانش را از دست داد

یک روز بعد خبر رسید که دومین بیمار مبتلا به این ویروس هم جانش را از دست داد. شیوع نوعی ویروس در چین که پیش از این شناخته‌شده نبوده است به فوت دومین بیمار منجر شد. این بیمار 69ساله به دلیل عملکرد غیرطبیعی کلیه‌ها و آسیب‌های اندامی، به بیمارستانی در شهر ووهان منتقل شد و سپس فوت کرد.

همچنین در تایلند یک زن چینی به دلیل ابتلا به نوع مرموزی از کروناویروس‌ها در بیمارستان قرنطینه شده است.

از آنجا که شیوع این بیماری با سال نو چینی‌ها همزمان شده است و به همین دلیل بیش از 400 میلیون نفر از مردم چین در سفرهای داخلی و خارجی به سر می‌برند، نگرانی مقامات این کشور و همچنین کشورهای دیگر برای انتقال این ویروس به سایر مناطق افزایش یافته است.

سازمان بهداشت جهانی هم سراغ کرونا رفت

بر همین اساس‌، سازمان بهداشت جهانی همزمان با گسترش ویروس مرموز «کرونا» به شهرهای بیشتری در چین، خواستار برگزاری نشست اضطراری برای بررسی این بحران شد. پس از اینکه چهارمین بیمار مبتلا به این ویروس در خارج از مرزهای چین شناسایی شد، سازمان بهداشت جهانی پیگیری هرچه دقیق‌تر این ویروس را در دستور کار خود گنجاند.

سازمان جهانی بهداشت ضمن درخواست برگزاری این نشست در روز چهارشنبه، اعلام کرده که منبع حیوانی ظاهراً علت اصلی شیوع این ویروس است، اما برخی از تماس‌های انسانی نیز می‌تواند سبب انتقال این بیماری شود.

منبع حیوانی ظاهراً علت اصلی شیوع این ویروس است، اما برخی از تماس‌های انسانی نیز می‌تواند سبب انتقال این بیماری شود.

البته این سازمان مستقر در ژنو تاکنون توصیه‌ای درباره محدودیت سفر یا تجارت نکرده است.

نگرانی شیوع کرونا به ایران رسید

ایران هم به واسطه ارتباط زیاد با چین، جزو کشورهایی است که از همان ابتدا نگرانی‌ها برای شیوع ویروس کرونا در آن وجود داشت. موضوعی که باعث شد مسئولان سلامت و بهداشت در ایران هم درباره آن پاسخگو باشند. حسین عرفانی، رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت، در جواب این پرسش که «آیا بیماری ویروسی که در کشور چین شیوع پیدا کرده است در کشور ما نیز وجود دارد» اظهار داشت: «طبق مقررات بهداشتی بین‌المللی، قوانین مربوط به بیماری باید به شکلی بروز پیدا کند که حتی‌المقدور از ایجاد شکلی از زمینه‌های بیماری‌ها و رخدادهای مرتبط با سلامت در مراودات بین‌المللی، بدون ایجاد محدودیت رفت‌وآمدها پیشگیری کند.»

رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت با گفتن اینکه اینها یک نوع عفونت نوپدید هستند که معمولاً بین حیوانات و انسان مشکل به وجود می‌آورند، یعنی از حیوان به انسان منتقل می‌شوند، اضافه کرد: «در هفته‌های گذشته در چین نوعی از این کروناویروس گزارش شده که منجر به یک عفونت شدید تنفسی می‌شود و تاکنون 2 نفر از موارد ابتلا جان خود را از دست داده‌اند.»

عرفانی با اشاره به اینکه هنوز سازمان بهداشت جهانی این بیماری را به عنوان یک رخداد و بحران بهداشت بین‌المللی اعلام نکرده است ادامه داد: البته ما پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم و مکاتباتی با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه علوم پزشکی تهران که مسئول پایگاه بهداشتی مراقبت مرزی این فرودگاه است صورت داده‌ایم.»

عرفانی در پاسخ به این پرسش که «آیا در خصوص ورود این بیماری به کشور جای نگرانی وجود دارد» توضیح داد: «در بحث بیماری‌های واگیر همیشه احتمال اتفاقاتی وجود دارد، اما جای نگرانی نیست و با اطمینان خاطر اعلام می‌کنم در کشور ما نه موردی از این بیماری مشاهده شده و نه مورد خاصی وجود دارد.»

جای نگرانی نیست و با اطمینان خاطر اعلام می‌کنم در کشور ما نه موردی از این بیماری مشاهده شده و نه مورد خاصی وجود دارد.

مسافران فرودگاه امام خمینی کنترل می‌شوند

همچنین محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از کنترل مسافران ورودی از چین در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از نظر علائم ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا خبر داد و گفت: «هنوز ابهامات فراوانی درباره این بیماری مطرح است و تخمین زده می‌شود که بین هزار و 700 تا چهار هزار نفر در چین به این گونه جدید ویروس کرونا مبتلا باشند. تاکنون موارد معدودی از این بیماری از کشور چین عبور کرده و گزارش شده است. یک مورد در تایلند، یک مورد در ژاپن، یک مورد در کره‌جنوبی و یک مورد در آمریکا گزارش شده که همه این موارد به علت سفر از شهر ووهان چین انتقال پیدا کرده است.»

او تاکید کرد: «در حال حاضر مسافرانی که از چین وارد ایران می‌شوند در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از نظر علائم ابتلا به ویروس کرونا مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگر علائمی از بیماری مشاهده شود، اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد صورت می‌گیرد. اگر کسی در چین به این بیماری آلوده شده باشد، فقط می‌تواند از طریق هواپیما به ایران برسد و تنها جایی که مسافر از چین وارد می‌شود فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است.»

41 نفر جان دادند

تا امروز (شنبه، 5 بهمن‌ماه) تعداد تلفات در کشور چین 41 نفر اعلام شده است . روزنامه چاینا مورنینگ پست نوشت: «تعداد قربانیان ویروس جدید کرونا به سرعت در حال افزایش است و تعداد جان‌باختگان از 24 به 41 نفر رسیده است.»

تعداد جان‌باختگان از 24 به 41 نفر رسیده است.


بر اساس این گزارش، همه افرادی که در استان هوبئی جان خود را از دست داده‌اند ساکن شهر ووهان بوده‌اند که به عنوان مرکز ویروس همه‌گیر کرونا شناخته شده است.


این روزنامه افزود: «تعداد مبتلایانِ کرونا در این استان به 729 تن افزایش یافته و در مجموع در 29 استان چین حدود یک هزار و 112 مورد آلوده به این ویروس گزارش شده است.»

کروناویروس به فوریت بین‌المللی تبدیل نشده است

در حالی که نگرانی شیوع این بیماری به سایر کشورها هم رسیده است، روز جمعه چهارم بهمن‌ماه، مقامات سازمان جهانی بهداشت (WHO) در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند برای اعلام خطر شیوع کروناویروسِ چینی به عنوان یک فوریت بین‌المللی هنوز «بسیار زود» است.

با این حال، همین سازمان اعلام کرده که بعید است ویروس 2019-nCoV به کشورهایی که اکنون در آن مشاهده شده محدود شود و جامعه جهانی باید برای تکامل احتمالی این بیماری همه‌گیر نیز آماده باشد.

مرکز پیشگیری از امراض آمریکا نیز بالاترین هشدار سفر خود را صادر کرده است، اما وزارت امور خارجه این کشور به آمریکایی‌هایی که قصد دارند به چین بروند توصیه کرده با احتیاط بیشتری به آنجا سفر کنند.

مقامات بهداشتی آمریکا پس از تایید اولین مورد مشاهده‌شده از این ویروس، در روز سه‌شنبه در واشینگتن که از شهر ووهان به آمریکا بازگشته بود، غربالگری مسافران ورودی از چین را در فرودگاه بین‌المللی جان‌اف کندی در نیویورک، فرودگاه بین‌المللی سان‌فرانسیسکو و فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس آغاز کردند و اکنون غربالگری در 2 فرودگاه دیگر هارتسفیلد-جکسون آتلانتای بین‌المللی و شیکاگو اوهار نیز صورت می‌گیرد.

سوپ خفاش منشاء کروناست؟

با گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز شیوع این ویروس و خبرساز شدن آن، منشاء این بیماری و ارتباط آن با حیوانات هنوز یک احتمال قوی است. نشریه «استاندارد مدیا»ی انگلیس نیز این‌طور نوشت: «بر اساس مقاله‌ای که در بولتن «علوم چین» منتشر شده است، کارشناسان بر این باورند که خفاش‌های میوه‌خوار می‌توانند میزبان این ویروس باشند و با توجه به رواج سوپ خفاش در شهر ووهان چین، این ویروس ممکن است از این طریق به انسان‌ها منتقل شده باشد.

کارشناسان بر این باورند که خفاش‌های میوه‌خوار می‌توانند میزبان این ویروس باشند و با توجه به رواج سوپ خفاش در شهر ووهان چین، این ویروس ممکن است از این طریق به انسان‌ها منتقل شده باشد.

این در حالی است که گفته می‌شود اگرچه ممکن است میزبان اصلی این ویروس خفاش‌ها باشند، اما احتمالاً یک رابط ناشناخته میان خفاش‌ها و انسان‌ها برای انتقال این ویروس وجود دارد.

بیشتر موارد ابتلا به این ویروس در چین بوده است، اما مشاهده بیمارانی نیز در ژاپن، عربستان سعودی، سنگاپور، کره‌جنوبی، تایوان، تایلند، ویتنام و ایالات متحده تایید شده‌ است. 25 نفری که به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند، تقریباً همگی سالمند بوده و بیماری‌های مرتبطِ قلبی و تنفسی داشته‌اند. همچنین 20 نفر از پرسنل پزشکی نیز در چین به این ویروس مبتلا شده‌اند.

مرکز جهانی تجزیه و تحلیل بیماری‌های عفونی نیز اعلام کرده است: «تعداد تخمینی افراد آلوده به کروناویروس در ووهان حدود 4000 نفر بوده که دامنه آن بین 1000 تا 9700 نفر است.»

تولید واکسن ویروس کرونا ممکن است؟

شیوع این بیماری سبب شد متخصصان به دنبال تولید واکسن این ویروس بروند. بر همین اساس، دانشمندان سلامت آمریکا اعلام کردند واکسن مورد نظر برای ویروس جدید کرونا (2019-nCoV) تا سه ماه آینده برای تست انسانی در مرحله ابتدایی آماده است.

واکسن ویروس سارس در طول 20 ماه آماده شد و حال با پیشرفت‌های حاصل‌شده، زمان‌بندی تولید واکسن برای سایر بیماری‌های ویروسی به 3.25 ماه رسیده است.

دانشمندان امیدوارند تولید واکسن 2019-nCoV حتی سریع‌تر هم اتفاق بیفتد. در تولید این واکسن از تکنولوژی واکسن mRNA استفاده می‌شود.

علائم ویروس کرونا را بشناسیم

اگرچه تا به حال هیچ نمونه‌ای از این بیماری در ایران اعلام نشده است، اما دانستن علائم و راه‌های پیشگیری قطعاً در شرایط فعلی یاری‌رسان خواهد بود.

از علائم اصلی این بیماری می‌توان به تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی اشاره کرد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چندروزه ظاهراً بدون دلیل نیز داشته باشد. در موارد حاد مشکلات گوارشی نظیر اسهال، نارسایی حاد تنفسی، اختلالات انعقادی خون و نارسایی کلیه نیز گزارش شده‌ است که این مورد می‌تواند بیمار را به همودیالیز نیازمند کند.

تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی مهم‌ترین علائم این ویروس است.

راه‌های انتقال ویروس چینی چیست؟

هنوز اطلاعات در مورد شیوه انتقال این بیماری کامل نیست، ولی روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال، احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌ است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند؛ مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده‌ است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

ویروس کرونا قابل پیشگیری است؟

اگر بیمار هستید و تصور می‌کنید ممکن است علت آن ویروس کرونا باشد، باید به یک ارائه‌دهنده خدمات درمانی اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید. هنگام سرفه یا عطسه دهان و بینی خود را بپوشانید و اشیا و سطحی را که لمس می‌کنید ضدعفونی کنید و اگر به چین سفر می‌کنید، از علائم آن آگاه باشید و از رفتن به بازار حیوانات زنده بپرهیزید؛ جایی که آغاز شیوع بیماری در ووهان بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها