کد خبر: 380312
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۶ ۱۸:۵۶:۳۳
| |

علیرضا رفیعی‌پور، رییس سازمان دامپزشکی:

29 میلیون قطعه طیور علیه نیوکاسل واکسینه شدند

رییس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه 29 میلیون قطعه طیور علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شده‌اند، از واکسیناسیون 15 میلیون راس گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی خبر داد.

29 میلیون قطعه طیور علیه نیوکاسل واکسینه شدند
کد خبر: 380312
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۶ ۱۸:۵۶:۳۳

اعتمادآنلاین| علیرضا رفیعی‌پور، رییس سازمان دامپزشکی، در نشست خبری با بیان اینکه فاز اول واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل اجرا شد، اظهار کرد: 29 میلیون قطعه طیور طی فاز اول بر علیه بیماری مشترک بین طیور و انسان واکسینه شدند. همچنین در فاز دوم در دهه فجر و در فاز سوم در اردیبهشت ماه سال آینده بیش از 35 تا 40 میلیون طیور علیه بیماری نیوکاسل واکسیناسیون خواهند شد.

دفن بهداشتی 5 هزار راس دام تلف شده و رصد و پایش 15 هزار دام

رییس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: در مناطق سیل‌زده بیش از 5 هزار راس دام تلف و دفن بهداشتی شده‌اند. همچنین بیش از 38 هزار راس دام واکسیناسیون مجدد، 11هزار راس دام درمان و 15 هزار راس دام نیز رصد و پایش شدند.

تامین ارز نهاده‌های دامپزشکی

وی ادامه داد: حدود دو ماه دیگر از سال باقی مانده است و ارز مورد نیاز تمامی نهاده‌ها همچون واکسن، دارو، ریز مغذی و مکملها در اختیار تولیدکنندگان قرار داده شده است. در حقیقت توانستیم ارز کامل نهاده‌های دامپزشکی را تامین کنیم.

واکسیناسیون 15 میلیون راس دام علیه تب برفکی

رفیعی‌پور اضافه کرد: در دهه فجر 15 میلیون راس گوسفند، بز، میش و قوچ روستاییان و عشایر به صورت رایگان واکسیناسیون تب برفکی خواهند شد.

صادرات به 5 قاره دنیا

رییس سازمان دامپزشکی با اعلام اینکه به پنج قاره دنیا صادرات داریم اما کشورهای همسایه در اولویت هستند، گفت: 63 قلم محصولات خوراکی و غیرخوراکی و موجودات زنده را از کشور ایران به سراسر دنیا صادر می‌کنیم که از این 63 قلم بیش از 624 قطعه آبزیان زینتی، بیش از دو میلیون و 200 هزار کیلوگرم آلایش غیرخوراکی، 25 هزار تن پا و پنجه مرغ، 1200 تن آلایش مرغ، 16 هزار تن محصولات لبنی، 9 هزار تن شیر خام، بیش از 27 هزار تن میگو و 46 هزار تن ماهی خوراکی منجمد صادر کردیم.

وی همچنین اضافه کرد: برنامه ملی ارتقای کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ تدوین و بزودی رونمایی می شود. همچنین تفاهمنامه ای با وزارت بهداشت به منظور نظارت بهداشتی بر مراکز توزیع، عرضه و طبخ فراورده های خام دامی امضا شده است.

رفیعی‌پور به کنترل بیماری لکه سفید میگو اشاره کرد و افزود: این بیماری در استان های جنوبی کنترل و برداشت میگو با موفقیت انجام شده است.

تدوین برنامه کنترل تب مالت

وی اضافه کرد: برای اولین بار با همکاری وزارت بهداشت برنامه راهبردی ملی پیشگیری از بیماری تب مالت تدوین شده است که از سال 99 تا 1404 عملیاتی خواهد شد. همچنین تدوین برنامه پنج ساله ریشه‌کنی طاعون گاو نیز در نظر گرفته شده است.

او همچنین از کاهش چشمگیر تعداد کانون‌های بیماری ویروسی ماهی قزل‌آلا و جلوگیری از ورود بیماری خطرناک آبزیان از کشورهای دیگر نیز خبر داد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها