کد خبر: 380318
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

صنایع بزرگ مالزی کدام‌اند؟/ اقتصاد مالزی از چه راهی رشد کرده است؟/ خودروسازی و ساخت‌وساز نقش بسزایی در اقتصاد مالزی دارند

مالزی یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیاست که در مدت کوتاهی توانسته اقتصاد خود را گسترش دهد. این کشور با صنایعی چون خودروسازی، ساخت و ساز، وسایل الکترونیکی و پنل‌های خورشیدی می‌کوشد تا اقتصاد خود را در رتبه‌بندی جهانی بالاتر ببرد.

صنایع بزرگ مالزی کدام‌اند؟/ اقتصاد مالزی از چه راهی رشد کرده است؟/ خودروسازی و ساخت‌وساز نقش بسزایی در اقتصاد مالزی دارند
کد خبر: 380318
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۵ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - اقتصاد مالزی در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا در جایگاه چهارم و در جهان در رتبه سی و هشتم است. دلیل رتبه بالای مالزی وجود کارگرانی است که به خاطر داشتن آموزش، تکنولوژی و صنایع دانش‌بنیان عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. طبق گزارش‌هایی که در سال 2017 تهیه شد، مالزی در مقایسه با کشورهای دیگر در رتبه بیست و سوم جهان قرار داشت. این رتبه‌بندی با توجه به اقتصاد کشورهای همسایه مثل اندونزی، ویتنام، فیلیپین و... ارائه شد.

اعتمادآنلاین، به نقل از world atlas، گزارش می‌دهد که این کشور به خاطر پیشرفت‌های بخش صنعتی توانست بازاری متنوع و قوی بسازد؛ مثلاً در سال 2015 ارزش صادرات مالزی به 57.258 میلیارد دلار رسید. بانک جهانی در سال 2017 گزارش داد که سرانه درآمد داخلی این کشور حدود 10 هزار و 620 دلار بوده است.

صنایع مهم مالزی

مالزی

بخش صنعتی مالزی به طور کلی بیش از یک‌سوم (حدود 36.8 درصد) از تولید ناخالص داخلی در سال 2014 را از آن خود کرد. همچنین این بخش در سال 2012 تقریباً 40 درصد از نیروی کار خود را از بین مالزیایی‌ها استخدام کرد. صنایع بزرگ مالزی متشکل از صنعت الکترونیک، ساخت‌وساز و خودروسازی است.

صنعت وسایل برقی و الکترونیکی

تجهیزات الکترونیک مالزی

بخش وسایل برقی و الکترونیکی از جمله بزرگ‌ترین صنایع تولیدی مالزی است. داده‌ها نشان می‌دهد حدود 32.8 درصد از کل صادرات مالزی در سال 2013 در این بخش بوده و نزدیک به 27.2 درصد از کل نیروی کار نیز در همین صنعت مشغول کار شدند. صنعت الکترونیک به طور کلی مسئول تامین اشتهای سیری‌ناپذیر دنیا برای تصاحب وسایلی چون گوشی‌های موبایل، حافظه‌‌ها، سلول‌های خورشیدی و سایر تکنولوژی‌های روز است.

یکی از زیرمجموعه‌های صنعت الکترونیک تولید قطعات الکتریکی مثل ابزارهای نیمه‌رسانا، مدارهای چاپی و چیزهای دیگر است. این زیرمجموعه در سال 2013 حدود 47 درصد از صادرات کل تجهیزات الکترونیکی را از آن خود کرد. بیش از 50 شرکت جهانی در مالزی مشغول به کارند. برندهای معتبری مثل اینتل (Intel)، ای‌ام‌دی (AMD)، اِی‌اس‌ای (ASE)، تگزاس اینسترومنت (Texas Instuments) و... در مالزی فعالیت می‌کنند. کمپانی‌های وابسته به تولید داخلی مالزی مثل گلوب‌ترونیکز (Globetronics) و گرین پکت (Green Packet) صاحبانی مالزیایی دارند.

زیرمجموعه دیگری از این گروه ساخت و تولید تجهیزات خورشیدی است. تولید کل سلول‌های خورشیدی، پنل‌های خورشیدی و ویفرهای خورشیدی در سال 2013 به چهار هزار و 42 مگاوات رسید. یک سال پس از آن، در سال 2014، مالزی پس از اتحادیه اروپا و چین مقام سوم تولید این تجهیزات را از آن خود کرد. بیشتر برندهای تولید تجهیزات خورشیدی در مالزی شعبه دارند.

شرکت‌هایی مثل فرست سولار (First Solar) با ظرفیت بیش از 2 هزار مگاوات در کولیم، هانوا کیو سلز (Hanwha Q Cells) با ظرفیتی حدود هزار و 100 مگاوات در سایبرجایا و سان‌پاور (SunPower) با ظرفیت هزار و 400 مگاوات در مالاکا از شرکت‌های مهم این صنعت‌اند. شرکت‌های دیگری چون پاناسونیک، جینکوسولار، جِی‌اِی سولار و چند شرکت دیگر نیز در زمینه پنل‌های خورشیدی در مالزی فعالیت می‌کنند.

صنعت خودروسازی

پروتون

27 تولیدکننده خودرو و 640 تولیدکننده قطعات در مالزی فعالیت دارند. این صنعت سومین صنعت بزرگ در جنوب شرقی آسیاست. حدود نیم میلیون خودرو در طول یک سال تولید شد. نزدیک به چهار درصد (حدود 9 میلیارد) از کل تولید ناخالص داخلی مالزی در این بخش تامین می‌شود که بیش از 700 هزار مالزیایی در صنعت خودروسازی کار می‌کنند.

این صنعت در سال 1967 پایه‌ریزی شد و هدف آن ارتقای رتبه صنعتی کشور بود. مالزی از دهه 80 میلادی تمام تلاش خود را کرد تا این صنعت به خوبی پیشرفت کند. حاصل این تلاش‌ها تاسیس کمپانی‌ای به نام پروتون بود. این کشور در دهه 90 کمپانی دیگری به نام پرودوآ نیز افتتاح کرد.

مالزی با تاسیس این 2 کمپانی تولید خودرو اولین کشور جنوب شرقی آسیا شد که شرکت‌های بزرگ خودروسازی دارد. پس از اینکه مالزی در سال 2002 پروتون را ساخت به یازدهمین کشور تولیدکننده خودرو تبدیل شد. مالزی در ابتدا با طراحی خودرو، سپس با مهندسی آن و دست آخر با تولید خودرو پا گرفت. این شرکت‌های خودروسازی در حالی که به مالزیایی‌ها خدمات می‌رسانند، مقدار قابل ملاحظه‌ای از خودروها را نیز به کشورهای دیگر صادر می‌کنند که تعداد آنها هر سال رو به افزایش می‌رود.

صنعت ساخت‌وساز

ساخت و ساز

بخش ساخت‌وساز صنعت عظیم دیگری است که ارزش آن برای مالزی به بیش از 32 میلیارد دلار می‌رسد. ظهور ساختمان‌های غیرمسکونی بیشترین سهم یعنی حدود 34.6 درصد را از آن خود کرده و پس از آن زیرمجموعه عمران با 30.6 درصد و بعد ساختمان‌های مسکونی با 29.7 درصد و در آخر تجارت‌های خاص با 5.1 درصد نقش مهمی در صنعت ساخت‌وساز ایفا می‌کنند.

نگاهی به وضعیت مالزی نشان می‌دهد رکورد بیشترین ارزش ساخت‌وساز، برای سلانگور (Selangor) با سهم 24.5 درصد است. جوهور (Johor) با 16.5 درصد در رتبه دوم و بعد از آن کوالالامپور با 15.8 درصد، ساراواک (Sarawak) با 8.6 درصد و در آخر پنانگ (Penang) با 6.4 درصد مناطقی هستند که بیشترین ساخت و ساز را دارند. این پنج استان‌ در کل بیش از 70 درصد از ارزش کل پروژه‌های مالزی را تشکیل می‌دهند.

صنایع جدید

ماشین نظامی مالزی

یکی از جدیدترین بخش‌های مالزی صنعت دفاعی است که اخیراً در سال 1999 شروع به کار کرد. دف‌تک (DefTech) که تولیدکننده‌ خودرو است مسئولیت ساخت ماشین‌های نظامی و تجهیزات ویژه ارتش مالزی را بر عهده گرفت. بخش دریانوردی را Boustead Heavy Industries بر عهده گرفته و کشتی‌های جنگی می‌سازد. شرکت مزبور مسئول این است که از به‌روز بودن تکنولوژی مورد استفاده در لوله‌ها اطمینان حاصل کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها