کد خبر: 380852
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ ۱۶:۰۲:۱۶
| |

تاخیر 6 ماهه در اجرای خط لوله «تاپی» در افغانستان

مقامات افغانستان از تاخیر 6 ماهه در اجرای پروژه خط لوله گاز «تاپی» در این کشور به دلیل مشکلات خبر دادند.

تاخیر 6 ماهه در اجرای خط لوله «تاپی» در افغانستان
کد خبر: 380852
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۹ ۱۶:۰۲:۱۶

اعتمادآنلاین| مقامات افغانستان از تاخیر 6 ماهه در اجرای پروژه خط لوله گاز «تاپی» در این کشور به دلیل مشکلات خبر دادند.

بر اساس این گزارش، در مسیر لوله انتقال گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند خانه‌های مسکونی و مزرعه‌ها قرار دارد و حل این مسائل منجر به تعلیق افتادن راه‌اندازی پروژه در افغانستان می‌شود.

مراسم رسمی افتتاحیه برنامه تاپی در افغانستان در ماه فوریه سال 2018 برگزار شد اما به دلیل مشکلات متعدد از جمله موضوعات امنیتی و اقتصادی تاکنون اجرایی نشده است.

وزارت معادن و فرآورده‌های نفتی افغانستان خواهان آغاز ساخت لوله در ابتدای سال 2020 پس از مذاکرات با دولت ترکمنستان بود اما به تازگی قانون خریداری زمین‌ در این کشور تصویب شده و منجر به ایجاد مشکلات بوروکراتیکی شده است.

طبق اطلاعات دولت افغانستان برای حل این مسائل 6 ماه وقت لازم است که باید توسط نمایندگان پارلمان بررسی شود.

اما در حال حاضر پارلمان افغانستان مشغول به دیگر موضوعات مهم در این کشور هستند و علاقمندی برای اجرایی پروژه تاپی نشان نمی‌دهند.

شایان ذکر است که 2 هفته گذشته «قربان قالی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان به وزارت انرژی این کشور دستور اجرایی سریع‌تر پروژه تاپی داد.

این خط قرار است گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند منتقل کند که به اعتقاد کارشناسان سیاسی، امنیتی و اقتصادی منطقه این خط اجرایی نخواهد شد.

علاوه بر موضوعات فوق هند و پاکستان نیز قیمت گاز توافق شده را بیشتر از بازار بین‌الملل می‌دانند و خواستار کاهش قیمت از دولت ترکمنستان شده‌اند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها