کد خبر: 381567
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ۱۰:۰۳:۰۰
| |

رئیس سازمان خصوصی سازی؛

روش‌های جدید واگذاری در خصوصی سازی / برنامه ریزی برای ورود 5 میلیون نفر به بورس

علیرضا صالح، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: با روش‌های جدید در واگزاری قصد فروش سهم دولتی بنگاه‌ها را تنها به افراد متخصص در حوزه مربوطه داریم.

روش‌های جدید واگذاری در خصوصی سازی / برنامه ریزی برای ورود 5 میلیون نفر به بورس
کد خبر: 381567
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ ۱۰:۰۳:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا صالح، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس کل سازمان خصوصی سازی در نشستی که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: از سال 80 تا کنون چیزی حدود 150 هزار میلیارد تومان به قیمت روز واگزاری انجام گرفته که از این رقم چیزی حدود 5 هزار میلیارد تومان، یعنی حدود 4 درصد با چالش مواجه شده است؛ اما تصویری که در جامعه به وجود آمده عکس این اعداد و ارقام است. افکار عمومی ما دامنگیر افکاری متفاوت با عملکرد ما روبه‌رو شده است.


او گفت: در خصوصی سازی‌های ما محل‌هایی مثل هلدینگ خلیج فارس وجود دارد که عملکرد بسیار مناسبی داشته، وجود 5 درصد فوق را انکار نمی‌‌کنیم. هدف ما از خصوصی سازی ارتقاع کارایی است.

صالح بیان کرد: در بند‌های اصل 44 میتوان دید که هدف اجرای این طرح ارتقاع کارایی، ورود مردم به بازار سرمایه و عدالت اجتماعی و سپردن اقتصاد به دست مردم است؛ ارزیابی‌های ما نشان داده است که خصوصی سازی بخش‌های مختلف می‌تواند حداقل 15 درصد بهبود کارایی را به همراه داشته باشد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی بیان کرد: اولین برنامه ما شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی است، به این معنا ک هر شرکتی که بنا باشد به بخش خصوصی سپرده شود به صورت‌های مختلف از جمله پانویس‌های تلوزیونی اطلاع رسانی شود. کسی نباید اطلاعات بیشتری داشته باشد چرا که رانت اطلاعاتی ما را از اهدافمان دور می‌کند. ما اطلاعات محرمانه‌ای در این سازمان نداریم و باید تمام اطلاعات به صورت شفاف در اختیار تمام مردم قرار بگیرد.

او ادامه داد: تمام اطلاعات مربوط به نحوه اطلاع رسانی، قیمت گذاری و واگذاری شرکت‌های خصوصی سازی شده روی سایت قرار گرفته و مث‌توانید هر سوالی درباره این موضوع وجود دارد، برطرف کنید همچنین خلاصه‌ای از بنگاه‌هایی که بنا داریم تا پایان امسال و سال آینده واگذار کنیم، روی سایت قرار گرفته و هر بنگاهی که در استان‌ها واگذار شود از طریق روزنامه‌ها و شبکه‌های محلی اطلاع رسانی خواهد شد.

صالح درباره فرایند واگذاری تصریح کرد: ما 3 روش برای کشف قیمت بنگاه داریم، بازار سرمایه یکی از بحث‌های اصلی ماست که تا به امروز کم‌ترین مشکل را به همراه داشته است. اهلیت سنجی هم یکی از اولویت‌های ما است که آیین نامه ان در هیئت واگذاری تصویب شده و به عنوان یخشی جدانشدنی در موضوع فراخوان وجود دارد؛ اگر به جای سهام خورد اقدام به بلوک فروشی کنیم اهلیت سنجی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی بیان کرد: از ابتدای سال 98 هرگونه واگذاری با انجام اهلیت سنجی انجام خواهد شد پس نیاز به تشکیل چهارچوب و شاکله مناسب دارد؛ نمی‌توان بخشی از یک بنگاه اقتصادی را به کسی که هیچ تجربه‌ای در این حوزه ندارد واگذار کنیم.

او با اشاره به توسعه بازار سرمایه از طریق فعالان این حوزه گفت: هر چه کد بیشتری برای فعالیت در بورس در اختیار مردم قرار بگیرد و سرمایه‌های اندک را وارد بازار بورس کنیم، کمک بزرگی به اقتصاد کشور انجام شده است. ما در نظر داریم تا سهام‌های خوب و با سود مناسب را از طریق ثبت سفارش و صندوق‌های ویژه در اختیار مردم قرار دهیم تا حقی از کسی ضایع نشود.

تخفیف 15 درصدی برای خرید سهام زیر 2 میلیون تومان


صالح با اشاره هماهنگی‌های انجام شده برای در نظر گرفتن کد ملی به عنوان کد بورسی، گفت: تمامی افراد خواهند توانست از طریق ثبت سفارش اقدام به خرید از طریق این صندوق‌ها کنند و حتی تخفیف 15 درصدی برای خرید زیر 2 میلیون تومان در نطر گرفته‌ایم. پیش‌بینی ما این است که با این اقدام 4 تا 5 میلیون نفر با سرمایه‌های اندک وارد بازار بورس شده و سودآوری خوبی داشته باشند. اجرای این طرح اختلالاتی در حوزه قانونی به همراه دارد که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: بسیاری از فعالان حوزه‌هایی مثل فولاد نسبت به واگذاری بخش‌های مختلف شرکت‌های مادر معترض بودند؛ چرا که واگذاری جداگانه بخش‌‌های مختلف یک شرکت مادر تخصصی زنجیره کلی را به هم می‌ریزد بنابراین ما به سمت پذیرش مجموعه یک شرکت مادر تخصصی در بورس می‌تواند از چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها