کد خبر: 382106
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ۱۱:۲۷:۰۸
| |

گروه‌های فلسطینی دیدار رئیس شورای حاکمیتی سودان با نتانیاهو را محکوم کردند

گروه‌ها و مقامات فلسطینی دیدار رئیس شورای حاکمیتی سودان با رژیم صهیونیستی در پایتخت اوگاندا را نشانه دورویی برخی رژیم‌های عربی دانستند.

گروه‌های فلسطینی دیدار رئیس شورای حاکمیتی سودان با نتانیاهو را محکوم کردند
کد خبر: 382106
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ۱۱:۲۷:۰۸

اعتمادآنلاین| «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در آستانه انتخابات این رژیم در تلاش است خود را پیشتاز گسترش روابط خارجی تل‌آویو نشان دهد، روز دوشنبه در جریان سفر به اوگاندا، برای اولین بار با یک مقام ارشد سودانی هم دیدار کرد.

دفتر نتانیاهو اعلام کرد که وی در این سفر با «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان دیدار و در مورد «همکاری برای عادی‌سازی روابط» میان تل‌آویو و خارطوم رایزنی کرده است.

به دنبال انتشار این خبر، «فیصل محمد صالح» وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت سودان در بیانیه‌ای کوتاه گفت: «ما از طریق رسانه‌ها از دیدار البرهان با نتانیاهو در انتبه اوگاندا مطلع شدیم».

صالح افزود: «به ما در هیئت دولت درباره این دیدار اطلاعی داده نشده و مشورتی انجام نگرفت. منتظر توضیحات پس از بازگشت رئیس شورای حاکمیتی خواهیم بود».

عریقات: دیدار البرهان خنجری به پشت ملت فلسطین بود

«صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین دیدار رئیس شورای حاکمیتی سودان با نخست وزیر رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

عریقات دیدار البرهان با نتانیاهو را خنجری به پشت ملت فلسطین و نقض آشکار طرح صلح عربی توصیف کرد.

او همچنین پس از اعلام تصمیم اوگاندا برای انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا خواست به تصمیم‌های مصوب در اجلاس‌های سران خود پایبند باشند.

جهاد اسلامی: موضع اصیل ملت سودان «سه نه به اسرائیل» است

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم با صدور بیانیه‌ای دیدار رئیس شورای حاکمیتی سودان با نتانیاهو را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «نشست مذکور هرگز بیانگر موضع اصیل و شناخته شده ملت سودان در حمایت از مسئله فلسطین نیست».

جهاد اسلامی ادامه داد: «این گناه پاسخی به موضع اصیل سودان و مصوبه کنفرانس کشورهای اسلامی و عربی در سودان است که «سه نه» به اسرائیل گفت و هنوز هم یکی از اصول ملت‌های عربی در رد عادی‌سازی و جرم شمردن هر گونه رابطه با اشغالگران است».

پس از جنگ سال 1967 رژیم صهیونیستی و اعراب، کنفرانس کشورهای اسلامی و عربی در سودان «سه نه» به رژیم اشغالگر گفت؛ نه به عادی سازی مناسبات، نه به صلح و نه به مذاکره با رژیم صهیونیستی.

جبهه خلق: دیدار البرهان نشانه دورویی برخی رژیم‌های عربی است


جبهه خلق برای آزادی فلسطین نیز ضمن محکوم کردن دیدار البرهان با نتانیاهو از ملت سودان و جنبش ملی گرای آن خواست این دیدار را محکوم و با هر گونه گام‌های بعدی کشورشان برای آزادی سازی مقابله کنند.

در بیانیه این جبهه آمده است: «دیدار البرهان با نتانیاهو به عمق منافع ملت سودان و موضع آن در طول چند دهه پیش در حمایت از ملت فلسطین و حضور بسیاری از فرزندان آن در صفوف مقاومت فلسطین ضربه می‌زند».

جبهه خلق گفت این دیدار که یک روز پس از پایان جلسه وزیران خارجه عربی که معامله قرن را رد کردند، برگزار شده است کذب مواضع اعلام‌شده برخی رژیم‌های عربی در مورد حقوق فلسطین و عرب‌ها را تأیید می‌کند.

در این بیانیه توضیح داده شد که دیدار مذکور، میزان فرومایگی و سرسپردگی به سیاست‌ها و برنامه‌های خصمانه که منافع عالی امت عربی را هدف گرفته است و انحلال آرمان فلسطین و عادی سازی اعراب با رژیم اشغالگر اسرائیل را نشان می‌دهد.

جبهه خلق از دولت سودان خواست دست از جنایت عادی سازی برداشته تا جایگاه کشور برادر سودان که با سه نه اجلاس عربی در این کشور حاصل شده است، مصون بماند.

حماس: باید زنجیره عادی سازی قطع شود

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) هم ضمن محکوم کردن دیدار البرهان با نتانیاهو گفت این دیدارهایی که با هدف عادی سازی انجام می‌شود رژیم اشغالگر رابرای ادامه جنایات و اقدامات خصمانه خود علیه ملت فلسطین و هتک حرمت مقدسات آنان گستاخ می‌کند.

«حازم قاسم» سخنگوی حماس تاکید کرد: «چنین دیدارهای رژیم اشغالگر و دولت آمریکا را برای انکار مستمر حقوق مشروع ملت فلسطین تشویق می‌کند».

او تاکید کرد: «رژیم اشغالگر بزرگ‌ترین خطر برای امنیت ملی کشورهای عربی است و به حقوق تاریخی امت تعرض کرده است، بنابراین باید زنجیره عادی سازی با آن قطع شود».

سخنگوی حماس از آحاد امت عربی خواست به مقابله با پروژه صهیونیستی روند که می خواهد اصول امت عربی و هویت آن را نابود کند.

فتح: دیدار البرهان ناقض طرح صلح عربی است

«جبریل الرجوب» دبیر کل کمیته مرکزی جنبش فتح هم ضمن محکوم کردن این دیدار گفت: «چنین اتفاقی با موضع ملت برادر سودان که همواره حامی حقوق ملت فلسطین در برخورداری از کشور مستقل در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شریف بوده در تناقض است و نقض طرح صلح عربی و تصمیم‌های اخیر شورای وزیران خارجه کشورهای عربی و شورای همکاری اسلامی به شمار می‌رود».

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها