کد خبر: 382171
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌‌دهد:

اعلام جزئیات جدید از پرونده روح‌الله زم/ آیا دادگاه ادمین آمدنیوز علنی برگزار می‌‌شود؟/ 5 نفر دیگر در جریان بررسی پرونده زم بازداشت شدند

سخنگوی قوه قضاییه علاوه بر تایید خبر برگزاری دادگاه روح‌الله زم از هفته آینده، اعلام کرد در جریان بررسی این پرونده پنج نفر دیگر هم بازداشت شدند.

حجم ویدیو: 6.29M | مدت زمان ویدیو: 00:04:44 دانلود ویدیو
کد خبر: 382171
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دادگاه سرشبکه کانال تلگرامی آمدنیوز هفته آینده برگزار می‌شود. این خبر را علی‌ القاصی‌مهر، دادستان تهران، روز دوشنبه 14 بهمن‌ماه اعلام کرد ( بیشتر بخوانیم ).

امروز، سه‌شنبه 15 بهمن، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌ قضاییه در نشست خبری هفتگی خود جزئیات بیشتری از پرونده زم را در اختیار رسانه‌ها گذاشت.

چرا پرونده زم در شعبه 15 دادگاه انقلاب بررسی می‌شود؟

اسماعیلی خبر صدور کیفرخواست برای زم را تایید کرد و گفت: «پرونده به دادگاه و به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع شده است.»

سخنگوی قوه‌ قضاییه درباره دلیل بررسی این پرونده در شعبه 15 دادگاه انقلاب توضیح داد: «قبل از دستگیری زم در مورد او و مرتبطان او پرونده‌ای تشکیل و کیفرخواست صادر شده بود. این پرونده به همین شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع شده بود و هنوز در جریان بود؛ لذا به موجب قانون مکلف هستیم به اتهامات متعدد یکجا رسیدگی کنیم و به دلیل سابقه قبلی، پرونده جدید را هم به این شعبه ارجاع دادیم.»

پرونده روح‌الله زم چند متهم دارد؟

اسماعیلی همچنین خبر داد که پرونده احتمالاً امروز (سه‌شنبه 15 بهمن) تعیین وقت خواهد شد و در ادامه اعلام کرد: «به جز روح‌الله زم به عنوان متهم اصلی این پرونده پنج نفر دیگر هم بازداشت هستند.»

او البته تاکید کرد که برای این افراد هنوز کیفرخواست صادر نشده و شاید چند روز دیگر برای این افراد هم کیفرخواست صادر و به پرونده اصلی ملحق شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین از مطرح بودن نام افراد زیاد دیگری در این پرونده یاد کرد و گفت: «کار تحقیقات، بررسی، راستی‌آزمایی اسناد و مدارک و اظهارات متهم ردیف اول بررسی می‌شود که این اسناد چقدر منطبق بر واقعیت است. البته بعضی از افراد در فرایند رسیدگی خود معرف و خوداظهاری داشتند و با اظهار ندامت، برخی از ارتباطات خود را بیان کردند که با توجه به پشیمانی آنها حتماً اقدامات قانونی مراعات می‌شود، اما گروهی دیگر هم کسانی‌اند که هنوز تحقیقات در موردشان انجام می‌شود.» ( بیشتر بخوانیم )

صحبت‌های اسماعیلی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این هم سردار رمضان ‌شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، درباره افراد مربوط به این پرونده گفته بود: «عمده‌ای از ارتباطات با روح‌الله زم کشف شده و متاسفانه برخی از این ارتباطات از طیف‌ها و جناح‌های مختلف داخلی بوده که در تور رسانه‌ای زم افتاده بودند. در این راستا همه این مرتبطان شناسایی و به مرور معرفی خواهند شد.» ( بیشتر بخوانیم )

آیا دادگاه زم علنی برگزار می‌‌شود؟

همچنین با اینکه بعد از اعلام خبر برگزاری دادگاه زم، رسانه‌ها در گمانه‌زنی‌های خود از برگزاری علنی جلسات دادگاه او خبر داده بودند، اسماعیلی در این خصوص گفت: «برگزاری جلسات علنی به تشخیص رئیس دادگاه است.» ( بیشتر بخوانیم )

گفتنی است در میان اظهارنظرها حتی در صورت علنی بودن جلسات دادگاه این متهم صحبتی از امکان حضور رسانه‌ها مطرح نیست.

روح‌الله زم چرا بازداشت شد؟

روح‌الله زم فرزند محمدعلی زم، روحانی شناخته‌شده، است. او پس از حوادث 88 از کشور خارج شد و در جریان مخالفت با حاکمیت اقدام به تاسیس کانال تلگرامی آمدنیوز کرد.

روح‌الله زم

باشگاه خبرنگاران جوان طی گزارشی درباره او نوشته به دلیل جایگاه پدرش و حضور در مسئولیت‌های دولتی با برخی چهره‌ها در کشور قرابت داشته است.

زم در کانال تلگرامی خود به حاکمیت و برخی مقامات و مسئولان ایران اتهاماتی وارد کرده بود.

زم چگونه بازداشت شد؟

روز 22 مهرماه سال 98 روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بازداشت زم خبر داد.

روابط‌عمومی سپاه پاسداران در بیانیه‌ای با اعلام خبر عملیات دستگیری «روح‌الله زم» سرشبکه سایت ضدانقلاب موسوم به «آمدنیوز» طی عملیات پیچیده و حرفه‌ای سازمان اطلاعات سپاه، بر شکست و جا ماندن سرویس‌های اطلاعاتی دشمن از قدرت اطلاعاتی سپاه تاکید کرد ( بیشتر بخوانیم ).

بیانیه سپاه درباره زم

درباره شیوه بازداشت روح‌الله زم در بیانیه سپاه آمده است که او را به داخل کشور هدایت و بازداشت کرده‌اند. همچنین شبکه خبر صداوسیما در خبری کوتاه اعلام کرد: «روح‌الله زم بعد از آمدن به ایران دستگیر شده است.»

برخی منابع آگاه در کشور عراق ( بیشتر بخوانیم ) و تعدادی از رسانه‌های خارجی مانند روزنامه فیگارو اعلام کرده بودند که زم در کشور عراق بازداشت و به ایران آورده شده بود ( بیشتر بخوانیم ).

قاضی صلواتی کیست؟

ابوالقاسم صلواتی معروف به قاضی صلواتی قاضی و رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی و دادرس علی‌البدل دادگاه‌های عمومی تهران است. او حداقل در دهه گذشته قضاوت تعداد زیادی از پرونده‌های حساس و امنیتی در کشور را عهده‌دار بوده است.

قاضی صلواتی

او در سال‌های اخیر قضاوت پرونده‌های مهمی از جمله بابک زنجانی، نازنین زاغری، فعالان محیط‌‌زیستی، نرگس محمدی، جیسون رضاییان، حمیدرضا باقری درمنی، چهره‌های سیاسی حوادث سال 88 و... را بر عهده داشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها