کد خبر: 382396
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از طرح ترافیک سال ۹۹ گزارش می‌دهد:

طرح ترافیک در سال 99 چه تغییراتی می‌کند؟

طرح ترافیک سال جاری‌ چندان موفق نبود. اگرچه شهرداری تهران بارها از آن دفاع کرد، اما تغییر فرمت این طرح برای سال آینده نشان می‌دهد خود مسئولان هم رضایت چندانی نداشته‌اند.

طرح ترافیک در سال 99 چه تغییراتی می‌کند؟
کد خبر: 382396
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۷ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ طرح ترافیک در سال جدید تغییراتی پیدا کرده که همان تغییرات هم محل بحث و پرسش‌های زیادی شده است. یکی از اصلی‌ترین تغییرات طرح ترافیک برای سال 99، اضافه شدن آیتم رزرو به طرح است.

یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در تشریح جزئیات طرح رزرو ورود به محدوده طرح ترافیک در سال 99 گفت: «برنامه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران این است که در سال آینده شکل ورود شهروندان به محدوده طرح ترافیک به صورت رزروشده از پیش باشد. برای رزرو ورود به محدوده طرح ترافیک هر شهروند می‌تواند با ورود به تارنمای «تهران من» تاریخ ورود خود به محدوده را رزرو کند. این طرح (رزرو ورود به محدوده طرح ترافیک) محدود به بازه زمانی مشخص نیست و هر شهروند می‌تواند حتی 10 دقیقه قبل از ورود به محدوده ترافیکی رزرو ورود خود را انجام دهد.» (بیشتر بخوانیم)

بر این اساس، اگر تعداد رزرو‌ها در روز برای ورود به محدوده طرح ترافیک بیش از سقف تعیین‌شده باشد، اجازه رزرو دیگری به شهروندان داده نخواهد شد. البته اجرای این طرح (رزرو ورود به محدوده طرح ترافیک) منوط به تصویب آن در شورای شهر تهران است.

نیروی انتظامی طرح ترافیک جدید را تایید می‌کند؟

نیروی انتظامی تهران بزرگ در سال 98 یکی از اصلی‌ترین مخالفان تغییر طرح بود. آنها طرح جدید را موثر ندانستند و معتقد بودند این طرح تغییری در میزان ترافیک پایتخت ایجاد نکرده است.

حالا سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، درباره طرح جدید ترافیک سال آینده گفته است: «جلسات کارشناسی ما درباره بحث طرح ترافیک تهران و رفع معایب و نواقص و بررسی پیشنهادهای زیادی که داده‌ایم شروع شده و این جلسات در حال برگزاری است. در آنجا در مورد این طرح تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.»

او ادامه داده: «یکسری ایرادها باید برطرف شود و ما هم کتباً اعلام کردیم و هم در جلسات کارشناسی این موضوعات را عنوان کردیم. همان‌طور که گفتم، این جلسات مرتب میان کارشناسان پلیس راهور با کارشناسان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در حال برگزاری است.» (بیشتر بخوانیم)

نرخ طرح ترافیک چقدر افزایش می‌یابد؟

از سوی دیگر، برخی اخبار از افزایش نرخ طرح‌ها هم خبر داده بودند. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در واکنش به خبر افزایش 40 درصدی نرخ طرح‌های ترافیکی در سال 99 گفت: «لایحه تهیه‌شده از سوی شهرداری تهران به دست شورای شهر رسیده است. ما لایحه را به کارشناسان حوزه حمل‌ونقل تحویل دادیم و آنها پس از بررسی موضوعات را به سمع ما می‌رسانند و سپس در کمیسیون تخصصی (عمران و حمل‌ونقل) تعیین تکلیف می‌شود. شهرداری تهران می‌تواند نظرات خود را در مورد طرح‌های ترافیکی سال آینده اعلام کند، اما تصمیم‌گیرنده نهایی شورای شهر است. پیش‌بینی ما برای افزایش نرخ کرایه در سال آینده افزایش بین 20 تا 25 درصدی است.»


او در پاسخ به این سوال که آیا نرخ طرح ترافیک در سال آینده 40 درصد افزایش پیدا می‌کند توضیح داد: «پیشنهاد شهرداری تهران در لایحه ارائه‌شده پیشنهاد 40 درصدی است، اما شورای شهر این موضوع را قبول ندارد و باید شکل افزایش قیمت به گونه‌ای باشد که هم با تورم و هم با شرایط اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد.» (بیشتر بخوانیم)

استاندار تهران: طرح ترافیک 98 آزمایشی بود

استاندار تهران هم به تغییر طرح ترافیک در سال 99 واکنش نشان داد. انوشیروان محسنی بندپی، در پاسخ سوال دیگری درباره ارزیابی طرح کاهش آلودگی هوا نیز گفت: «قطعاً وزارت کشور و استانداری در ارزیابی عملکرد این طرح در سال 98 اهتمام جدی دارد و علامت سوال جدی کنار این طرح گذاشته شده. از ابتدا نیز مقرر بود این طرح به صورت آزمایشی انجام شود و پس از ارزیابی ادامه پیدا کند. در حال حاضر نیز طراح آن در شهرداری حضور ندارد و به جای دیگری رفته. لذا برای سال آینده تصور نمی‌کنم این طرح به همین شکل ادامه پیدا کند.» (بیشتر بخوانیم)

پیشنهاد شهرداری با 16 رأی به تصویب رسید

این موضوع اما در یکصد و نود و پنجمین شورای شهر دوباره مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه، پیشنهاد لایحه عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا به بحث و گفت‌وگو گذاشته شد و اعضای شورای شهر نظرات‌شان را به عنوان موافق و مخالف این لایحه پیشنهادی اعلام کردند.

حجت، سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنش به برخی از انتقادات اعضای شورای شهر گفت:‌ «ما هر سه ماه یک بار گزارشی در مورد طرح ترافیک به اعضای شورا ارسال می‌کنیم و تبعات ترافیکی و آلودگی با اجرای طرح یا عدم اجرای آن را به شورا داده‌ایم.»

او ادامه داد: «گزارش‌های ارسال‌شده مربوط به حلقه‌های اول و دوم طرح ترافیک به صورت کامل با رقم و درصد بیان شده است. با پلیس راهور جلسات مکرری برگزار کرده‌ایم و لایحه مربوط به طرح ترافیک مورد تایید پلیس هم بوده است، نظر آنها اعمال شده و با ما همراه هستند.»

او تاکید کرد: «سال گذشته تردد در محدوده اول طرح ترافیک کاهش یافت ولی در حلقه دوم یا محدوده طرح کاهش آلودگی هوا چهار تا 11 درصد بیشتر شد، به همین خاطر در حلقه دوم طرح احتمالاً بازنگری می‌شود.»

سرانجام کلیات لایحه پیشنهادی شهرداری تهران در مورد عوارض طرح ترافیک و تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا با 16 رأی موافق به تصویب رسید، اما بررسی جزئیات آن به جلسه آینده شورای شهر موکول شد (بیشتر بخوانیم) .

شرایط طرح ترافیک خبرنگاران چگونه است؟

عمار سعیدیان‌فر، مدیر طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران، در جواب پرسشی که به طرح ترافیک خبرنگاران مربوط می‌شد گفت: «امسال ثبت‌نام برای طرح ترافیک خبرنگاران از اول اسفند آغاز می‌‌شود و مدارک مورد نیاز نیز مشابه سال گذشته عبارت است از معرفی‌نامه و بارگذاری 10 اثر در سامانه تهران من. همچنین خبرنگارانی که از سهمیه طرح ترافیک استفاده نکنند، از کارت بلیت الکترونیکی رایگان یک‌ساله مترو و اتوبوس بهره‌مند می‌شوند. این طرح هم برای خبرنگاران مثل سال گذشته است و رزروی نیست.»

سعیدیان‌فر ادامه داد: «بر اساس تصمیمی که در صحن شورا گرفته شد، سازوکار واجدان شرایط استفاده از طرح ترافیک خبرنگاری همانند سال گذشته است و طبق آیین‌نامه‌ای که کمیسیون‌های حمل‌ونقل و اجتماعی تهیه می‌کنند و تشکیل کمیته‌ای شامل ذی‌نفعان، انتخاب انجام خواهد گرفت.»

مدیر ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران درباره اینکه آیا ساکنان محدوده طرح ترافیک امسال نیز باید برای استفاده از تخفیف‌های معافیت‌های ورود به محدوده طرح ترافیک، تمامی عوارض‌های شهری را بپردازند گفت: «امسال این موضوع یکی از بندهای قانونی شد که باید خودرو معاینه فنی داشته باشد، عوارض خودرو پرداخت شده باشد، بدهی در خصوص عوارض تردد نداشته باشد، همچنین عوارض ملکی و پسماند نیز پرداخت شده باشد.» (بیشتر بخوانیم)

طرح ترافیک در سال 98، با تمام تبلیغاتی که برای آن انجام شد، نقشی در کاهش میزان ترافیک‌ها نداشت. نیروی انتظامی تهران بزرگ نسبت به آن نقد بسیاری داشت و از سوی دیگر باعث سردرگمی‌های زیادی هم در بین مردم شد. حالا قرار است این طرح دوباره تغییر کند. باید دید طرح جدید تا چه اندازه می‌تواند در میزان ترافیک‌های پایتخت موثر باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها