کد خبر: 382877
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۸ ۱۶:۰۹:۴۷
| |

محمود صادقی مطرح کرد؛

مشارکت‌جویی از شاخص‌های حکمرانی خوب

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس گفت: مشارکت جویی و اینکه حاکمیت به دنبال جلب مشارکت مردم باشد در مقدمه قانون اساسی آمده و تحقق اهداف جمهوری اسلامی را منوط به مشارکت آحاد مردم کرده است.

مشارکت‌جویی از شاخص‌های حکمرانی خوب
کد خبر: 382877
|
۱۳۹۸/۱۱/۱۸ ۱۶:۰۹:۴۷

اعتمادآنلاین| محمود صادقی، نماینده اصلاح طلب تهران در مراسم نشست شانزدهمین دو سالانه مجمع عمومی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها ضمن بیان خیر مقدم و تبریک دهه فجر به مهمانان و شخصیت‌های سیاسی شرکت کننده در دومین کنگره سراسری انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها، گفت: آرزو می‌کنیم در اولین سال گام دوم انقلاب بتوانیم با بهره گیری از کوله بار تجارب گذشته در جهت اهداف متعالی انقلاب اسلامی گام‌های مؤثرتری را برداریم.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تسلیت حوادث آبان ماه و دی ماه سال جاری، افزود: انقلاب اسلامی با هدف‌های متعالی در 22 بهمن 57 به پیروزی رسید و با فاصله کوتاهی صاحب قانون اساسی شد و در چهارچوب این قانون نهادسازی‌های این نظام صورت گرفت. این قانون بر مبنای مشارکت آحاد مردم و اراده عمومی در ساختن حاکمیت نوشته شده است.

او با اشاره به اینکه امروزه در ادبیات سیاسی بحث «حکمرانی خوب» مطرح شده است، یادآور شد: از طرح این ایده دو سه دهه می‌گذرد. طوری که در پیشینه این ایده گفته می‌شود، بعد از اینکه برنامه‌های تعدیل ساختاری تقریبا با شکست مواجه شد، مسأله حکمرانی خوب با شاخص‌ها و معیار‌هایی مطرح شد. ورژن‌های مختلفی از این شاخص‌ها منتشر شد. رگه‌های بسیاری از این شاخص‌ها را در قانون اساسی می‌توانیم دنبال کنیم. مثلا شاخص مشارکت جویی و اینکه حاکمیت به دنبال جلب مشارکت آحاد مردم باشد هم در مقدمه قانون اساسی مفصل آمده و تحقق اهداف جمهوری اسلامی را منوط به مشارکت آحاد مردم کرده است. اصل ششم قانون اساسی می‌گوید جمهوری اسلامی به اتکای آراء عمومی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون ما هم برگرفته از قوانین دنیای مدرن و هم مبتنی بر آموزه‌های دینی و اسلامی بوده است. ما در سیره پیامبر (ص) و امام علی (ع) اصول مختلفی که امروز به عنوان شاخص‌های حکمرانی خوب مطرح است را می‌بینیم. اصل شفافیت، عدالت محوری و پاسخگویی به نوعی در سیره علوی هم مشاهده می‌شود.

او اظهار کرد: این 40 سال با همه فراز و فرود‌هایی که کشور ما داشته مردم سالاری و حق مشارکت عمومی در سرنوشت خودشان را تمرین کرده ایم و با همه کاستی‌هایی که دارد ما 10 دوره مجلس شورای اسلامی و 12 دوره ریاست جمهوری را تجربه کردیم و شورا‌های شهر و روستا بسیار تجربه گرانسنگی است و اتفاقا همین تجارب یکی از عوامل پایداری جمهوری اسلامی بوده است. به دلیل اینکه آحاد مردم در اقصی نقاط کشور به نحوی خودشان را در اداره امور کشور دخیل می‌بینند. امیدواریم در گام دوم اصول حکمرانی خوب مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

صادقی تأکید کرد: به نظر من همه گروه‌های سیاسی، احزاب و اندیشمندان و دانشگاه‌ها باید بیانیه گام دوم را مورد نقد و بررسی قرار دهند. سال گذشته که این بیانیه صادر شد، فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خصوص یکی از فراز‌های این بیانیه، یعنی آزادی و عدالت، اعلام آمادگی کردیم. در واقع فساد ملازمه با بی عدالتی دارد و خروجی اول مبارزه با فساد، عدالت و مبارزه با فقر است.

او با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با فساد، گفت: امیدواریم برای تحقق گام دوم انقلاب به زیرساخت‌هایی آن توجه شود؛ و الا با شعار، فضاسازی و بعضا حذف، به نظرم ما نمی‌توانیم به آن هدف‌ها برسیم. خود رهبر انقلاب هم در سخنرانی دیروز خود تشکیل مجلس قوی را منوط به مشارکت گسترده مردم دانستند. طبیعی است که باید زمینه‌های این مشارکت گسترده فراهم شود. درخواست از مردم برای شرکت در انتخابات کافی نیست؛ باید برای آن‌ها حق شرکت در انتخابات را قائل باشیم.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با تأکید بر اینکه نگاه تکلیفی چاره کار نیست، افزود: آیا مردم فقط تکلیف شرکت در انتخابات را دارند و یا حق دارند شرکت کنند یا نکنند؟ یعنی اگر «شمولیت» که یکی از معیار‌های حکمرانی خوب است اتفاق بیفتد مشارکت هم به طور طبیعی رخ می‌دهد و چندان نیازی به تبلیغات گسترده ندارد. امیدوارم در همه بخش‌های آن هدف‌های متعالی به جای استفاده از روش‌های فوق العاده و غیر عادی از ساختار‌ها و روش‌های طبیعی که در بسیاری از کشور‌ها آزموده شده، استفاده شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها