کد خبر: 383515
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۱ ۰۹:۲۱:۴۵
| |

امروز صورت گرفـت؛

امضای تفاهمنامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در دو پالایشگاه کشور

تفاهمنامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی شازند بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با حضور وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت امضاء شد.

امضای تفاهمنامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در دو پالایشگاه کشور
کد خبر: 383515
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۱ ۰۹:۲۱:۴۵

اعتمادآنلاین| تفاهمنامه تولید کک اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی شازند بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با حضور وزیر نفت و وزیر صنعت، معدن و تجارت امضاء شد.

در ابتدای این مراسم مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این که دو ماه پیش قرارداد دوگانه سوزی کردن یک میلیون و 400 هزار خودرو انجام شده عنوان کرد: مفتخریم امروز اعلام کنیم این طرح در اصفهان اجرا شده است و بخشی از خودروها به طور رایگان دوگانه سوز شده‌اند.

علیرضا صادق آبادی با بیان اینکه امیدوارم این تفاهمنامه در زمان کوتاه به قراردادهای تجاری تبدیل شده و منابع مالی آن تامین شود گفت: از سال 80 هیات مدیره وقت شرکت طرح هایی مربوط به افزایش ظرفیت و بهینه سازی در پالایشگاه ها را شروع کردند و در این راستا در سال 85 قراردادهای EPC آغاز شد و فرآیند آن تولید بنزین از 37 میلیون لیتر در سال 70 به 110 میلیون لیتر در سال 98 رسید همچنین ظرفیت تولید نفت خام از یک میلیون و 600 هزار بشکه به 2 میلیون و 200 هزار بشکه افزایش یافت. تولید نفت گاز نیز از 70 میلیون لیتر در سال 80 به 120 میلیون لیتر در سال 98 رسید.

این مقام مسئول با بیان اینکه 91 میلیون لیتر بنزین کشور از لحاظ مولفه‌های زیست محیطی به یورو 4 و یورو 5 ارتقاء یافته اند افزود: خوشبختانه موفق شدیم که بزرگترین تولید کننده بنزین در حوزه اپک تبدیل شویم.

وی افزود: از آنجا که هدف ما کک اسفنجی و سوزنی برای پروژه های فولاد و آلومینیوم بود از این رو از محل منابع داخلی ، پروژه تولید کک اسفنجی انجام شد از طرف دیگر نیاز بود که میزان نفت کوره پالایشگاه بندرعباس کم شود.

صادق آبادی با بیان اینکه بهترین الگو فرآیندی با مطالعه انجام شد گفت: 620 هزار تن کک اسفنجی تولید می شود که دو برابر نیاز فعلی آلومینیوم کشور است و می توان بخشی از آن نیز صادر کرد و برای کشور درآمدزایی داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که تا سال آینده قراردادهای این بخش به مرحله EPC وارد شود.

در ادامه مراسم خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو یک سازمان توسعه‌ای بوده و یک رویکرد فراگیر داشته است عنوان کرد : در سال‌های اخیر اتفاقات مهمی در این سازمان رخ داده است از جمله می توان به اکتشاف اشاره کرد .

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون 250 هزار پهنه معدنی اکتشاف شده است گفت: از نیمه دوم سال 97 تاکنون بیش از 400 کیلومتر مربع اکتشاف شده است از آنجایی که به توسعه معدن فراتر از اکتشاف می‌نگریم به فرآوری محصولات خاص پرداخته‌ایم و در این راستا هفته گذشته فرآوری عناصر نادر خاکی را آغاز کرده ایم.

وی ادامه داد: توجه به سنگ‌های قیمتی و تزئینی یکی از کارهای مهم ایمیدرو بود این امر می تواند باعث ارزآوری به کشور شود .

غریب پور مسوولیت اجتماعی را یک ضرورت در ایمیدرو دانست و گفت: در این راستا ایمیدرو به سیل زدگان کمک کرده و در برخی از شهرها برای محرومین منازل ساخته است .

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه 58 درصد از نقشه راه معدن اجرا شده گفت: هدف ما این است بخش خصوصی توسعه معدن را انجام دهد از ایمیدرو نقش تسهیل گری را داشته باشد.

وی ادامه داد: میزان سرمایه در فولاد مبارکه 8 هزار میلیارد و نصف هزار میلیارد افزایش داشته است در حالحاضر شرکت های معدنی در بورس جایگاه ویژه ای دارد.

وی در خصوص کک سازی عنوان کرد: از سال 83 کک سازی در ایمیدرو مطرح بوده است اما تولید این محصول تا سال 93 به تعویق افتاد ودر سال 94مجدد پروژه ای بین ایمیدور و مرکز تحقیقات نفت آغاز شد خوشبختانه در سال گذشته روی تولید کک و الکتروگرافیکی تمرکز شد که در آخر امسال ماشین کاری الکتروگرافیکی توسط فولاد مبارکه وارد مدار تولید می شود. همچنین کک سازی توسط شرکت فولاد خوزستان دنبال خواهد شد.

وی افزود: فرآوری الکتروگرافیکی ارزش افزوده سه برابری ایجاد خواهد کرد تا 5 سال آینده رشد مصرف کک سازی در کشور 5 درصد خواهد شد .

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها