کد خبر: 385186
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

شاخص برخی سهام 7 تا 10 هزار واحد افزایش پیدا کرده است/ اوضاع بازار قابل دفاع نیست/ برخی رویکردها در خصوص سرمایه‌گذاری باید تغییر کند

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی، به «اعتمادآنلاین» گفت: با توجه به روندی که در حال حاضر بورس پیدا کرده و با وجود وارد نشدن اطلاعات جدید و مثبت به بازار، در چند روز گذشته شاهد افزایش شاخص‌ها بین هفت تا 10 هزار واحد بوده‌ایم.

شاخص برخی سهام 7 تا 10 هزار واحد افزایش پیدا کرده است/ اوضاع بازار قابل دفاع نیست/ برخی رویکردها در خصوص سرمایه‌گذاری باید تغییر کند
کد خبر: 385186
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک- بازار سرمایه همچنان پرحاشیه است. طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر احتمال توقف 18 نماد وهمچنین ورود 13 هزار سرمایه‌گذار جدید که به قول کارگزارها، تازه‌وارد هستند ( بیشتر بخوانیم ) نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. برخی از تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که طی هفته‌های گذشته قیمت‌ها در این بازار حبابی بوده؛ به این معنا که قیمت سهام برخی از شرکت‌ها بیش از ارزش واقعی آن اعلام شده است ( بیشتر بخوانیم ).

در این باره اظهارنظرهای متفاوتی از سوی دست‌اندرکاران این بازار شنیده می‌شود؛ برخی می‌گویند در دورانی که شاخص‌ها منفی است دستکاری قیمت‌ها می‌تواند به دوام این بازار کمک کند، اما در مقابل تحلیلگران دیگری هستند که معتقدند حبابی شدن بازار در نهایت به زیان سرمایه‌گذاران تمام می‌شود.

بازار سرمایه

افزایش شاخص‌ها در زمانی که رشد واقعی بازار منفی باشد، مزیت نیست

مدیرعامل کارگزاری بانک دی درباره این موضوع به اعتمادآنلاین گفت: با توجه به روندی که در حال حاضر بورس پیدا کرده و با وجود وارد نشدن اطلاعات جدید و مثبت به بازار، در چند روز گذشته شاهد افزایش شاخص‌ها بین هفت تا 10 هزار واحد بوده‌ایم.

برخی می‌گویند در دورانی که شاخص‌ها منفی است دستکاری قیمت‌ها می‌تواند به دوام این بازار کمک کند، اما در مقابل تحلیلگران دیگری هستند که معتقدند حبابی شدن بازار در نهایت به زیان سرمایه‌گذاران تمام می‌شود.

فردین آقابزرگی ادامه داد: افزایش شاخص‌ها در زمانی که رشد واقعی بازار منفی باشد، مزیت نیست؛ این نشان‌دهنده قدرت حجم نقدینگی است که وارد بازار سرمایه و بورس می‌شود.

به گفته آقابزرگی، برخلاف اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی درباره افزایش 28 درصدی پایه پولی حجم نقدینگی 2 هزار و 300 هزار میلیارد تومانی و همچنین پیش‌بینی تورمی که به صورت ساختاری در سال 99 خواهیم داشت، هیچ‌کدام در حال حاضر مزیت خاصی را برای این بازار به ثبت نمی‌رساند.

چرا شاخص‌ها رشد کرد؟

این دست‌اندرکار بازار سرمایه تحلیل خود را درباره روند تغییرات شاخص‌های طی روزهای گذشته این‌طور بیان کرد: اتفاق‌های هفته گذشته در بازار بورس چندان قابل دفاع و تحلیل نیست، بر اساس این تغییرات نمی‌توانیم تحلیل کنیم در هفته یا ماه گذشته چه تغییرات مثبتی در این بازار اتفاق افتاده که رویکرد بازار به سمت رشد شاخص‌ها رفته است.

او در ادامه صحبت‌های خود توضیح داد: در حقیقت تغییر دیدگاه سرمایه‌گذاران نسبت به سهام و بازار سرمایه و بورس، اگر به این ترتیب باشد که محوریت عایدات نقدی و تنزیل عایدات آتی به نرخ روز مد نظر قرار نگیرد، مخاطراتی را پیش رو خواهیم داشت؛ چراکه در یک مقطع زمانی ممکن است با محاسبات نتوانیم ادله و منطقی برای دلایل خرید و سرمایه‌گذاری بیابیم، مگر اینکه بخواهیم تغییر رویکرد کلان داشته باشیم که آن هم متاثر از حجم نقدینگی است.

در ساختار اقتصادی بسیاری از کشورهای پیشرفته که البته با ایران بسیار فرق دارد، مسائلی از این دست وجود دارد که نسبت سودآوری شرکت در مقایسه با مارکت، با ارزش روز دارایی‌ها متفاوت باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها