کد خبر: 385412
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ۱۴:۱۱:۰۰
| |

«جودی» و اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن

اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن سال 2020 به «رنی زلوگر» برای بازی در فیلم «جودی» تعلق گرفت. این فیلم محصول سال 2019 و به کارگردانی «روپرت گولد» است که به روایت داستان زندگی جودی گارلند می‌پردازد.

«جودی» و اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن
کد خبر: 385412
|
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ ۱۴:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن سال 2020 به «رنی زلوگر» برای بازی در فیلم «جودی» تعلق گرفت. این فیلم محصول سال 2019 و به کارگردانی «روپرت گولد» است که به روایت داستان زندگی جودی گارلند می‌پردازد. در این قسمت از برنامه نقد فیلم سانس ویژه محمدرضا مقدسیان با همراهی پوریا ذوالفقاری به نقد این فیلم بیوگرافی نشستند.


پوریا ذوالفقاری با اشاره به چهار اسکار نقش اول زن «رنی زلوگر» گفت: همیشه یک چیزی در بازی «رنی زلوگر» برای من آزار دهنده بوده و برایم سوال است چرا با وجود چهار اسکار جایگاه «آدری هپبورن» بین عاشقان سینما را ندارد. با دیدن فیلم «فیلادلفیا» متوجه شدم، او در تمامی پلان‌ها و لحظه‌ها بازی می‌کند. حتی برای برداشتن یک لیوان هم بازی می‌کند. این رویکرد این چنینی رویکرد جایزه بگیری است اما به دلیل خالی از فروتنی بودن و جلوه‌گر بودن، در دراز مدت در دل ببیننده نمی‌نشینند.

جودی


همچنین ذوالفقاری منتقد سینما، در خصوص نگاه فیلم‌ساز «جودی» اضافه کرد: ما حتی اگر اسم جودی گارلند را گوگل کنیم، صفحات و لینک‌های ابتدایی که به ما می‌دهد، حاوی یک سری اطلاعات اولیه است. فیلم زندگی‌نامه‌ای فقط نیازمند اطلاعات نیست، نیازمند نگاه هم هست. یعنی بتواند به مخاطب بفهماند جودی در این سن نگران چیست و چه دغدغه‌ای دارد. اما این فیلم از فقدان نگاه رنج می‌برد.


محمدرضا مقدسیان درباره صداقت این فیلم‌ساز در سانس ویژه گفت: در این فیلم ما یک زوج همجنسگرا را می‌بینیم، یک زن مستاصل که طعنه به جنبش فمنیستی می‌زند، یک پیرمردی که «جودی گارلند» را مورد آزار جنسی قرار می‌دهد، و یک فرد سیاه‌پوست که شخصیت دوست‌داشتنی فیلم است. انگار تمامی این‌ها به اضافه «جودی گارلند» در یک مخلوط کن ریخته شده‌ و در نتیجه یک فیلم بی‌سر و ته ساخته شده است. به نظر من فیلم‌ساز حتی در اشاره به مباحثی که اتفاقا باید بیشتر به آن می‌پرداخت هم صادق نبوده و پشت این مولفه‌ها برای پوشاندن ضعف‌های فیلم خود قایم می‌شود.


محمدرضا مقدسیان درباره اشاره به ترومای «جودی گارلند» در این فیلم اضافه کرد: ترومایی که در کودکی برای جودی اتفاق افتاده است در فیلم به صورت گل درشتی قرینه‌سازی می‌شود. فیلم ساده‌ترین قرینه‌سازی از یک ترومای مخرب یعنی رفت و برگشت‌های کودکانه را دارد. در صورتی که اگر ما در دل این تروما می‌رفتیم و تمام دغدغه‌های جودی برای ما درونی می‌شد و یک فیلمنامه درست را شاهد بودیم نه تنها یک اشاره کوچک و به قولی «گوگلی».


در پایان پوریا ذوالفقاری با اشاره به اینکه انگار فیلمساز با خلق موقعیت‌های متضاد، شخصیت‌ فیلم خود را دوست ندارد از 10 امتیاز، 5 امتیاز به این فیلم اختصاص داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها