کد خبر: 387118
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۵ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از تاثیر ویروس کرونا بر صنعت توریسم:

کرونا چمدان سفرها را بست/ مدیر شرکت آژانس هواپیمایی در تهران: قبلاً روزی 20 تماس داشتیم و حالا به زور 2 نفر زنگ می‌زنند/ روزِ روزش هم توریست دغدغه مدیران نبود، توقع نداریم مشکل ما را حل کنند

شاید در نگاه اول تصور شود که تنها انسان‌ها قربانیان ویروس کرونا هستند، اما حقیقت نکته دیگری را آشکار می‌کند. مشاغل و صنعت‌های زیادی به دنبال شیوع این ویروس در جهان لطمات زیادی دیده‌اند؛ یکی از این مشاغل صنعت توریسم است.

کرونا چمدان سفرها را بست/ مدیر شرکت آژانس هواپیمایی در تهران: قبلاً روزی 20 تماس داشتیم و حالا به زور 2 نفر زنگ می‌زنند/ روزِ روزش هم توریست دغدغه مدیران نبود، توقع نداریم مشکل ما را حل کنند
کد خبر: 387118
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۵ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نیلوفر حامدی- کرونا در حال پیشروی است. ویروسی که هنوز مشخص نیست نخستین بار از چه موجودی نشأت گرفته، در کل دنیا پیش می‌رود و قربانی می‌گیرد. آمار مبتلایان و کشته‌ها هر روز بالاتر می‌رود و نام کشورهای جدیدی به لیست مبتلایان افزوده می‌شود. شاید در نگاه اول تصور شود که تنها انسان‌ها قربانیان ویروس کرونا هستند، اما حقیقت نکته دیگری را آشکار می‌کند. مشاغل و صنعت‌های زیادی به دنبال شیوع این ویروس در جهان لطمات زیادی دیده‌اند؛ یکی از این مشاغل صنعت توریسم است.

تعطیلی به خاطر کرونا؛ از مدارس و دانشگاه تا سینما و سالن ورزشی

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، تاکنون ابتلای 28 نفر به ویروس کرونا در کشور تایید شده است. همچنین هشت نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند (این آمار تا زمان انتشار گزارش به دست آمده). به واسطه این بیماری‌ اتفاقات زیادی در دنیا رخ داده است؛ در همین ایران مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در بسیاری از استان تعطیل شدند (بیشتر بخوانیم) .

طبق اعلام وزیر بهداشت، کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها/دانشکده‌های علوم پزشکی و سایر واحدها و موسسات آموزش عالی هم عرض تابعه در استان‌های تهران، قم، همدان، قزوین، البرز، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان و مرکزی تا پایان هفته تعطیل اعلام شد. همچنین مهد‌های کودک، مدارس در همه مقاطع، مراکز روزانه بهزیستی و مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها در برخی استان‌های کشور از جمله قم، تهران، گیلان، البرز، مرکزی، قزوین، همدان، اصفهان و مازندران به مدت 2 روز و در برخی دیگر تا پایان هفته تعطیل هستند (بیشتر بخوانیم) .

ویروس کرونا ایتالیا

از سوی دیگر، تمامی مسابقات ورزشی نیز به مدت 10 روز بدون تماشاگر برگزار خواهند شد. تصمیمی که البته در سایر کشورها به صورت دیگری به اجرا درآمد و از اساس برگزاری تمامی مسابقات را لغو کردند.

سینماها، کنسرت‌ها و بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری هم از این قاعده مستثنی نبودند و تعطیل شدند.

در چنین شرایطی می‌توان پیش‌بینی کرد، مردمی که از رفتن به محل کار، دانشگاه و سایر مکان‌های جمعی اجتناب می‌کنند چه دیدگاهی نسبت به سفر خواهند داشت.

کرونا باعث ایجاد مشکلات مالی هم می‌شود

«هومن.چ»، مدیر منابع انسانی یکی از شرکت‌های معتبر آژانس‌های مسافرتی در کشور با اشاره به کاهش سفرها در یک ماه گذشته به اعتمادآنلاین می‌گوید: «از حدود یک ماه گذشته، آمار سفرهای ما کاهش پیدا کرده است. ابتدا تمایل مردم به سفرهایی با مقصد آسیای شرقی لغو شد و کم‌کم دامنه این بی‌میلی به کشورهای دیگر هم گسترش یافت.»

او ادامه می‌دهد: «مساله این است که در این وضعیت کسی به فکر کسب و کار ما نیست. آن‌قدر همه مشکل دارند و مسئولان درگیر کارهای دیگر هستند که دیگر شغل ما برای کسی مهم نیست.»

این مدیر با اشاره به ضربه مهلک مالی که در این مدت به این صنعت و صاحبان و کارمندانش وارد می‌شود توضیح می‌دهد: «همه اذهان فعلاً متمرکز بر افراد است. البته که جان انسان‌ها از هر چیزی مهم‌تر است اما مساله اینجاست که این ویروس باعث می‌شود بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات مالی هم روبه‌رو شوند؛ یعنی این بیماری فقط به جان ما ضربه نمی‌زند و مخاطرات بسیاری برای جامعه به وجود آورده است.»

ویروس کرونا هواپیما فرودگاه پرواز چین

همه جُنگ‌های شبانه جزیره کیش تعطیل شدند

«حمزه.ز» هم صاحب یک آژانس مسافرتی با تورهای متعدد داخلی در کشور است. او می‌گوید تعداد تماس‌ها از دست‌کم 20 مورد در روز به 2 مورد رسیده است: «تا قبل از این ماجراها، دست‌کم روزی 20 تماس فقط برای تورهای چندروزه‌ای داشتیم که مقصدش کوه و دشت و دریا و کویر بود. همچنین تماس‌های زیادی برای تورهای سفرهای شهری داشتیم. حالا به زور تعداد تماس‌ها به 2 عدد می‌رسد.»

به عقیده او، مردم ترسیده‌اند و طبیعی است چنین تصمیماتی بگیرند: «روشن است که مردم می‌ترسند. دل‌شان می‌خواهد در خانه بمانند و از حضور در جمع پرهیز می‌کنند. سفر هم شرایط خودش را دارد. در حالت عادی هم ممکن است سفر و عوض شدن آب و هوا، باعث تغییر در وضعیت جسمی افراد شود. حالا که این ویروس هم در کشور نفوذ کرده دیگر همه چیز بدتر شده است.»

او لغو برنامه‌های تفریحی در شهرهای مختلف را نیز در این زمینه موثر می‌داند: «لغو برنامه‌های تفریحی هم در این موضوع تاثیر گذاشته است؛ مثلاً تصور کنید خانواده‌ای می‌خواهند راهی جزیره کیش شوند. وقتی اعلام می‌کنند که تمامی جنگ‌های شبانه کیش تعطیل شده، دیگر چه میلی برای آن سفر باقی می‌ماند؟»

این دارنده آژانس مسافرتی در پاسخ این سوال که آیا مسئولان می‌توانند این مشکل را برای صاحبان صنعت تورسیم حل کنند یا خیر عنوان کرد: «روزِ روزش صنعت تورسیم برای مدیران ما بی‌اهمیت بوده است. اتفاقاً همیشه چوب هم لای چرخ کار ما گذاشته‌اند. هر بار راه سفر رفتن را هم دشوارتر می‌کنند. برای همین ما برای حل مشکل‌مان هیچ امیدی به مدیران نداریم. فقط باید امیدوار باشیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها