کد خبر: 388294
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۱۰:۵۹:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین اخبار کرونا در ایران

آمار جدید وضعیت کرونا در ایران؛ 139 مبتلا و 19 فوتی/ تعطیلات مدارس و دانشگاه تا چه زمانی ادامه داد؟/ معاون وزیر بهداشت: مردم برای تست کرونا ویروس اصرار نکنند/ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی: قرنطینه را شروع نکنیم این ویروس سونامی‌وار پیش می‌رود/ چگونه د

معاون کل وزارت بهداشت که خود نیز مبتلا به کروناویروس شده است، با بیان این‌که افرادی که در تماس با مبتلایان کرونا ویروس بودند لازم نیست تا برای انجام تست مراجعه کنند، گفت: مردم برای این منظور اصرار نکنند چرا که جواب آن به مردم اطمینان کاذب می‌دهد.

آمار جدید وضعیت کرونا در ایران؛ 139 مبتلا و 19 فوتی/ تعطیلات مدارس و دانشگاه تا چه زمانی ادامه داد؟/ معاون وزیر بهداشت: مردم برای تست کرونا ویروس اصرار نکنند/ عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی: قرنطینه را شروع نکنیم این ویروس سونامی‌وار پیش می‌رود/ چگونه د
کد خبر: 388294
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۱۰:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| ایرج حریرچی در خصوص روند ابتلا خود به بیماری کرونا گفت: روز گذشته تب 41 درجه سانتیگراد و لرز داشتم که در حال حاضر بدن دردم از بین رفته است و با تبعیت از دستورات پزشک معالج نیز به سمت بهبودی می‌روم.

وی با بیان این‌که فکر می‌کنم مردم ترس زیادی از کرونا پیدا کرده‌اند، اظهار کرد: کرونا ویروس از آنفلوآنزا H1N1 شدت کمتری دارد اما احتمال سرایت بیشتر آن نگران‌کننده است. این بیماری برای ما یک ویروس ناشناخته بود که با توجه به تجربه چین کشورهای دیگر و تجربه یک هفته‌ای در کشور خودمان متوجه رفتارهای این ویروس شدیم.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به این‌که 80 درصد از کسانی که مبتلا به این ویروس می‌شوند حتی متوجه علائم آن نشده و با اقدامات سرپایی بهبود پیدا می‌کنند، تصریح کرد: تنها بین دو تا 2.5 درصد از مبتلایان به مرگ می‌انجامد که این میزان نسبت به مرگ و میرهای ناشی از آنفلوآنزا بسیار کمتر است.

حریرچی با اشاره به این‌که امسال در آمریکا 13 هزار نفر به دلیل آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‌اند، توضیح داد: همچنین در کشور آمریکا 28 میلیون نفر به آنفلوآنزا مبتلا شده بود.

وی با اشاره به این‌که افرادی که دارای بیماری کرونا نیستند اما صرفا به دلیل تماس با افراد مبتلا برای انجام تست مراجعه می‌کنند، توضیح داد: انجام این تست برای این دسته افراد ضروری و غیرمفید است و به آنها اطمینان کاذب می‌دهد. این ویروس بعد از انتقال از محیط به حلق و ریه افراد وارد می‌شود و علائم آن زمانی بروز پیدا می‌کند که در حلق و ریه فرد قرار گرفته باشد. قبل از این مرحله علائمی در فرد ظاهر نمی‌شود و انجام تست برای مشخص شدن اطلاع فرد به کرونا ویروس مثبت نخواهد بود.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به این‌که این اقدامات به فرد اطمینان کاذب می‌دهد، ادامه داد: به همین خاطر مردم نباید اصرار کنند تا آزمایش بدهند بلکه با رعایت مسائل معمول می‌توانند از ابتلا به کرونا ویروس پیشگیری کنند و در صورت بروز تب و سرفه نیز در صورت صلاحدید پزشک از آنها تست گرفته می‌شود.

حریرچی در ادامه با بیان این‌که شب قبل از انجام مصاحبه خبری به همراه آقای ربیعی در روز دوشنبه با کوفتگی و خستگی روبه‌رو شده بودم، اضافه کرد: از آنجایی که چهار تا پنج روز استراحت کافی نداشتم فکر می‌کردم که این علائم به همین دلیل ایجاد شده است. صبح روز دوشنبه قبل از انجام مصاحبه احساس تب می‌کردم و در حین مصاحبه نیز صورتم قرمز شد بلافاصله بعد از بیرون آمدن از مصاحبه درجه حرارت بدنم را گرفتند و بعد از ظهر نیز اولین نمونه‌گیری را انجام دادم. جواب اولیه ابتلای قطعی به کرونا را نشان نمی‌داد با این حال به منزل نرفتم و خودم را تا حدی ایزوله کردم. دیروز صبح هم نتیجه آزمایش قطعی شد و درمان را آغاز کردم.

ایرج حریرچی

اعلام آمار جدید مبتلایان کرونا در ایران

کیانوش جهانپور، رییس روابط عمومی وزارت بهداشت، در بیان آخرین آمارهای کووید- 19 در کشور گفت:‌ بررسی‌های انجام شده از روز گذشته تا پیش از ظهر امروز روی موارد مشکوک کووید- مشخص رد که 44 نفر ابتلای قطعی‌ شان به کرونا، تایید شده است و 44 مبتلای جدید هستند که از این تعداد 15 نفر از استان قم، 9 نفر استان گیلان، 4 نفر در تهران، یک نفر استان مرکزی، 3 نفر در خوزستان، 2 نفر در سیستان و بلوچستان، یک نفر در استان کرمان، یک نفر در اردبیل، یک نفر در مازندران، یک نفر در لرستان، دو نفر فارس، یک نفر استان سمنان، دو نفر کهکیلویه و بویراحمد و یک نفر هرمزگان هستند.

وی همچنین گفت: از این 44 نفر جدید چهار نفر فوت کردند و شمار جانباختگان به 19 نفر افزایش یافت.

جهانپور با اشاره به اینکه نمونه های آزمایشگاهی تا کنون در هفت آزمایشگاه مرجع بررسی می شد، افزود: تا پایان این هفته شمار آزمایشگاه‌ها به 15 می‌رسد و امیدواریم ظرف هفته آینده این تعداد به 22 آزمایشگاه مرجع برای تشخصی کووید 19 برسد تا پاسخگویی به مردم سریعتر صورت گیرد.

وی در پایان به تشکیل جلسه ستاد مدیریت کروناویروس در بعدازظهر امروز اشاره کرد و گفت: سایر تصمیمات اتخاذ شده در این خصوص بعدازظهر امروز اعلام می‌شود.

آزمایشات کرونا تحت پوشش بیمه است

طاهر موهبتی با اشاره به اینکه طبق اظهارات متخصصان کروناویروس دارای درمان خاصی نیست، گفت: البته برای تشخیص بیماری برخی آزمایشات از بیمار گرفته می‌شود که تمام این آزمایشات تحت پوشش بیمه است.

وی افزود: از طرفی با توجه به اینکه سیستم تنفسی مبتلایان به کروناویروس آسیب دیده است معمولا نیاز به بستری آنها در آی‌سی‌یو است که این دست خدمات نیز دارای پوشش بیمه‌ای است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در حوزه درمان نیز بیشتر داروهای نگه دارنده برای این بیماران استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: این داروها در پرتکلهای دارویی ما قید شده است.

وی با اشاره به قانون دوره انتظار 10 روزه برای بیمه شدگان و حذف بیمه از روی تخت بیمارستان، گفت: برای صدور دفترچه مقرر بود تا 10 روز دوره انتظار در نظر بگیریم؛ با توجه به اینکه برخی بیمه نشده بودند، در بخش‌نامه‌ای به استان‌ها اعلام کردیم که مبتلایان به کروناویروس را هم جزو بیماران اورژانسی حساب کرده و بیمه آنها بدون دوره انتظار آغاز شود.

موهبتی ادامه داد: همچنین پیش از این کسانی که برگ‌های دفترچه بیمه‌شان پیش از موعد مقرر به اتمام می‌رسید باید به اداره کل بیمه رفته و تاییدیه اخذ می‌کردند و سپس با مراجعه به دفتر پیشخوان دولت مجددا دفترچه بیمه دریافت می‌کردند که این موضوع نیز با آغاز شیوع کروناویروس در کشور برای بیماران حذف شد و از این پس تنها با مراجعه به دفاتر پیشخوان و استعلام‌های مورد نیاز دفترچه بیمه مجدد به متقاضی تحویل داده می‌شود.

وی با اشاره به انجام عملیات استحقاق سنجی در بیمارستان‌ها، تصریح کرد: ناظر ما باید بر بالین بیمار حاضر می‌شد و تاییدیه‌ای برای بیمار صادر می‌کرد. اکنون اعلام کرده‌ایم بستری بیمار مبتلا به کروناویروس تنها با کد HID کفایت می‌کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خاتمه سخنان خود بر لزوم اطلاع رسانی در خصوص نحوه انتقال و پیشگیری از بیماری، تاکید کرد: به نظر می‌رسد فعالیت‌های مقتضی از سوی بیمه سلامت صورت گرفته است البته در نظر داریم همزمان با فراهم شدن زیرساخت‌ها، اطلاع رسانی تلفنی از طریق سامانه 1666 را نیز دنبال کنیم.

 بیمه سلامت

ما موافق تعطیلی مدارس و دانشگاهیم

اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس، با اشاره به ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا، گفت: باتوجه به گزارشی که وزیر بهداشت در جلسه روز دوشنبه مجلس ارائه دادند اکنون نه درمانی در خصوص کرونا وجود دارد و نه دارویی برای آن کشف شده است‌. این ویروس یک پدیده اجتناب ناپذیر است که در بیش از 30 الی 40 کشور دنیا سرایت کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: به دلیل رفت و آمدهای بعضی از اتباع کشورهای همسایه مثل افغانستان، پاکستان و حضور حدود 1000 نفر از اتباع چینی در قم باعث شد این بیماری نیز به کشور ما سرایت کند. امروز تنها راه ممکن پیشگیری است که در گام اول باید از تجمع در اماکن نظیر مدارس، دانشگاه‌ها، اماکن ورزشی و مذهبی جلوگیری شود. از انجام ترددهای غیر ضروری نیز باید پرهیز شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ماسک برای افرادی که نشانههای مشکوک بیماری را دارند ضروری است. تنها راه مصون ماندن از این بیماری توجه به نکات بهداشتی و دستورالعمل های وزارت بهداشت است که متاسفانه در چند روز گذشته شاید خیلی جدی به این موضوع توجه نشد و شاهد افزایش سفرهای غیر ضروری به استان گیلان و مازندران بودیم.

وی در ادامه تاکید کرد: سفرها و تجمعات غیر ضروری باید کنسل شود و شیوه زیارت نیز می‌تواند در شرایط کنونی تغییر کند. باید با پیشگیری تا گرم شدن هوا از این مرحله عبور کنیم. تا زمان سرد بودن هوا این ویروس ماندگار است اما با گرم شدن هوا از بین خواهد رفت.

وی در پایان افزود: مجلس موافق تعطیلی مدارس و دانشگاه ها تا پایان سال است چراکه یک پیشنهاد کارشناسی و پزشکی در شرایط کنونی است. مدارس و دانشگاه ها می توانند یک ماه بیشتر سال تحصیلی را در تابستان ادامه دهند.

 تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها

در مقابله با کرونا روان خود را کنترل کنید

حمیدرضا شهبازپور مدیرکارگروه سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به گزارش مؤسسه‌ی ملی سلامت روان آمریکا مبنی بر اینکه اختلالات اضطراب، شایع‌ترین مشکل روحی در امریکا بوده و سالانه بیش از 40 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: اگر شما هم از اضطراب بالا رنج می‌برید، می‌توانید با استفاده از روش‌های مفیدی که متخصصان بهداشت روان توصیه می‌کنند، آثار سوء آن را کاهش دهید.

به گفته وی برخی از ین راهکارها به شرح زیر است:


احساس امنیت را به ذهنتان القا کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل اضطراب این است که سیستم عصبی را به‌وسیله‌ی تنفس دیافراگمی آرام کنید. انجام این عمل به مدت چند دقیقه، این پیام را به مغز شما مخابره می‌کند که شما واقعاً در معرض خطر نیستید و بدنتان را از حالت تشنج، در حالت آرامش قرار می‌دهد. اگر هر بخشی از مغز شما سیگنال‌هایی مبنی بر اینکه شما در خطر هستید (خطری که وجود خارجی ندارد) ارسال کند، شما باید به‌آرامی خودتان را از این ترس بیرون بکشید و ذهنتان را متقاعد کنید که در امان هستید، امنیت دارید و در حال حاضر خطری تهدیدتان نمی‌کند.

داشتن آرامش برای همه افراد لازم است و دست‌یافتن به آن کار دشواری نیست. برای اینکار نیازی به حمام آبگرم و یا رفتن به خلوتگاه ندارید. با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید در کمتر از 15 دقیقه استرس خود را کاهش دهید و آسوده خاطر باشید:

مشاوره روانشناسی

صاف بنشینید و هر دو پای خود را روی زمین بگذارید. چشمان‌تان را ببندید. با صدای آهنگین و آرام جملات مثبتی مانند "من در آرامش هستم." یا "من خودم را دوست می‌دارم." را با خود زمزمه کنید. یک دست خود را روی شکم قرار دهید تا زمزمه شما با تنفس‌تان هماهنگ باشد. اجازه دهید تا هرگونه افکار منحرف مانند ابری شناور از ذهن شما بیرون رود.


نفس عمیق بکشید

5 دقیقه استراحت کنید و روی تنفس خود تمرکز داشته‌ باشید. صاف بنشینید، در حالی که چشمان خود را بسته‌اید، یکی از دست‌ها را روی شکم خود قرار دهید. به آرامی و از طریق بینی تنفس کنید. احساس کنید که هوای تنفس‌شده از طریق شکم جریان پیدا می‌کند و تا رسیدن به بالای سر ادامه می‌یابد. این روند را به شکل معکوس از طریق بازدم دهان خود تکرار کنید.

نفس کشیدن عمیق به ما کمک می‌کند تا بعضی از علایمی که بر اثر استرس ایجاد می شوند مثل اضطراب، حملات هراس و تحریک پذیری را تسکین دهیم. در واقع وقتی شما خمیازه یا آه می‌کشید نشان دهنده آن است که به اندازه کافی اکسیژن به بدنتان نمی رسد و در نتیجه بدنتان با کشیدن اه یا خمیازه، می خواهد این وضعیت را اصلاح کرده و اکسیژن بیشتری به دست بیاورد.

در زمان حال بودن را تمرین کنید

5 دقیقه به خود فرصت دهید و تنها روی یک رفتار مشخص با دقت تمرکز کنید. به این موضوع توجه کنید که در زمان راه رفتن جریان هوا چگونه با صورت شما تماس پیدا می‌کند و پاهایتان چگونه برخورد با زمین را حس می‌کنند. از لحظات خود و طعم هر تکه غذایی که میل می‌کنید لذت ببرید.

خندیدن را فراموش نکنید

خنده از ته دل نه تنها بار ذهنی شما را کم می‌کند، بلکه باعث کاهش کلسترول و هورمون‌های استرس‌زا می‌شود و ترشح هورمون اندورفین را افزایش می‌دهد، که به خلق و خوی شما کمک می‌کند. سعی کنید با تماشای طنزهای تلویزیونی و ویدیویی، خواندن کتاب‌های مصور، یا گفت‌وگو با کسی که شما را شاد می‌کند، وضعیت روحی خود را بهبود دهید.

اضطراب

هاشم رفیعی‌تبار، عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح سواد سلامت و بهداشت جامعه با بکارگیری کلیه پتانسیل‌های آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی، اظهار کرد: متاسفانه مساله شیوع کرونا از سوی بخش بزرگی از جامعه جدی گرفته نشده و لذا عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی از سوی این افراد سلامت کل جامعه را به خطر می‌اندازد.

با بحران کرونا علمی و مستند برخورد شود

وی با بیان اینکه کنترل این مساله از نصیحت و ارشادهای فردی خارج است، گفت: اصول تغذیه‌ای مطرح شده مانند مصرف سیر و زنجبیل و ... اگرچه ممکن است به تقویت بنیه بدنی افراد کمک کند، ولی نمی‌تواند از بروز کروناویروس جدید پیشگیری کند، چراکه DNA آن هنوز شناخته شده نیست. الان دوران علم است و باید با این بحران به صورت علمی و مستند برخورد شود.

انتقاد از رواج عامه‌گرایی و پوپولیسم در رابطه با کرونا

وی با انتقاد از رواج عامه‌گرایی و پوپولیسم در این رابطه در سطح جامعه، عنوان کرد: اطلاع‌رسانی علمی و دقیق در این رابطه یک ضرورت و الزام غیر قابل اجتناب است. بنابراین مسوولین باید برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق و اصولی در این شرایط از مشورت اساتید برجسته علمی در گروه‌های ویروس‌شناسی، زیست‌شناسی، فیزیکدان‌ها، ایمونولوژیستها و ... غیره بهره‌مند شوند و موضوع را از بازی‌های سیاسی و جناحی و گروهی خارج کنند.

مدیریت بحران کرونا به اتاق فکری متشکل از دانشمندان برجسته کشور واگذار شود

وی ادامه داد: مدیریت این بحران باید از شهرداری و استانداری و یا احیاناً یک وزراتخانه به یک اتاق فکر متشکل از دانشمندان برجسته کشور انتقال یابد که انجام دستوراتشان اجباری باشد. این خواسته در فرم یک بیانیه آماده شود و به تصدیق جامعه پزشکی کشور برسد و سپس برای ریاست جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سران سایر قوا ارسال شود. همچنین بیانیه‌های علمی این گروه متخصص باید در سطح گسترده و سطح جامعه منتشر شود تا همگی از آن بهره‌مند شوند.

مشاغل - ماسک - ویروس کرونا

شهرهای بزرگ را باید قرنطینه کنیم

دکتر رفیعی‌تبار با بیان اینکه این مدیریت قطره‌چکانی کنونی راهی به جا نخواهد برد، اظهار کرد: با حرکت‌های ساده و روبنایی نمی‌توان بحران را مرتفع کرد، بلکه باید با اقدامات زیربنایی و اصولی حرکت کنیم. امروز در شرایطی قرار داریم که شهرهای بزرگ را باید قرنطینه کنیم، در غیراین‌صورت شیوع این بیماری سونامی‌وار پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به اصول جدی بهداشتی و پیشگیری به یک فاجعه ملی منجر می‌شود، گفت: باید تمهیدات ضربتی و اجرایی در نظرگرفته شود، نقش وزارت بهداشت در این شرایط تنها نصیحت و ارشاد نیست و با وضعیت رو به بحران جامعه این اقدامات قطره چکانی جوابگو نیست.

پایه‌گذار علم نانو فناوری ایران با اشاره به شیوع کرونا ویروس در کشور و با تاکید بر اینکه این موضوع باید جدی گرفته شود، گفت: برخورد و مقابله با این بیماری فقط پزشکی نیست، اجتماعی نیز هست و لذا این مدیریت قطره چکانی کنونی راه به جایی نخواهد برد.

تمام مراکز تجمع اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و... باید تا اطلاع‌ثانوی تعطیل شود

این استاد پیشکسوت دانشگاه ادامه داد: دولت باید تمام مراکز تجمع اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، اماکن مقدس و سینماها را تا اطلاع ثانوی دربست تعطیل کند. دوم، از نیروی انتظامی برای کنترل عبور و تردد بین شهری استفاده شود. سوم شهروندان به اجبار باید از ماسک ‌و دستکش استفاده کنند.

عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک و مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این‌که افراد درگیر فعلی در مدیریت بحران به رغم تمام کوشش‌های درخور تحسینشان از دانش کافی، معلومات کافی و تجربه کافی برخوردار نیستند، تصریح کرد: دوستان تعارفات را کنار بگذاریم. سرآمدهای جامعه پزشکی کشور باید رهبری این بحران را بعهده بگیرند.

چند راه سلامت روان در برابر کرونا

گوهریسنا انزانی، روانشناس می‌گوید: در حال حاضر با بحرانی مواجه هستیم که مردم احساس می‌کنند دچار تهدید شده اند و سلامت جسمی شان به خطر افتاده است، همین امر باعث شده سلامت روانی آنها نیز تحت تاثیر قرار گیرد، در این مرحله ممکن است افراد دچار اختلالات روانی متفاوتی مانند اختلال اضطراب فراگیر، فشار روانی پس آسیب، اختلال استرس حاد و اختلال اضطراب بیماری شوند.

وی درباره اختلال اضطراب فراگیر می گوید: افرادی که دچار این اختلال می‌شوند اغلب اضطراب و نگرانی زیادی نسبت به رویدادی که با آن مواجه هستند دارند. این افراد دچار بی قراری، دلشوره، کاهش توانایی تمرکز، تحریک‌پذیری، مشکل خواب و... خواهند شد و زود خسته می‌شوند. همچنین در این شرایط نشانه‌های جسمانی آنها شدت می گیرد.

این روانشناس با بیان اینکه در شرایط بحرانی برخی افراد دچار اختلال فشار روانی پس آسیب نیز می شوند، تاکید می‌کند: معمولا برخی افراد که در معرض مرگ، تهدید مرگ یا آسیب جسمی جدیدی به شکل مستقیم یا غیر مستقیمی قرار می‌گیرند به اختلال پس آسیب دچار می‌شوند که این اختلال باعث می‌شود آنها دچار آسیب‌های روحی زیادی شوند. همچنین برخی افراد نیز در شرایط خاص دچار اختلال استرس حاد می‌شوند به طوریکه احساس می‌کنند گویی شاهد این هستند که این رویداد برای خود یا نزدیکانشان رخ می‌دهد. جزئیات رویداد برای آنها بسیار ناراحت کننده است و میزان استرس فرد را از نظر فکری، حسی، علائم جسمانی و رفتاری افزایش می‌دهد.

به گفته انزانی، برخی افراد نیز در این شرایط دچار اختلال اضطراب بیماری می‌شوند، مدام به این موضوع فکر می‌کنند که مبادا به بیماری جدی مبتلا شده باشند و اضطراب سلامتی در آنها شدت می‌گیرد، اشتغال ذهنی زیادی نسبت به بیماری دارند و رفتارهای افراطی درباره سلامتی انجام می‌دهند و این موارد باعث می‌شود آنها آسیب‌پذیریشان افزایش یابد.

وی می‌گوید: در حال حاضر اخبار منفی افزایش یافته و محتوای اخبار، تمامی افکار جامعه را در بر گرفته و باعث بروز احساسات در مردم شده که اغلب منجر به ترس بسیار شدیدی می‌شود. البته ممکن است گاهی با شایعه پردازی هایی هم مواجه باشیم اما در مجموع به نظر می‌رسد اخبار موجود موجب افزایش استرس و بروز بیماری‌های جسمانی می‌شود لذا در این شرایط هر فردی باید تصمیم بگیرد که چطور افکار، رفتار و احساسات خود را کنترل کند.

انزانی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که در حال حاضر بحران اتفاق افتاده و هیچ راهی نیست که بخواهیم آن را دور کنیم. این بحران وجود دارد، اما افرادی می‌توانند از این بحران با موفقیت عبور کنند که روشهای مقابله‌ای مناسبی مانند داشتن مهارتهای زندگی و حل مسئله را انتخاب کنند. در واقع نباید موضوع را در نظر خود حاد جلوه دهیم که دچار خطاهای ذهنی شویم و از سوی دیگر نیز نباید آن قدر خوشبین باشیم که رعایت نکات بهداشتی را فراموش کنیم. در این شرایط که موضوع کرونا مطرح است افراد باید بتوانند استرس خود را به شیوه‌ای مناسب مدیریت و سعی کنند که اخبار را به صورت گزینشی دنبال کنند؛ اخبار موثق را گوش دهند. از شایعات دوری کنند و به دنبال منابع درست مانند سایت‌های خبری رسمی باشند، چراکه پیگیری اخبار غیرموثق میزان اضطراب را افزایش می‌دهد.

ویروس کرونا ایران

وی با اشاره به اینکه حل مسئله دارای 2 راهبرد "مقابله هیجان مدار" و "مقابله مسئله مدار" است، می افزاید: در حالت مسئله مدار باید به اخبار دقت و افکار را در راه هایی که از طریق آن میتوان بحران را مدیریت کرد متمرکز میکنیم. به طور مثال اگر پزشکان توصیه کرده اند که از چه مواد غذایی یا راههای بهداشتی برای پیشگیری از کرونا استفاده کنیم باید سعی کنیم رژیم غذایی خود را براساس توصیه پزشکان پیش ببریم و موارد بهداشتی را مطابق دستورات آنها رعایت کنیم.

این روانشناس تصریح می‌کند: از فاجعه سازی پرهیز کنیم، زیرا در این شرایط افراد دچار مشکلات قلبی، عروقی و معده می‌شوند. همچنین از نادیده انگاری و ناچیزشمردن کرونا پرهیز کنیم. به نظر می‌رسد برای کاهش فشار مشکلات روحی و ذهنی پیشگیری و مداخله به هنگام بسیار مهم است؛ مطالب عینی و علمی را کسب کنیم و منطبق با آن راهکارهای مناسبی را برای زندگی روزمره خود انتخاب کنیم.

وی همچنین می‌گوید: کودکان زیر 15 سال قادر به درک و تحلیل شرایط موجود نیستند و این موضوع موجب می‌شود آنها دچار ترس و اضطراب زیادی شوند لذا والدین از بیان اخبار و بیان افکار ترسناک خود در خانواده خودداری کنند.

انزانی در پایان گفت: اگر برخی افراد در این شرایط ذهن و روانشان درگیر ویروس کرونا شده است می‌توانند از طریق مشاوره‌های تلفنی ترس، اضطراب و نگرانی خود را مدیریت کنند.

مراقبت خانگی از مبتلایان به کرونا ویروس خفیف چگونه است؟

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوانزا و فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: ابتدا باید توجه کرد که 80 درصد موارد بروز کرونا بدون علامت بوده و بهبود می یابد. در عین حال از درصد باقی مانده حدود 16 تا 17 درصد مبتلایان هم علائم خفیف ابتلا به کرونا را دارند و حدود 2.5 درصد نیز علائم شدید داشته و نیازمند بستری در بیمارستان هستند.

وی افزود: موارد خفیف بیماری کرونا به درمان دارویی احتیاج ندارد و استراحت در منزل و مراقبت های خانگی منجر به بهبود آن می شود. بنابراین در موارد خفیف بیماری کرونا استراحت در بستر، خوردن مایعات فراوان، مصرف مرکبات، سبزی تازه و میوه تازه در بهبود بیماری بسیار موثر است.

مردانی تاکید کرد: در عین حال توصیه می‌شود که مبتلایان به نوع خفیف کرونا، نوعی خودقرنطینگی اختیار کنند. به این صورت که در یک اتاق بروند و در را ببندند و سعی کنند که با سایر افراد خانواده تماس نداشته و دست ندهند. همچنین هم بیمار و هم اعضای خانواده، دست هایشان را به طور مرتب با اب و صابون بشویند.

وی همچنین گفت: طول دوره نوع خفیف بیماری کرونا با مراقبت های خانگی بین پنج تا هفت روز بهبود می یابد. علائم این بیماری شامل تب، سرفه، سردرد و تنگی نفس است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها