کد خبر: 388680
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۸ ۱۵:۳۷:۱۴
| |

معاون مطبوعاتی ارشاد:

انتشار شایعات درباره کرونا تنها مایه اغتشاش خبری است

 کارگاه آموزشی «مدیریت بحران با محوریت کرونا» با حضور 25 نفر از روزنامه‌نگاران حوزه سلامت در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

انتشار شایعات درباره کرونا تنها مایه اغتشاش خبری است
کد خبر: 388680
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۸ ۱۵:۳۷:۱۴

اعتمادآنلاین| ‌ معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد می‌گوید انتشار گمانه زنی‌ها، شایعات بدون منبع مشخص و بدون تأیید نهادهای رسمی صرفاً افزایش اضطراب و اغتشاش خبری را در پی خواهد داشت.


کارگاه آموزشی «مدیریت بحران با محوریت کرونا» با حضور 25 نفر از روزنامه‌نگاران حوزه سلامت در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

محمد خدادی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، دکتر اکبر نیک‌پژوه متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی و رامین رادنیا مدیر واحد پورتال سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران سخنرانان این کارگاه آموزشی 3 ساعته بودند.

محمد خدادی در ابتدای این نشست، ضمن ارائه توصیه‌هایی در خصوص سازوکارهای اطلاع‌رسانی در شرایط بحرانی، بر لزوم مرجعیت رسانه‌ای رسانه‌های رسمی در جریان رویدادهای اخیر به‌ویژه شیوع بیماری کرونا تاکید کرد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی به انتشار گسترده شایعات و گمانه‌زنی‌ها درخصوص شیوع ویروس کرونا اشاره و خطاب به خبرنگاران حاضر گفت: انتشار گمانه زنی‌ها، شایعات بدون منبع مشخص و بدون تأیید نهادهای رسمی صرفاً افزایش اضطراب و اغتشاش خبری را در پی خواهد داشت و آرامش و امنیت روانی مردم را هدف قرارمی‌دهد.

وی تاکید کرد: با توجه به انتشار گسترده اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی، وظیفه رسانه‌های شناسنامه‌دار و رسمی است که میدان‌دار و مرجع اطلاع رسانی برای مردم باشند تا ضمن جلوگیری از نگرانی بی مورد، موجب حفظ آرامش روانی مردم با دریافت اخبار درست و دقیق مورد نیازمردم دراین شرایط شویم.

بر اساس این گزارش، دکتر اکبر نیک‌پژوه، متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی نیز به بیان تاریخچه‌، سابقه و انواع گونه‌های ویروس کرونا پرداخت و ضمن ارائه توصیه‌هایی به خبرنگاران حوزه سلامت، آن‌ها را به کسب اطلاعات موثق از مراجع رسمی و تلاش مضاعف در کاهش نگرانی‌ها و التهابات جامعه دعوت کرد.

وی ضمن تشریح فرآیند رشد ویروس کرونا و مقایسه نقشه ژنتیکی این ویروس با دو ویروس سارس و مرس که در سال‌های گذشته موجب تلفات انسانی در جهان شدند، به این نکته اشاره کرد که خطر اصلی در ویروس کرونا سرعت شیوع آن است وگرنه بیش از 80 درصد مبتلایان با درمان اولیه بهبودی پیدا می‌کنند و بقیه نیز در بیمارستان درمان می‌شوند. به گفته دکتر نیک پژوه تلفات انسانی این ویروس بر اساس آمارهای جهانی بین 1/5 تا 3 درصد مبتلایان است که عمدتاً یا سالمند بوده و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند.


وی راه اصلی ورود ویروس کرونا را مخاط دهان و بینی و نیز چشم بیان کرد که در صورت رعایت بهداشت دست و شستشوی مداوم آن احتمال ابتلاء به حداقل می‌رسد.

این متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی با اشاره به علائم اولیه بیماری از جمله "تب، سرفه خشک و درد قفسه سینه" از تهیه و ابلاغ پروتکل‌های درمان این بیماری توسط وزارت بهداشت و روشن شدن مسیر درمان مبتلایان خبر داد و تاکید کرد: ایمنی بدن در قریب به اتفاق بیماران منجر به مقاومت در برابر ویروس کرونا و درمان آن بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان شده است.

دکتر نیک پژوه در انتها به ارائه آخرین اطلاعات موجود از شیوع بیماری کویید 19 یا ویروس کرونا در سایت سازمان بهداشت جهانی پرداخت.

در ادامه رامین رادنیا نیز در سخنانی، آموزش و آگاه سازی افکار عمومی جامعه در شرایط بحرانی را مهم‌ترین اصل در پیشگیری، آمادگی و مقابله و مدیریت بحران عنوان کرد و گفت: سطح سواد و تحصیلات مخاطبان، ابزارهای در اختیار برای آموزش و اطلاع رسانی، برخورداری رسانه از اطلاعات و دانش موضوع مورد نظر، زبان مشترک برای انتقال معانی پیام‌ها، زمینه‌های فرهنگی پذیرش، وضعیت اقتصادی جامعه، میزان مقبولیت، مشروعیت و اعتبار منبع پیام، تجربه‌های پیشین، سطح حمایت و مشارکت اجتماعی، هنجارها، نگرش و باورهای عمومی، ازجمله عوامل مؤثر بر فرآیند اطلاع رسانی و آموزش جامعه در برابر بحران‌ها است.

وی خطاب به خبرنگاران حاضر در این کارگاه آموزشی گفت: به طور حتم تجربه ما در مواجهه با کرونا آگاهی عمومی جامعه ایران را نسبت به بیماری‌های فراگیر افزایش خواهد بخشید و نگاه به بهداشت محیط، الزامات پوشش درمانی و همچنین اطلاع رسانی و آموزش عمومی در برابر بحران‌ها متحول شده و نتایج مثبت آن نصیب نسل‌های آینده خواهد شد.

وی در پایان افزود: تاکنون رسانه‌های نوین همچون شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی گوی سبقت را از رسانه‌های سنتی ربوده‌اند. دوسویه بودن ارتباطات و ایفای نقش مخاطب در رسانه، شفافیت و اعتبار، سرعت انتقال پیام، گستردگی مخاطب، سهولت دسترسی و نهایتاً قدرت نظارتگری مزیت رسانه‌های نوین به شمار می‌آید.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها