کد خبر: 388857
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۲ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

در صورت شکست ترامپ در انتخابات 2020 چه اتفاقی خواهد افتاد؟/ آیا آمریکا به سوی جنگ داخلی پیش می‌رود؟

اگر ترامپ در انتخابات نوامبر 2020 شکست بخورد، آیا روز 20 ژانویه 2021 حاضر خواهد شد کاخ سفید را ترک کند؟ کارشناسان می‌گویند سناریوهایی حدفاصل رفع سریع بحران تبادل قدرت در آمریکا و ورود به یک دوره خشونت‌آمیز در ایالت‌های مختلف بعد از به قدرت رسیدن دوباره دموکرات‌ها پیش روی ما خواهد بود.

در صورت شکست ترامپ در انتخابات 2020 چه اتفاقی خواهد افتاد؟/ آیا آمریکا به سوی جنگ داخلی پیش می‌رود؟
کد خبر: 388857
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۲ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اگر ترامپ در انتخابات نوامبر 2020 شکست بخورد، آیا روز 20 ژانویه 2021 حاضر خواهد شد کاخ سفید را ترک کند؟

به گزارش اعتمادآنلاین، مجله «The Atlantic» در گزارشی در این باره به بررسی سناریوهای مختلف از جمله پافشاری ترامپ برای بقا در قدرت به رغم شکست در انتخابات 2020 یا حتی بعد از پایان دور دوم ریاست جمهوری‌اش پرداخت.

به نوشته کارشناسان مجله، این سناریو چندان محال به نظر نمی‌رسد و حتی برخی از طرفداران ترامپ هم آن را به بررسی گذاشته و به مساله اقدام ترامپ در سنت‌شکنی 250ساله دولت آمریکا پرداخته‌اند.

کارشناسان می‌گویند سناریوهایی حدفاصل رفع سریع بحران تبادل قدرت در آمریکا و ورود به یک دوره خشونت‌آمیز در ایالت‌های مختلف بعد از به قدرت رسیدن دوباره دموکرات‌ها پیش روی ما خواهد بود.

بر اساس قانون اساسی آمریکا، رئیس‌جمهور ایالات متحده حق نامزدی برای دور سوم را ندارد و تنها می‌تواند 2 دوره چهارساله رئیس‌جمهور آمریکا باقی بماند.

طی مدتی در حدود 250 سال، تمامی رؤسای جمهور آمریکا این قانون را محترم شمرده و با آرامش و بدون هیچ تنشی حتی در زمان شکست انتخاباتی خود نیز این جابه‌جایی قدرت را پذیرفته‌اند.

به عنوان مثال جرج واشینگتن بعد از اتمام دومین دور از ریاست جمهوری‌اش قدرت را به جان آدامز سپرد و با حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید رفتاری از خود بروز داد که دال بر احترام به قوانین کشور بود. او حتی پشت سر آدامز حرکت کرد تا ثابت کند از رئیس‌جمهور جدید تبعیت می‌کند.

در سال 1993 هم جرج بوش پدر بعد از خروج از قدرت پیام خوشامدگویی‌ای برای بیل کلینتون رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید باقی گذاشت، در حالی که پیش از آن رقابت انتخاباتی بسیار سختی در آمریکا برقرار بود.

حال به رغم اینکه نقل و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در ایالات متحده قدمتی طولانی دارد، ظاهراً هواداران ترامپ این بار از احتمال شکستن این روند سخن می‌گویند.

به هر روی، بسیار دشوار است که تصور کنیم ترامپ پیامی محبت‌آمیز برای جانشین خود بنویسد و کار بوش پدر را تکرار کند.

این احتمال زمانی قوت بیشتری به خود می‌گیرد که به توییت مایک هاگبی فرماندار سابق ایالت آرکانزاس در حساب شخصی‌اش برمی‌خوریم: «رئیس‌جمهور ترامپ به دلیل تلاش‌های غیرقانونی ضد دموکراسی برای عزلش استحقاق دور سوم ریاست جمهوری را هم دارد.»

البته هاگبی اولین کسی نیست که از احتمال عدم ترک کاخ سفید توسط ترامپ سخن به میان می‌آورد؛ ماه مه گذشته نیز جری فالویل پسر رهبر جریان انجیلی به وضوح با اشاره به تحقیقات انجام‌گرفته به دست رابرت مولر در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، در توییتر خود نوشت: «من در حال حاضر طرفدار و حامی دریافت غرامت هستم، باید 2 سال به دور اول ریاست جمهوری ترامپ بیفزایند. این غرامت باید در ازای هدر دادن زمان‌هایی داده شود که بابت این کودتای شکست‌خورده در این دوره از ریاست‌جمهوری از دست رفت.»

جالب اینجاست که ترامپ هم این توییت را در صفحه خود بازنشر کرد.

در همین راستا مایکل کوهن وکیل شخصی سابق ترامپ هم اعلام کرده است که رئیس‌جمهور فعلی قصد ندارد جایگاه خود را ترک کند؛ کوهن در شهادت خود در برابر کنگره که پیش از زندانی شدنش ایراد کرد گفت: «با توجه به تجربه‌ام در همکاری با ترامپ بیم آن دارم که در صورت شکست ترامپ در انتخابات 2020 ایالات متحده اصلاً شاهد نقل و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت نباشد.»

خود ترامپ هم یک بار به شوخی گفته بود قصد دارد مادام‌العمر در این جایگاه باقی بماند؛ ترامپ دسامبر گذشته در مقابل جمع زیادی از مردم در ایالت پنسیلوانیا گفته بود جایگاهش را طی پنج، 9، 21 یا 29 سال آینده ترک نخواهد گفت؛ اما در ادامه خاطرنشان کرد که این جمله را محض شوخی گفته تا رسانه‌ها را دیوانه کند!

چند روز قبل از آن هم ترامپ طی سخنانی با اشاره به منتقدانش گفته بود: «بسیاری از آنها می‌گویند من این جایگاه را ترک نخواهم کرد. بگذارید ما هم به این مساله فکر کنیم، ایده بدی نیست.»

برخی معتقدند ترامپ با این روش در حال ترویج این ایده است؛ او معمولاً جملات و عبارات غافلگیرکننده و تحریک‌آمیزی بر زبان می‌آورد و آن‌قدر به تکرار آنها می‌پردازد تا نزد جامعه آمریکا به جملات رایج و عادی‌ای تبدیل شود.

سوای سناریوهای خشونت‌آمیز، باید گفت در صورت مخالفت ترامپ با واگذاری ریاست جمهوی بعد از شکست در انتخابات، ساختار حاکمیت در ایالات متحده او را سرنگون خواهد کرد.

به گفته کارشناسان، رئیس‌جمهور آمریکا به مجرد پایان دوره ریاست‌جمهوری یا برکناری‌اش، تمامی اختیارات خود را از دست می‌دهد.

بر این اساس، او سلطه خود را بر سازمان اقدامات سری که مسئول محافظت از رئیس‌جمهور آمریکاست نیز از دست می‌دهد و دیگر اجازه نخواهد داشت به ماموران فدرال برای حفاظتش دستور صادر کند.

او همچنین دیگر صلاحیت صدور دستورات نظامی برای دفاع از خویش را هم نخواهد داشت، زیرا از آن لحظه به بعد دیگر فرمانده کل نیروهای مسلح نخواهد بود و تمامی این اختیارات به رئیس‌جمهور منتخب منتقل می‌شود.

ترامپ از آن پس یک شهروند عادی محسوب می‌شود و مصونیت قضایی‌اش هم از بین می‌رود، از این رو می‌توان او را دستگیر و به اتهام تعدی به املاک غیر در کاخ سفید محاکمه کرد.

در این حال سناریوهای بدتری هم وجود دارد، به خصوص اگر ترامپ در فرایندی با یک شکست تحقیرآمیز از قدرت دور شود، باید منتظر وضعیت خشن‌تری باشیم.

در این چارچوب، می‌توان سناریویی را تصور کرد که ترامپ در انتخابات 2020 شکست خورده و فوراً در توییتر خود از تقلب در انتخابات سخن بگوید؛ اینجاست که رسانه‌های راستگرای افراطی هم به این توییت پروبال خواهند داد.

اگر این گلایه‌اش در میان آمریکایی‌ها گوش شنوایی پیدا کند، کار به خشونت‌های مرگباری کشیده خواهد شد و حتی می‌تواند تا وقوع حملات تروریستی در کشور نیز پیش رود.

به طور خلاصه باید گفت، اگر ترامپ در انجام آخرین وظیفه ریاست جمهوری‌اش یعنی انتقال قدرت ناکام بماند، قوانین، چارچوب‌ها و موسسات قانونی ایالات متحده مسئول اجرای خواسته رأی‌دهندگان خواهند بود؛ اما در صورت ناکامی آنها در انجام این مهم، دموکراسی آمریکایی هم در معرض فروپاشی قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها