کد خبر: 389074
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۰۹:۴۰:۵۸
| |

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، منتخب مردم مشهد و کلات در انتخابات مجلس یازدهم:

اصلاح کشور به انقلاب سازوکاری نیازمند است/ نماینده باید به جایگاه حقیقی خود بازگردد/ اصلاح دولت و قوه‌قضائیه از اصلاح مجلس می‌گذرد

منتخب مردم مشهد و کلات در انتخابات مجلس یازدهم گفت: اصلاح کشور به انقلاب سازوکاری نیاز دارد.

اصلاح کشور به انقلاب سازوکاری نیازمند است/ نماینده باید به جایگاه حقیقی خود بازگردد/ اصلاح دولت و قوه‌قضائیه از اصلاح مجلس می‌گذرد
کد خبر: 389074
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۰۹:۴۰:۵۸

اعتمادآنلاین| امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، منتخب مردم مشهد و کلات در انتخابات مجلس یازدهم، در نشستی با اصحاب رسانه در محل صدا و سیمای مرکزی استان خراسان رضوی در خصوص اصلاح نظام دیوان سالاری در کشور اظهار کرد: نظام دیوان‌سالاری وضعیت اداره کشور را در نقاط مختلف دچار بحران کرده است. اگر امروز در اقتصاد دچار بن بست‌هایی هستیم ناشی از دیوان سالاری اداری حاکم بر اقتصاد در حوزه تصمیم‌گیری و عملکردی است.

وی ادامه داد: آن‌جایی که ما موفق عمل کردیم به خاطر برهم زدن این نظام دیوان‌سالاری است و آن را مردمی کرده‌‌ایم. یعنی اگر در حوزه‌های استراتژیک عمقی از هیمالیا تا مدیترانه پیدا کردیم به خاطر این است که ساختارهای دیوان‌سالارانه موجود در حکومت‌ها را برهم زده‌ایم و کارکردی مردمی به آن داده‌ایم.

اصلاح دولت و قوه‌قضائیه از اصلاح مجلس می‌گذرد

منتخب مردم مشهد و کلات در انتخابات مجلس یازدهم تصریح کرد: مجلس یازدهم نخستین مجلس گام دوم انقلاب است و قرار است یک لولا برای تغییر جهت باشد و باید برای دولت و مجلس‌های آتی ریل‌گذاری کند بنابراین یک وظیف انقلابی دارد و عمل به این وظیفه انقلابی را باید از خود شروع کند، به عبارتی اصلاح دولت، قوه قضائیه و نهادهای عمومی از اصلاح مجلس می گذرد.

قاضی‌زاده هاشمی درخصوص اصلاح مجلس و ساختارها خاطرنشان کرد: 15 برنامه اصلاحی وجود دارد که در ابتدا باید آیین‌نامه داخلی مجلس تغییر پیدا کند و حضور مردم از چهار نهاد قدرت در آن اعم از دولت، مجلس، نمایندگان و اتحادیه‌های مردمی و عموم مردم است. اکنون مسائل کشور ناظر به مجلس و دولت اداره می‌شود و NGOها و عامه مردم در تصمیم‌سازی و نظارت نقشی ندارند.

نقش و تصمیم مردم باید نافذ باشد

وی اضافه کرد: باید نقش مردم در گرفتن تصمیمات کلان مجلس روشن باشد یعنی اگر قرار است تغییر قیمت بنزین اتفاق بیافتد، نقش و تصمیم مردم باید در این تصمیم‌گیری نافذ باشد. در این خصوص در دنیا تجاربی وجود دارد و این‌طور نیست که ما از صفر شروع کنیم، دوستان ما دو سال است که در مرکز پژوهش‌های مجلس در این حوزه‌ها کار می‌کنند و تا حدی بومی سازی شده، البته فعلا در حد ایده است.

منتخب مردم مشهد و کلات در انتخابات مجلس یازدهم افزود: لازمه پاسخگو کردن مجلس، نظام جامع شفافیت است که یکی از آن‌ها علنی شدن آرا است، اکنون زیرساخت آن فراهم است. ما نتوانستیم در مجلس دهم با وجود اینکه مقدمات این کارها انجام شده بود، آن را اجرا کنیم.

در ادامه این جلسه علی‌اصغر عنابستانی، منتخب مردم سبزوار در انتخابات مجلس یازدهم با اشاره لزوم ایجاد شفافیت در ساختارهای دیگر علاوه‌بر مجلس ادامه داد: ما نباید شفافیت را به حوزه مجلس محدود کنیم، شفایت باید در مجلس، قوه‌قضائیه و به طور خاص در دولت شکل بگیرد تمام اطلاعات مربوط به دولت باید بر روی صفحه شیشه‌ای بیاید، چرا که اتفاقا اطلاعات مربوط به دولت تبدیل به مبانی رانت و فساد شده و همچنین شفافیت مردم از نظر اقتصادی برای دولت باید شکل بگیرد.

نماینده باید به جایگاه حقیقی خود بازگردد

وی درخصوص لزوم بازگشت نقش و جایگاه حقیقی نمایندگان گفت: ما در شهرستان وقتی به میان مردم می‌رویم مشاهده می‌کنیم که به هر دلیلی در کف جامعه نماینده جایگاه حقیقی خود را ندارد و مردم انتظاراتی از نماینده دارند که نه در جایگاه نماینده است و نه در وظایف او است. در واقع به نظر می‌رسد یک عملیات جدی رسانه‌ای، فرهنگی و روانی لازم است که نماینده در افکار عمومی به جایگاه واقعی خود برگردد. اگر لازم است که مجلس به جایگاه خود برگردد، نماینده باید به جایگاه خود برگردد.

عنابستانی عنوان کرد: ما مشکل کمبود قانون در کشور نداریم و اتفاقا مشکل انباشت قانون داریم و این خود باعث دردسر شده است. ما مشکل اجرای قانون داریم و در این‌جا نیاز به هم‌آوایی میان رسانه و نمایندگان وجود دارد که اگر قانونی به هر دلیلی توسط ساختار اجرایی یا حتی ساختار مجلس عمدا و یا قصورا اجرا نشود رسانه نباید این قانون را فراموش کند.

منتخب مردم سبزوار در انتخابات مجلس یازدهم با اشاره به فقدان همبستگی اجتماعی در استان بیان کرد: ما در استان خراسان رضوی یک همبستگی اجتماعی کلی را نمی‌ببینیم و یک نوع از هم‌گسیختگی داریم. امیدورام این بار با یک نگاه کلان استانی این مسائل کم‌تر شود.

توسعه استان باید با نگاه جامع دنبال شود

وی افزود: ما باید توسعه استان را بر اساس یک نگاه جامع استانی و بر اساس آمایش و ظرفیت‌های منطقه‌ای دنبال کنیم و نه براساس مطالبات احساسی و یا موج‌هایی که گاهی مواقع درست می‌شود.

منتخب مردم سبزوار در انتخابات مجلس یازدهم اضافه کرد: توسعه شرق کشور و استان ما برمبنای ترانزیت می‌تواند ایده‌آل باشد که بنای آن هم گذاشته شده است اما زیرساخت‌های آن اعم از جاده، آزادراه و راه‌آهن شکل نگرفته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها