کد خبر: 389610
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۱۰:۴۰:۴۷
| |

«کرونا» با آسیب‌پذیری فقیرترین قاره جهان چه می‌کند؟

شیوع ویروس کرونا در آفریقا، برای مردم کشورهای این قاره که از کمترین امکانات بهداشتی نیز برخوردار نیستند، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

«کرونا» با آسیب‌پذیری فقیرترین قاره جهان چه می‌کند؟
کد خبر: 389610
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۱۰:۴۰:۴۷

اعتمادآنلاین| خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: نخستین مورد شناسایی شده ابتلا به ویروس کرونا در آفریقا از آسیب‌پذیری فقیرترین قاره جهان در برابر شیوع بیماری‌های واگیر حکایت دارد.

کارشناسان می‌گویند بخش اعظم قاره آفریقا با معضلاتی همچون خشونت، زیرساخت‌های بهداشتی ضعیف، شهر‌های پرجمعیت با امکانات بهداشتی ناکافی، مدیریت ضعیف و مرز‌های نفوذپذیر دست و پنجه نرم می‌کند که همگی آن‌ها فرصت‌های خوبی را برای شیوع بیماری فراهم می‌کند.

«تدروس آدهانوم» رئیس سازمان جهانی بهداشت به تازگی از کشور‌های عضو اتحادیه آفریقا خواسته است برای مقابله با این ویروس با یکدیگر وارد همکاری شوند. وی افزود: بزرگترین نگرانی ما همچنان احتمال شیوع ویروس کرونا در کشور‌هایی است که نظام سلامت ضعیف و ناکارآمد دارند.

نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در جنوب منطقه صحرا روز جمعه در شهر لاگوس نیجریه گزارش شد و شناسایی دو مورد نیز پیشتر در مصر و الجزایر اعلام شد.

اندیشکده آمریکایی رند سال 2016 در گزارشی اعلام کرد از 25 کشور جهان که در برابر شیوع بیماری‌های عفونی آسیب پذیر هستند 22 کشور در آفریقا و بقیه کشور‌ها افغانستان، یمن و هائیتی هستند. کشور‌های سومالی، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، سودان جنوبی، موریتانی و آنگولا در صدر این فهرست قرار دارند. به موجب این گزارش، شیوع این بیماری‌ها کشور‌هایی در سراسر جنوب منطقه صحرا از منطقه ساحل تا شاخ آفریقا را دربر می‌گیرد که بسیاری از آن‌ها با خشونت دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این گزارش آمده است به رغم اینکه بیماری‌های جدید به سرعت در سراسر جهان شیوع پیدا می‌کند، این کشور‌های آسیب پذیر با مرز‌های نفوذپذیر و کشور‌های خشونت زده هستند که با بزرگترین خطرات و چالش‌هایی در زمینه بهداشت و درمان مواجهند.

شیوع بیماری‌هایی در آفریقا در گذشته از مالاریا گرفته تا ایدز و ابولا، هشدار‌هایی را درباره مشکلات موجود در بخش خدمات درمان این قاره به دنبال داشته است؛ مشکلاتی از قبیل کمبود پزشک، پرستار، دارو و تخت بیمارستان. شیوع بیماری مخاطراتی را برای افرادی با وضعیت جسمانی ضعیف ناشی از سوء تغذیه به دنبال خواهد داشت.

این در حالی است که برخی کشور‌ها از تجهیزات کافی برای شناسایی سریع افراد آلوده به این ویروس و نیز قرنطینه افراد مبتلا برخوردار نیستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها