کد خبر: 391355
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۵ ۱۳:۵۸:۳۸
| |

سفیر ایران بر حل مشکلات به‌وجود آمده برای اتباع ایرانی در گرجستان تاکید کرد

سفیر ایران در دیدار با وزیر بهداشت گرجستان بر حل مشکلات به‌وجود آمده برای دانشجویان و شهروندان مقیم ایرانی در گرجستان در پی شیوع کرونا و لغو پروازها تاکید کرد.

سفیر ایران بر حل مشکلات به‌وجود آمده برای اتباع ایرانی در گرجستان تاکید کرد
کد خبر: 391355
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۵ ۱۳:۵۸:۳۸

اعتمادآنلاین| «سیدجواد قوام شهیدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس با «اکاترینه تیکرادزه» وزیر بهداشت و درمان گرجستان دیدار و گفتگو کرد.

او در این دیدار با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بر ضرورت و اهمیت همکاری دوجانبه و منطقه ای تاکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به حجم بالای مبادلات و تردد اتباع دو کشور، به مشکلات بوجود آمده از جمله لغو پروازها، مبادلات تجاری و رفت‌و‌آمد شهروندان دو طرف اشاره و بر لزوم یافتن راهکارهای دقیق و سریع به منظور حل مشکلات به وجود آمده برای دانشجویان و شهروندان مقیم ایرانی در گرجستان و تداوم همکاری‌ها و مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد.

قوام شهیدی همچنین با اشاره به خطرات فراگیری چالش به وجود آمده و تاکید بر اینکه در کره خاکی ویروس مرزی نمی شناسد، از رویکرد و بهره برداری ابزاری، تبلیغاتی برخی رسانه‌ها در خصوص انتقال و یا انتشار ویروس کرونا، گلایه مندی کرد و اظهار داشت: این امر در تضاد با ارزش‌های انسانی است و نمی تواند کمکی به مصونیت و ریشه کنی تهدید جهانی به وجود آمده کند. امروز دنیا نیازمند همدلی، همفکری و همکاری هرچه بیشتر در مواجه با این تهدید است.

سفیر ایران با اعلام آمادگی وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت ارتباط بین وزارتخانه‌های دو کشور تاکید کرد و افزود: ایران آمادگی دارد با تنظیم و امضای پروتکل سلامت با دیگر کشورها که بر مبنای پروتکل های بین المللی و به طور مشخص مقررات سازمان بهداشت جهانی تنظیم می شود در شرایط فوق العاده بهداشتی جهت دستیابی به راهکارهای عادی سازی مبادلات کالا و تردد اتباع و همکاری میان کشورها اقدام کند.

همچنین اعلام آمادگی شد تا با پذیرش هیات های تخصصی و نظرات و ملاحظات وزارت بهداشت گرجستان نسبت به امضای پروتکل دوجانبه در خصوص رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه صادرات و واردات کالاها و صدور گواهی های بهداشتی جهت افراد و کالاها اقدام شود.

قوام شهیدی با تاکید مجدد بر مشکلات و نگرانی‌های دانشجویان ایرانی برای بازگشت مجدد به گرجستان و حضور به موقع در دانشگاه به یادداشت ارسالی از سوی سفارت کشورمان در این خصوص اشاره کرد و خواستار آن شد تا ترتیباتی اتخاذ شود که آنها بتوانند با رعایت سازوکارهای بهداشتی به محل تحصیل خود مراجعت کنند.

اکاترینه تیکارادزه وزیر بهداشت گرجستان در این دیدار ضمن اعلام آمادگی خود برای همکاری با طرف ایرانی، شیوع کرونا ویروس را چالش جدی جهانی خواند و اظهار داشت: دولت گرجستان، تبلیغات اشاره شده در خصوص انتقال و انتشار ویروس از سوی یک کشور را محکوم کرده و نمی پذیرد.

تکازادزه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در گرجستان در مواجهه با این چالش گفت: موضوع باید به شکلی مدیریت شود که تبعات منفی آن بر شهروندان و اقتصاد دو کشور به حداقل برسد.

وزیر بهداشت گرجستان ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری با تمامی کشورها از جمله ایران اظهار داشت: مقررات ما به هیچ وجه سیاسی نیست، دولت گرجستان در این خصوص شفاف عمل می کند. ما از یکسو در خصوص حفظ سلامت کلیه اتباع خود و اتباع سایر کشورها که به کشورمان سفر می کنند مسئولیت داریم و بر این اساس برخی سخت گیری ها اعمال شده است و از سوی دیگر با توجه به جایگاه و نقش مهمی که در سالهای اخیر در ترانزیت کالا و همچنین رشد گردشگری داشته است تلاش می شود تا آسیب هایی که به واسطه مراقبت های ناشی از مواجه با این چالش ایجاد کرده به حداقل رسانده شود.

او افزود: در ابتدای انتشار ویروس آمادگی کمتری در مقابله با آن وجود داشت، ولب در حال حاضر آمادگی تبادل تجربیات اخیر خود در مواجهه با این ویروس را داشته و حتی آمادگی داریم موارد احتمالی را تحت درمان قرار دهیم.

او افزود: گرجستان طبق مقررات بین المللی سازمان بهداشت جهانی عمل می کند و بر این اساس افرادی که به برخی کشورهایی که سرعت انتشار ویروس در آن بیشتر بوده اند سفر می کنند در بازگشت حداقل باید 15 روز در قرنطینه باشند. همچنین امیدواریم شرایط به شکلی پیش برود که مجددا امکان سفر اتباع کلیه کشورها بدون هیچ محدودیتی به گرجستان فراهم شود.

او گفت: از دوستان ایرانی تشکر می کنیم که سختگیری‌های گرجستان را که جنبه احتیاطی و پیشگیرانه دارد درک می کنند.

وزیر بهداشت گرجستان عنوان کرد: در خصوص دانشجویان نیز باید به این نکته اشاره کنم که موضوع صرفا اختصاص به دانشجویان ایرانی ندارد و دانشجویان برخی کشورهای دیگر نیز در حال حاضر دچار این مشکل شده اند. در حال حاضر برنامه شروع به کار دانشگاه ها به مدت دو هفته به تعویق افتاده است و پس از آن نیز چنانچه شرایط فراهم نشد مقرر شده است کلاس‌ها و برنامه های جبرانی به خصوص برای دانشجویانی که امکان حضور ندارند در نظر گرفته شود.

تیکارادزه با تاکید بر نقش ترانزیتی گرجستان در انتقال کالا اظهار داشت: گرجستان کشور کوچکی است و تلاش کرده است به عنوان کشور ترانزیتی نقش خود را در منطقه افزایش دهد، ضمن اینکه در حال حاضر بسیار از کالاهایی که در امور زیرساختی و ساختمانی گرجستان مورد استفاده قرار می گیرد از ناحیه ایران تامین می شود. لذا در تلاش هستیم تا راهکارهای لازم در خصوص حمل و نقل، صادرات و واردات امن کالاها را پیگیری و دنبال کنیم.

وزیر بهداشت گرجستان در ادامه با علاقه مندی کشورش در ایجاد پروتکل سلامت بین دو کشور گفت: به نظر می رسد علاوه بر توافقات دوجانبه در این خصوص باید به صورت منطقه ای نیز عمل کنیم و برگزاری نشست منطقه ای در این موضوع می تواند به هم افزایی قدرت دفاعی و مهار این ویروس در منطقه کمک کند.

او با اعلام آمادگی کشور گرجستان در خصوص ارائه برخی کمک‌های بشردوستانه به ایران جهت مبارزه با ویروس کرونا اظهار داشت: ما برخی اقلام مورد نیاز را سفارش داده و در حال تامین آن هستیم. به محض دریافت آمادگی داریم بخشی از این اقلام از جمله کیت های تشخیص ویروس را در قالب کمکهای بشردوستانه علاوه بر همکاری های تخصصی و پزشکی در اختیار کشور ایران قرار دهیم.

در پایان مقرر شد به منظور افزایش تماس بین دو طرف و فراهم کردن زمینه تبادل نظر با طرف‌های ایرانی، وزرای بهداشت دو کشور تبادل نظر کرده و آخرین تحولات در خصوص مواجهه با آثار بحران شیوع ویروس کرونا در منطقه و راهکارهای مقابله با آن را مورد بررسی قرار دهند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها