کد خبر: 391817
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از ممنوعیت سفرهای استانی در نوروز:

نوروز 99 سفر را تعطیل کنیم/ ممنوعیت سفرهای استانی در تعطیلات عید؛ از گیلان تا خوزستان

مهمان‌نوازی اگرچه همواره یکی از برجسته‌ترین خصایل اخلاقی مردم ایران بوده، اما امسال همه مردم باید با نیتی خودخواسته این ویژگی را ترک کرده و مهمان‌ناپذیر باشند. حال این موضوع سبب ایجاد کارزارهای مختلفی در استان‌های ایران شده است.

نوروز 99 سفر را تعطیل کنیم/ ممنوعیت سفرهای استانی در تعطیلات عید؛ از گیلان تا خوزستان
کد خبر: 391817
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی- روزهای نخستی که ویروس کرونا در ایران شایع شده بود کمتر کسی فکر می‌کرد این بیماری حالا حالاها در کشور ماندگار باشد و رنگ خاکستری بر شهرهای ایران، که قرار بود میزبان عید نوروز باشند، بپاشد و حتی تعطیلات نوروز را هم تحت‌الشعاع حضور خود قرار دهد. اما این اتفاق افتاده است. محدود به ایران هم نیست. شرایط اضطراری در بسیاری از کشورهای دنیا حاکم شده و این ویروس بر خیلی از ابعاد زندگی مرم تاثیر گذاشته است.

مشاغل بسیاری از رونق افتاده‌اند، مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده‌اند، رویدادهای ورزشی به طور کلی به فراموشی سپرده شده‌اند و حتی نگرانی‌هایی بابت لغو برگزاری المپیک 2020 در تابستان سال آینده وجود دارد (بیشتر بخوانیم) .

همه این موارد اگر در دیگر ماه‌های سال در ایران رخ می‌داد، شاید شرایط این‌قدر عجیب نمی‌شد، اما تقارن شیوع کرونا با روزهای پایان سال و در پیش بودن تعطیلات نوروز بر میزان نگرانی‌ها و پیچیده شدن اوضاع افزوده است.

تمام توصیه‌ها درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا، از ماندن در خانه و دور شدن از تجمعات می‌گویند؛ حال آنکه عید نوروز در پیش و مهمانی‎‌های خانوادگی و سفر در راه است. در همین راستا، برخی استان‌ها با راه‌اندازی کمپین از مردم خواسته‌اند که دور سفر کردن به استان‌هایشان را خط بکشند (بیشتر بخوانیم) .

اصفهان: جلوگیری از ورود مسافران به استان یک رسالت ملی است

اصفهان، به عنوان یکی از شلوغ‌ترین استان‌ها در فروردین‌ماه، نخستین استانی بود که دست به این کار زد. استاندار اصفهان با توجه به شیوع بیماری کرونا گفت که این استان امسال امکان پذیرش و اسکان مسافر نوروزی در قالب کمپ، مدارس، ورزشگاه‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها و امثال آن را ندارد. عباس رضایی این اقدام را در راستای حفظ سلامت هم‌استانی‌ها و آحاد مردم ایران و همچنین یک رسالت ملی در جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اعلام کرد.

بر همین اساس، ستاد تسهیل مسافران نوروزی این استان هم تغییر کاربری داد؛ هرساله به منظور جذب مسافران نوروزی ستاد تسهیل مسافران نوروزی در اصفهان فعالیت می‌کرد، ولی امسال به دلیل شرایط پیش‌آمده به واسطه کرونا، این ستاد فعالیت خود را بر پیشگیری از ورود مسافر به اصفهان در ایام نوروز معطوف خواهد کرد.

ویروس کرونا

گیلان: امسال نمی‌توانیم میزبان مهمانان باشیم

گیلان هم به عنوان یکی از بحرانی‌ترین استان‌ها در شرایط فعلی همین راه را پیشه کرد. پس از اینکه آمار شیوع کرونا در استان گیلان رو به افزایش گذاشت، وزارت بهداشت و مسئولان کشور از مردم خواستند که از سفر به این استان خودداری کنند. به ویژه بعد از آنکه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند، مردم به خیال اینکه حالا فرصت خوبی برای سفر است و استان‌های شمالی هم اوضاع خوبی دارند، راهی این استان شدند. در ابتدا گروه‌های هلال‌احمر و امدادی طرح پایش سلامت و تب‌سنجی را در ابتدای جاده‌های ورودی به استان گیلان اجرا کردند، اما حالا با وخیم شدن اوضاع و افزایش آمار ابتلا به کرونا در این استان و همچنین در پیش بودن عید نوروز، استاندار این استان صریحاً از مردم خواسته که به گیلان سفر نکنند.

کوپن سفر

خوزستان: هشتگ، به خرمشهر سفر نکنید

در شرایطی که به نظر می‌رسید این تصمیم صرفاً از سوی استان‌های شمالی و چند استان دیگر اتخاذ می‌شود، اما چنین نشد.

انجمن‌های فرهنگی، هنری، میراثی و مردم‌نهاد خوزستان از چند روز گذشته با صدور بیانیه‌ها و به راه انداختن کمپین‌هایی در فضای مجازی خواستار ممنوعیت ورود مسافران و گردشگران نوروزی به این استان شده و از مردم خواسته‌اند برای حفظ سلامت خود و میزبانان‌شان به این استان سفر نکنند.

انجمن‌های مردم‌نهاد دوستدار میراث فرهنگی شهرستان‌های مختلف خوزستان خواستار تعطیلی تمامی بناهای تاریخی در سطح استان شدند و از مردم خواستند به صورت خودجوش در خانه‌های خود بمانند و به خوزستان سفر نکنند.

همچنین کمپین هنرمندان تئاتر خوزستان با نشر هشتگ به# خوزستان ـ# سفر # نکنید و کمپین هنرمندان تئاتر اروند با نشر هشتگ #به ـ خرمشهرـ آبادان ـ سفر نکنید مردم را به ماندن در خانه تشویق کرده‌اند و گفته‌اند که اگر سلامت خودتان و عزیزان‌تان برایتان مهم است، امسال از سفر کردن پرهیز کنید.

یزد: اقامت در بومگردی‌ها ممکن نیست

ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا در یزد نیز همین روش را در پیش گرفت و در اطلاعیه شماره 35 خود نوشت: «بنا بر تصمیم ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا، به دلیل وضعیت بحرانی استان یزد در شیوع بیماری کرونا و نگرانی مدیران استان از تشدید این وضعیت، استان یزد با اعلام شرایط اضطراری از پذیرایی، اسکان و اقامت مسافران معذور است. درخواست می‌شود هموطنان عزیز به هیچ وجه استان یزد را به عنوان مقصد سفر انتخاب نکنند و در مبادی ورودی استان نیز تیم‌های بهداشتی و غربالگری مستقر هستند و از ورود مسافرانی که کوچک‌ترین علائم بیماری داشته باشند جلوگیری می‌شود. همچنین به پلیس راه استان دستور داده شده است محدودیت‌های ترددی در مسیر‌های ورودی به استان اعمال نماید.»

بر اساس این اطلاعیه، همه اماکن تاریخی، موزه‌ها و اماکن گردشگری تعطیل هستند، مراکز اقامتی، هتل‌ها، مهمانسراها، مهمانپذیر‌ها و کمپ‌های گردشگری از پذیرش مسافرین معذورند و اقامت در بومگردی‌های سنتی و خانه‌های مسافر نیز امکان‌پذیر نیست.

سفر

فروردین 99 سفر نکنیم

تاکنون هیچ استانی از ممنوعیت به شکل جدی حرف نزده است و این اخبار تنها از عدم میزبانی مراکز پذیرایی و اسکان مسافران طی تعطیلات نوروزی حکایت دارد. اما اینکه آیا استان‌ها می‌توانند جلوی ورود پلاک‌های غیربومی را بگیرند یا خیر هنوز روشن نیست و به نظر هم نمی‌رسد این کار با وضعیت مدیریت فعلی میسر باشد.

در نتیجه، راهی نیست جز اینکه خود مردم، تک به تک، خود را در قبال این مساله مسئول بدانند و از سفر کردن در فروردین 99 به طور جدی بپرهیزند.

سفر در این ایام برای همه خطرناک است و در شرایطی که تمامی استان‌ها با کمبود تجهیزات پزشکی مواجه هستند و لوازم‌شان برای جمعیت خودشان هم کافی نیست، سفر کردن ما می‌تواند جان مردم استان‌های دیگر را هم به خطر بیندازد.

فرصت برای سفر و همچنین مهمان‌نوازی ایرانیان تمام نشده است. کمی صبور باشیم و اجازه دهیم این روزهای بحرانی بگذرد. وقتی کرونا رفت، کارهای زیادی برای انجام دادن خواهیم داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها