کد خبر: 392515
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

یاسمن دادور، مددکار اجتماعی و فعال حوزه کودکان، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

با کودکان‌تان در تعطیلات عید بذر بکارید و تمرین صبوری کنید/ درس، نظم و برنامه‌ریزی در روزهای تعطیلات و شیوع کرونا فراموش نشود/ والدینی با روان آرام می‌توانند از فرزندان خود محافظت کنند

یاسمن دادور، مددکار اجتماعی و فعال حوزه کودکان، درباره شیوه تعامل والدین و کودکان در تعطیلات نوروز کرونایی گفت: والدین یادشان باشد زمانی می‌توانند از فرزندان‌شان مراقبت کنند که خودشان سالم و سرحال باشند. نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روانی هم باید از خود محافظت کنند.

با کودکان‌تان در تعطیلات عید بذر بکارید و تمرین صبوری کنید/ درس، نظم و برنامه‌ریزی در روزهای تعطیلات و شیوع کرونا فراموش نشود/ والدینی با روان آرام می‌توانند از فرزندان خود محافظت کنند
کد خبر: 392515
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی- تعطیلات عید اگرچه همیشه شیرین است، اما قرنطینه خانگی به خاطر ویروس کرونا نوروز امسال را دگرگون ساخته است.

یاسمن دادور، مددکار اجتماعی و فعال حوزه کودکان، خطاب به والدین توصیه کرد: برای بررسی این موضوع باید توجه کنیم که چند مدل والدین وجود دارد؛ یک دسته آنهایی که در خانه همراه فرزندان‌شان‌ هستند و گروه دیگر آنهایی که مجبورند بعد از چند روز تعطیلی به سر کار بروند. به هر کدام از این خانواده‌ها جداگانه می‌پردازیم و فرمول‌های کمکی را به خانواده‌ها می‌گوییم. البته برخی موارد هم یکسان است و هر 2 مدل خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

درباره بحران‌های خانوادگی هم با کودکان صحبت کنید

او ادامه داد: نکته بسیار مهمی که بهتر است والدین به آن توجه داشته باشند این است که دروغ گفتن را باید به طور جدی کنار بگذارند. گاهی پدر و مادرها تصور می‌کنند با این کار به فرزندشان کمک می‌کنند، در صورتی که این کار هم اثر منفی بر کودکان می‌گذارد و هم اعتمادشان را از بین می‌برد و هم از همه مهم‌تر اینکه به آنها آگاهی نمی‌دهد. پس قبل از هر اقدامی باید بدانید که نه تنها این بحران فعلی که حتی بحران‌های درون خانوادگی را هم باید به کودکان گفت، با آنها صحبت کرد و کاملاً شفاف برایشان توضیح داد. البته این گفت‌وگو باید بر اساس سن و میزان درک و تیپ شخصیتی کودک صورت گیرد.

دادور افزود: شاید برخی خانواده‌ها بگویند این کار برای سنین بالاتر است و در سن کم نمی‌شود چنین کاری کرد. من به شما می‌گویم به کودک 2 ساله هم می‌شود از کرونا گفت. فقط لازم است خانواده‌ها مطالعه داشته باشند و روش‌های مختلف را بشناسند. حتماً لازم نیست از ویروس و بیماری و نحوه انتقال و شیوع آن حرف بزنیم، می‌توان با یک نقاشی ساده از خطری تحت عنوان یک بیماری نام برد؛ یعنی اجرای روشی که باعث ایجاد هول و هراس و اضطراب برای کودک نشود.

او معتقد است باید تهدید فعلی را به فرصت تبدیل کرد: این روزها بهترین فرصت است برای اینکه والدین بتوانند با کودکان و نوجوانان خود وقت بگذارند. بازی یکی از بهترین ابزارهاست و محدودیت سنی هم ندارد و در هر سنی می‌توان از بازی کرد. اما بهتر است سعی کنیم سراغ بازی‌هایی برویم که در آنها آموزش هم نهفته باشد.

این روزها فرصت خوبی برای استحکام روابط والدین و فرزندان است

والدین و کودکان

این مددکار اجتماعی به والدین پیشنهاد کرد: یکی از این کارها کاشت بذر است. بذرهایی را که سریع رشد می‌کنند و در بهار سبز می‌شوند انتخاب کنید و با فرزندتان آنها را بکارید. از بذر مراقبت کنید و منتظر سبز شدنش بمانید. این کار علاوه بر اینکه به شدت جذاب و هیجان‌انگیز است، صبوری، مراقبت و مسئولیت‌پذیری را به آنها یاد می‌دهد. همچنین در شرایط فعلی که بچه‌ها باید در خانه بمانند، مفهوم زمان را یاد می‌گیرند. از طرفی این روزها فرصت خوبی برای استحکام روابط والدین با فرزندان است. به ویژه آنهایی که فرزندان نوجوان دارند و به خاطر حجم کار، فرصتی برای وقت گذراندن با آنها نداشته‌اند حالا می‌توانند از این زمان استفاده کنند و پای حرف‌ها، پرسش‌ها و مشکلات‌شان بنشینند.

دادور خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که در این روزها نمی‌توان به دید و بازدید عید رفت و سفر هم تعطیل است. با این حال، باید مراقب بود که تحرک نداشتن باعث تحلیل جسمانی کودکان نشود. حتماً در طول روز برنامه ورزشی را هم بگنجانید و دسته‌جمعی در خانه تمرین‌های ورزشی انجام دهید.

او با اشاره به مرور کتب درسی تاکید کرد: سال تحصیلی 98-99 به ویژه در کلانشهرها به هیچ عنوان اوضاع خوبی نداشت، چون بارها به خاطر آلودگی هوا مدارس تعطیل شدند و با شیوع ویروس کرونا هم که این برنامه برای تمامی مدارس کشور اجرا شد. به همین خاطر بچه‌ها از درس و کتاب به شدت دور شدند. در این روزها حتماً ساعاتی را به تمرین‌های درسی اختصاص دهید و حتی والدین می‌توانند در کنار بچه‌هایشان مشغول درس خواندن شوند؛ مثلاً کتاب بخوانند یا اینکه سراغ یادگیری یک زبان خارجی بروند.

والدین از شبکه‌های حمایتی خودشان استفاده کنند

دادور با اشاره به اهمیت انعطاف در برنامه‌ریزی برای کودکان گفت: یک مساله مهم در این روزها این است که سعی کنید در برنامه‌ریزی برای کودکان منعطف باشید؛ مثلاً دیگر لازم نیست بچه‌ها مثل گذشته ساعت هفت صبح بیدار شوند و ساعت 9 شب هم بخوابند. اما چنین هم نباشد که ساعت سه شب بخوابند و 2 ظهر بیدار شوند. در عین حال که می‌کوشید منعطف رفتار کنید، قوانین و انضباط را هم حذف نکنید.

این مددکار اجتماعی به والدینی که سر کار می‌روند هم توصیه کرد: تمامی این کارها برای خانواده‌‌هایی که والدین مجبور به کار بیرون از خانه هستد قابل اجرا اما کمی دشوارتر است. به این خانواده‌ها توصیه می‌شود که برنامه‌ای با همکاری و همفکری خود کودک برایش بنویسند و از او بخواهند در طول روز تا زمان برگشت پدر و مادر به خانه این برنامه‌ها را اجرا کند. البته تاکید می‌کنیم که نباید سخت‌گیرانه و خیلی جدی باشد.

او در نهایت نقش آرامش والدین را بسیار مهم شمرد: در نهایت یک توصیه هم برای شخص والدین داریم. یادشان باشد که آنها زمانی می‌توانند از فرزندان‌شان مراقبت کنند که خودشان سالم و سرحال باشند. نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روانی هم باید از خود محافظت کنند. پس در این ایام زن و شوهر حتماً با یکدیگر وقت بگذرانند. با هم صحبت کنند. وقتی را برای خود اختصاص دهند. از طریق شبکه‌های احجتماعی و تماس‌های ویدئویی با دوستان‌شان حرف بزنند و از شبکه‌های حمایتی دوستان و خویشاوندان استفاده کنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها