کد خبر: 392747
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ۰۹:۱۶:۴۵
| |

چه کنیم تا به با مواد خوراکی درگیر کرونا نشویم؟

افشین بارانی، متخصص بهداشت مواد غذایی با اشاره به اینکه با رعایت برخی نکات می‌توانیم ریسک ابتلا به کرونا ویروس را کاهش دهیم، گفت: کرونا ویروس‌ها در دمای منجمد پایدار هستند و تا 2 سال می‌توانند در دمای منفی 20 درجه باقی بمانند پس فریز کردن آن‌ها را از بین نمی‌برد؛ همچنین باید از مصرف موادغذایی و یا فرآورده‌های فله‌ای مانند آجیل و خشکبار خودداری کنیم.

چه کنیم تا به با مواد خوراکی درگیر کرونا نشویم؟
کد خبر: 392747
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ۰۹:۱۶:۴۵

اعتمادآنلاین| افشین بارانی، متخصص بهداشت مواد غذایی گفت: ویروس کرونا در بین انسان‌ها به 2 صورت مستقیم و غیرمستقیم انتقال پیدا می‌کند در انتقال به صورت مستقیم با قرار گرفتن در معرض سرفه و عطسه‌های فرد آلوده و در انتقال غیرمستقیم این ویروس طی تماس با سطوحی که فرد آلوده به کووید 19 روی آن سطوح عطسه یا سرفه کرده منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: کرونا ویروس‌ها در دمای منجمد پایدار هستند و تا 2 سال می‌توانند در دمای منفی 20 درجه باقی بمانند و فعال باشند؛ پس مطالب مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر قراردادن مواد غذایی در فریزر برای از بین رفتن ویروس‌ها صحت نداشته و غیرعلمی است. باید بگوییم که کرونا ویروس‌ها نمی‌توانند گرمای 70 درجه را تحمل کنند بنابراین در هنگام پخت و پز از بین می روند.

رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قزوین تصریح کرد: بیشترین مشکل را در مواد غذایی خام خواهیم داشت و یا آلودگی متقاطع مواد غذایی پخته با مواد غذایی خام آلوده، بنابراین رعایت نکات بهداشتی بسیار حائز اهمیت است تا ما را از ابتلا به این ویروس مصون نگاه دارد.

وی با اشاره به اینکه با رعایت برخی نکات می‌توانیم ریسک ابتلا به بیماری را کاهش دهیم، توضیح داد: اولین نکته این است که از مصرف مواد غذایی و یا فرآورده‌های فله‌ای مانند آجیل و خشکبار خودداری کنیم چون ممکن است این محصولات در معرض سرفه و یا عطسه افراد بیمار قرار گرفته باشند.

بارانی تأکید کرد: میوه‌ها و سبزیجات پس از انتقال به منزل حتماً باید ضدعفونی شوند و ترجیحاً از موادغذایی بسته‌بندی شده در کارخانه‌ها استفاده کنیم.

وی اشاره کرد: از قطعه کردن گوشت مرغ، قرمز و ماهی توسط فروشندگان اجتناب شود چون ممکن است فروشندگان مواد پروتئینی آلوده باشند و باعث ایجاد آلودگی در سطوح و ماده غذایی خریداری شده شوند بنابراین توصیه می‌کنیم خُرد کردن این فرآورده‌ها را در منزل انجام دهید.

این متخصص بهداشت مواد غذایی گفت: ترجیحاً از نان‌های بسته‌بندی شرکتی استفاده کنیم اگر از نانوایی خرید می‌کنیم از پرسنل بخواهیم از ماسک استفاده کنند و خودمان نان‌ها را جمع کنیم . قبل و بعد از تماس با موادغذایی دست‌های خود را با آب و صابون و یا موادضدعفونی‌کننده بشوییم.

بارانی در پایان تأکید کرد: در محیط کار به هیچ عنوان از قندان‌های مشترک استفاده نکنیم و برای نوشیدن چای نیز بهتر است از لیوان‌های یکبار مصرف استفاده کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها