کد خبر: 392814
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از بدهی سرخابی‌های پایتخت:

بدهکاری بخشی از فلسفه فوتبال ایران شده است/ شفافیت مالی تنها راه نجات فوتبال است

مشکلات مالی همیشه در باشگاه پرسپولیس و استقلال وجود داشته و طلبکاران خارجی هم برای رسیدن به حق و حقوق‌شان مجبور شده‌اند به فیفا شکایت کنند. از همین روست که فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی با بدعهدی و بدحسابی مترادف شده است.

بدهکاری بخشی از فلسفه فوتبال ایران شده است/ شفافیت مالی تنها راه نجات فوتبال است
کد خبر: 392814
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حمیدی- سرخابی‌های پایتخت در وضعیت هشدار قرار دارند. بدهی‌های مالی از هر طرف روی سر این 2 باشگاه آوار شده و هیچ‌کسی هم نمی‌داند رقم دقیق این مطالبات چقدر است ( بیشتر بخوانیم ).

باشگاه پرسپولیس

برانکو، مهم‌ترین طلبکار پرسپولیس

همان روزها که هواداران پرسپولیس به خاطر قهرمانی‌های مداوم تیم‌شان در لیگ برتر خوشحال بودند، خطری جدی این تیم را تهدید می‌کرد. باشگاه پرسپولیس نزدیک به 6 ماه بود که دستمزد برانکو را پرداخت نکرده بود و گویا علاقه‌ای هم به پرداخت آن نداشت. این مربی کروات چند نامه به باشگاه فرستاد، اما ایرج عرب که آن زمان سرپرست باشگاه پرسپولیس بود هیچ تلاشی برای برطرف کردن نگرانی برانکو نکرد. همین اتفاق باعث شد برانکو قید ادامه کار در پرسپولیس را بزند و قراردادش را به صورت یک‌طرفه با این باشگاه فسخ کند. موفق‌ترین مربی چند سال اخیر فوتبال ایران راهی عربستان شد و مدیران پرسپولیس هم در منجلاب بدهی یک میلیون یورویی برانکو گیر کردند ( بیشتر بخوانیم ).

پیشنهاد پرسپولیس به برانکو چه بود؟

رفتار عجیب مدیران پرسپولیس

برانکو رفت، اما هنوز دلش با پرسپولیس بود. وکلای این مربی برای یافتن راه‌حلی ساده در راستای توافق، با مدیران پرسپولیس دیدار کردند، اما این دیدار مشکلات پرسپولیس را بیش از گذشته کرد. وکیل پرسپولیس راهی استانبول شد و با وکیل برانکو ملاقات کرد. در آن جلسه نمایندگان باشگاه پرسپولیس با توجه به اینکه برانکو یک‌طرفه قراردادش را فسخ کرده از طرف مقابل خواستند تمام مطالباتش را ببخشد. آنها به وکیل برانکو اعلام کردند در این صورت حاضرند به خاطر فسخ یک‌طرفه قرارداد از این مربی به فیفا شکایت نکنند ( بیشتر بخوانیم ).

این درخواست درحالی از طرف وکلای پرسپولیس داده شد که وکیل برانکو آن را رد کرد و پیشنهاد تخفیف 50 درصدی را به باشگاه ارائه داد. وکیل باشگاه این پیشنهاد را با مدیران پرسپولیس در میان گذاشت، اما آنها همچنان مصر بر پرداخت نکردن مطالبات برانکو بودند. از پس این اتفاق بود که برانکو از پرسپولیس به فیفا شکایت کرد ( بیشتر بخوانیم ).

با آمدن انصاری‌فرد به باشگاه پرسپولیس شرایط کمی فرق کرد. مدیران جدید باشگاه دوباره جلساتی با برانکو تشکیل دادند. آنها اما در این جلسات باز هم اشتباه رفتار کردند و بر مبنای شرایط پیش نرفتند. نماینده‌های پرسپولیس در این دیدارها از برانکو درخواست تخفیف 50 درصدی داشتند در حالی که برانکو دیگر حاضر به انجام چنین کاری نبود. مدیران پرسپولیس باید می‌دانستند که شرایط با ماه‌های گذشته فرق کرده و این مربی دیگر حاضر نیست بابت توافق با باشگاه پرسپولیس تخفیف 50 درصدی بدهد. حالا فیفا رأی پرونده برانکو را ابلاغ کرده و پرسپولیس محکوم به پرداخت بیش از یک میلیون یورو به این مربی شده است. مساله‌ای که می‌شد با کمی تدبیر آن را حل کرد حالا به پرونده‌ای میلیونی تبدیل شده است.

ایرج عرب و برانکو

بدهی پرسپولیس به کالدرون و دوستان

پرسپولیس به غیر از بدهی یک میلیون یورویی به برانکو، بدهی‌های دیگری هم دارد، از بودیمیر و مارکو گرفته تا کالدرون و دستیارانش. در این روزها که همه درگیر ویروس کرونا هستند، مدیران پرسپولیس باید به دنبال پول باشند آن هم از نوع ارزی. این باشگاه نزدیک به 500 هزار یورو به بودیمیر بدهکار است و باید تا 40 روز دیگر آن را تسویه کند ( بیشتر بخوانیم ). رقمی نزدیک به 300 هزار یورو به دستیاران برانکو بدهکار است و 500 هزار دلار هم باید به کالدرون و دستیارانش پرداخت کند. عددهایی عجیب و غریب که پرداخت نشدن هر کدام از آنها می‌تواند پرسپولیس را با جریمه‌های سنگین فیفا مواجه کند ( بیشتر بخوانیم ).

کالدرون

حکم 550 هزار دلاری شفر هم رسید

همان روزهایی که پرسپولیس درگیر مشکلاتش با برانکو بود، استقلال هم درگیر پرونده وینفرد شفر آلمانی شد. او که در هفته‌های پایانی لیگ هجدهم از هدایت استقلال کنار گذاشته شد توانست این باشگاه را در فیفا محکوم کند. حالا استقلال باید 550 هزار دلار به این مربی پرداخت کند. حکمی که می‌تواند دردسری بزرگ برای مدیران استقلال به وجود آورد. طبق گفته علی فتح‌الله‌زاده، هیچ پولی در باشگاه استقلال موجود نیست ( بیشتر بخوانیم ).

البته استقلال به غیر از بدهی نیم میلیون دلاری به شفر، 175 هزار دلار به اسماعیل گونکالوس و باشگاه ازبکستانی این بازیکن، 100 هزار دلار به سرور جباروف، 65 هزار دلار به گادوین منشا و 50 هزار دلار به وکلای باشگاه بابت پرونده سوپرجام بدهکار است ( بیشتر بخوانیم ). اعدادی که جمع آنها شرایط را برای استقلال سخت‌تر خواهد کرد. البته این باشگاه نزدیک به 10 میلیارد تومان هم به یک طرف داخلی بدهکار است. بنا بر آخرین اخبار منتشرشده، این فرد برای رسیدن به پولش قصد دارد ساختمان باشگاه را توقیف کند ( بیشتر بخوانیم ).

گرو و نویمایر تمرین استقلال به همراه شفر و وریا غفوری

استعفای مدیرعامل پرسپولیس

در این وضعیت بحرانی، محمدحسن انصاری‌فرد به دلیل مشکلاتی که با هیات‌مدیره پرسپولیس و وزارت ورزش پیدا کرده از سمتش استعفا کرد. انصاری‌فرد دلیل استعفایش را دخالت وزارت ورزش در امور باشگاه عنوان کرده است ( بیشتر بخوانیم ). هرچند روابط عمومی وزارت ورزش خیلی زود به این موضوع واکنش نشان داد و آن را رد کرد. البته انصاری‌فرد اعلام کرده که اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس علاقه‌ای به همکاری با او ندارند و برخی از آنها هم به بدترین شکل به او بی‌احترامی کرده‌اند. در این میان خبرهایی هم مطرح شده که علی فتح‌الله‌زاده، که به تازگی سرپرست باشگاه استقلال شده است، هم به زودی از این سمت استعفا خواهد کرد. او نیز شرایط مالی استقلال را بحرانی خوانده و خواستار کمک وزارت ورزش و جوانان شده است ( بیشتر بخوانیم ). هرچند طبق قانون، وزیر ورزش و جوانان نمی‌تواند به پرسپولیس و استقلال کمک مالی کند و فتح‌الله‌زاده در اصل درخواستی نابجا از وزیر ورزش داشته است.

انصاری فرد

چه باید کرد؟

مشکلات مالی همیشه در باشگاه پرسپولیس و استقلال وجود داشته و طلبکاران خارجی هم برای رسیدن به حق و حقوق‌شان مجبور شده‌اند به فیفا شکایت کنند. از همین روست که فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی با بدعهدی و بدحسابی مترادف شده است. سوالی که اکنون پیش می‌آید این است که چگونه باید از بروز دوباره‌ی این مشکلات جلوگیری کرد؟ در جدیدترین اتفاق وزارت ورزش از باشگاه‌ها خواسته بدون تایید آنها با هیچ مربی یا بازیکن خارجی‌ای قراردادی امضا نکنند ( بیشتر بخوانیم ). به گفته آنها این هماهنگی می‌تواند از بروز مشکلات حقوقی جدید جلوگیری کند. اما واقعیت این است که با این بخشنامه هم نمی‌توان از وقوع چنین مشکلاتی جلوگیری کرد. حل این مشکل تنها یک راه دارد و آن هم پیروی از قانون فیرپلی مالی فیفاست. قانونی که اجازه نمی‌دهد تیم‌ها بیشتر از توان مالی خودشان در فوتبال هزینه کنند. البته اجرای این قانون نیاز به شفافیت مالی باشگاه‌ها دارد؛ چیزی که در لیگ برتر ایران جایش خالی است.

دربی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها