کد خبر: 395087
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مجلس یازدهم می‌کوشد تا پاستور را هم بعد از بهارستان فتح کند/ مجلس آینده بر اساس دغدغه‌های جناحی خود عمل‌ می‌کند/ این نگرانی وجود دارد که مجلس یازدهم ضریب تقابل کشور با نظام بین‌الملل را افزایش دهد/ مجلس یازدهم شبیه مجلس نهم است/ از مجلس هفتم به بعد پارلما

نماینده دوره هشتم مجلس تاکید کرد: مجلس یازدهم به دنبال این است که فتح پاستور را هم بعد از فتح بهارستان رقم بزند. مجلس آینده به هر حال بر اساس دغدغه‌های جناحی خود عمل می‌کند.

مجلس یازدهم می‌کوشد تا پاستور را هم بعد از بهارستان فتح کند/ مجلس آینده بر اساس دغدغه‌های جناحی خود عمل‌ می‌کند/ این نگرانی وجود دارد که مجلس یازدهم ضریب تقابل کشور با نظام بین‌الملل را افزایش دهد/ مجلس یازدهم شبیه مجلس نهم است/ از مجلس هفتم به بعد پارلما
کد خبر: 395087
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره استراتژی مجلس آینده نسبت به دولت توضیح داد: مجلس آینده مجلسی خواهد بود که تقابل با دولت را بیشتر می‌کند و خواهد کوشید با تخریب هرچه بیشتر دولت پیروزی دیگری را در انتخابات 1400 برای خود به دست آورد.

این نماینده ادوار مجلس در ادامه تاکید کرد: این مجلس به دنبال آن است که فتح پاستور را هم بعد از فتح بهارستان رقم بزند. مجلس آینده به هر حال بر اساس دغدغه‌های جناحی خود عمل می‌کند. البته این ارزیابی من است و امیدوارم این اتفاق رخ ندهد، اما پیش‌بینی‌های موجود فعلاً این است.

نگرانی تقابل مجلس یازدهم با نظام بین‌الملل وجود دارد

او درباره عملکرد مجلس آینده گفت: با توجه به تفکر حاکم بر مجلس آینده، این نگرانی هم وجود دارد که مجلس به نوعی ضریب تقابل کشور با نظام بین‌الملل را هم افزایش دهد و به منافع ملی آسیب‌های خاصی وارد کند.

قنبری تاکید کرد: شناختی که از افراد واردشده به مجلس یازدهم و تفکر و اندیشه آنها وجود دارد این احتمالات را در مورد مجلس آینده به ذهن متبادر می‌کند.

مجلس آینده یکدست اصولگراست

نماینده دوره هشتم مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این مجلس کاملاً یکدست و تقریباً می‌توان گفت مجلسی شبیه مجلس نهم است. مجلسی است که در آن اصولگراها یکدست‌تر شده‌اند. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که از مجلس هفتم به بعد پارلمان کلاً در اختیار اصولگراها بوده است.

قنبری با اشاره به ادوار مختلف مجلس از دوره هفتم تاکنون گفت: مجالس هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم یک ویژگی کلی دارند و آن هم این است که در همه این مجالس اصولگراها در اکثریت بوده‌اند.

این نماینده ادوار مجلس با اشاره به حضور اصلاح طلبان در مجالس گذشته تاکید کرد: در برخی از این مجالس اصلاح‌طلبان در حد اقلیتی کم‌تعداد و در برخی دیگر در حد اقلیتی پرتعداد ظاهر شده‌اند.

اصلاح‌طلبان حتی نمی‌توانند در مجلس یازدهم فراکسیون تشکیل دهند

او درباره اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم گفت: تعداد اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم آن‌طور که به نظر می‌آید خیلی کم و ناچیز است و بعید می‌دانم حتی بتوانند فراکسیونی تحت عنوان اصلاح‌طلبان تشکیل دهند. احتمالاً وضعیتی مانند مجلس نهم برای آنها رقم خواهد خورد.

قنبری افزود: همان‌طور که گفتم مجلس یازدهم با توجه به اینکه ترکیب اصولگرایان در آن یکدست‌تر است شبیه مجلس نهم خواهد بود. البته با اینکه همه یک تفکر دارند از لحاظ داخلی اختلافاتی هم دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تاثیر اختلافات احتمالی میان اصولگرایان در مجلس بر کلیت اداره پارلمان در دوره جدید توضیح داد: قطعاً بر سر مسائل حاشیه‌ای مانند اینکه چه کسی رئیس یا نائب‌رئیس شود، شکل‌گیری هیات‌رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها اختلافاتی پیش می‌آید.

تنش‌های درون‌گروهی اصولگرایان بر استراتژی آنها تاثیری نخواهد داشت

او افزود: از یک طرف افرادی جزو طیف آقای قالیباف هستند که کمی سعی می‌کنند نسبت به بقیه به اصطلاح شیک و پیک‌تر باشند و یک ژست تکنوکراتیک دارند و خود را نواصولگرا تلقی می‌کنند. از طرفی دیگر سنتی‌ترها، پایداری‌ها و طرفداران احمدی‌نژاد هستند که تردیدی نیست یک جنگ قدرت بین آنها در خواهد گرفت.

این نماینده ادوار مجلس ادامه داد: اینها هر یک تلاش می‌کنند سهم بیشتری از موقعیت‌ها و مناصب را به خودشان اختصاص دهند. همین‌طور می‌کوشند تا از قدرت‌شان برای منافع طیف خود استفاده کنند. اینها موجب تنش‌های درون‌گروهی بین آنها خواهد شد اما آن‌قدر تاثیرگذار نیست که استراتژی آنها را تغییر دهد یا باعث تحولاتی در رفتارهای کلی‌شان شود.

قنبری در پایان گفت: به هر حال همه اصولگرایان حاضر در مجلس یازدهم یک دیدگاه واحد دارند و به لحاظ اندیشه‌ای تفاوت آنچنانی با هم ندارند که بگوییم رفتار آنها تغییر خاص و محسوسی پیدا می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها