کد خبر: 395153
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

فریدون احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

افزایش قیمت خودرو با توجه به وضعیت فعلی منطقی است/ قطعه‌سازان باید تقویت شوند/ ارزش پول ملی تقویت شود، قیمت خودرو افزایش پیدا نخواهد کرد/ خوروسازان برای ورود مواد اولیه با مشکلاتی مواجه‌اند/ اقتصاد دستوری کنترل نمی‌شود/ کوچک‌ترین اتفاق اقتصادمان را دگرگون

فریدون احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در توضیح اینکه چگونه می‌توان جلوی افزایش قیمت خودرو را گرفت گفت: باید قطعه‌سازان تقویت شوند و راه‌های استمرار ورود مواد اولیه به کشور را پیدا کنیم. همچنین باید هزینه‌های نقل و انتقال پول را کاهش دهیم و در نهایت ارزش پول ملی را تقویت کنیم تا جلوی افزایش قیمت خودرو به طور منطقی گرفته شود.

افزایش قیمت خودرو با توجه به وضعیت فعلی منطقی است/ قطعه‌سازان باید تقویت شوند/ ارزش پول ملی تقویت شود، قیمت خودرو افزایش پیدا نخواهد کرد/ خوروسازان برای ورود مواد اولیه با مشکلاتی مواجه‌اند/ اقتصاد دستوری کنترل نمی‌شود/ کوچک‌ترین اتفاق اقتصادمان را دگرگون
کد خبر: 395153
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF (بیشتر بخوانیم) به گفته کارشناسان، علاوه بر ابعاد سیاسی از نظر اقتصادی نیز برای کشورمان تبعاتی به همراه داشته است. تبعاتی از جمله افزایش نرخ دلار و نابسامانی در بازار خودرو و... (بیشتر بخوانیم) چراکه اقتصاد کشورمان مقاوم نیست و در برابر کوچک‌ترین شوک متزلزل می‌شود.

یکی از عمده موارد این اتفاق نابسامانی در بازار خودرو و افزایش غیرمنطقی خودرو داخلی به دنبال نپیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی مبارزه با تروریسم و پولشویی است (بیشتر بخوانیم) .

احمد فریدونی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به پررنگ‌ترین دلایل این افزایش قیمت پرداخته و راهکار مقابله با این چالش را عنوان کرده است.

افزایش نرخ خودرو متاثر از جو روانی نپیوستن به FATF است

فریدون احمدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو طی چند هفته اخیر پرداخت و گفت: افزایش اخیر نرخ خودرو چند دلیل دارد. اولین دلیل آن ناشی از جو روانی است و دومین عامل این است که برخی تصور می‌کنند با عدم الحاق ایران به FATF و کنوانسیون‌های بین‌المللی، نقل و انتقال پول سخت خواهد شد.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: دلیل دیگر افزایش قیمت خودرو، سختی و مشکلاتی است که خودروسازان برای واردات مواد اولیه و اقلامی که برای ساخت قطعات نیاز دارند پیدا کرده‌اند.

قیمت خودرو تابع نرخ ارز است

احمدی عامل دیگر گران شدن قیمت خودرو داخلی را افزایش نرخ ارز دانست: قیمت خودرو تابع نرخ ارز است. در یک ماه گذشته شاهد جهش نرخ ارز از کانال 13 هزار تومان به کانال 15 هزار تومان بودیم. بنابراین متناسب با نرخ ارز باید شاهد افزایش نرخ خودرو هم باشیم.

در یک ماه گذشته شاهد جهش نرخ ارز از کانال 13 هزار تومان به کانال 15 هزار تومان بودیم. بنابراین متناسب با نرخ ارز باید شاهد افزایش نرخ خودرو هم باشیم.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: اقتصاد دستوری نیست و باید منطقی با آن برخورد کرد. حساب دودوتا چهارتاست و اقتصاد منطق خودش را دارد.

درجه حساسیت اقتصاد ما بالاست

نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره به دلایل اختلال در بازار خودرو و افزایش قیمت آن توضیح داد: دلیل عمده افزایش قیمت‌ها و نابسامانی بازار خودرو و سایر اقلام، اقتصاد بیمار است. از آنجا که اقتصاد ما مقاوم نیست، درجه حساسیت آن بسیار بالاست.

احمدی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتیِ مد نظر رهبری به این معنا بود که اجازه ندهیم اقتصادمان حساس و متاثر از محیط اطراف باشد؛ یعنی آن را مقاوم کنیم تا با هر اتفاقی در محیط ، اقتصاد ما به هم نریزد.

نماینده مردم زنجان در مجلس ادامه داد: متاسفانه با کوچک‌ترین اتفاقی که در اطراف ما رخ می‌دهد اقتصاد کشورمان به هم می‌ریزد و این یعنی اقتصاد آسیب‌پذیر، که باید اصلاح شود.

متاسفانه با کوچک‌ترین اتفاقی که در اطراف ما رخ می‌دهد اقتصاد کشورمان به هم می‌ریزد و این یعنی اقتصاد آسیب‌پذیر.

این نماینده مجلس دهم افزود: برای کنترل قیمت خودرو نمی‌توانیم دستوری عمل کنیم چراکه اقتصاد فرمانبردار نیست.

باید هزینه‌های نقل و انتقال پول را کاهش دهیم

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ این سوال که راه‌حل کجاست و چطور می‌توان این مشکل را برطرف کرد، گفت: باید قطعه‌سازان تقویت شوند و راه‌هایی پیدا کنیم که بتوانند مواد اولیه را همچنان وارد کنند. همچنین باید هزینه‌های نقل و انتقال پول کاهش یابد و پول ملی تقویت شود. در این صورت می‌توان افزایش قیمت خودرو را کنترل و مهار کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها