کد خبر: 395470
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از ادعای یک سایت چینی گزارش می‌دهد:

کرونا از آزمایشگاه تسلیحات بیولوژیک آمریکا خارج شده است؟

یک سایت چینی اعلام کرد شواهد و قرائن نشان می‌دهد ویروس کرونا که از ووهان چین شیوع پیدا کرد در یکی از آزمایشگاه‌های بیولوژیک ارتش آمریکا ساخته شده است.

کرونا از آزمایشگاه تسلیحات بیولوژیک آمریکا خارج شده است؟
کد خبر: 395470
|
۱۳۹۸/۱۲/۲۸ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک سایت چینی اعلام کرد شواهد و قرائن نشان می‌دهد ویروس کرونا که از ووهان چین شیوع پیدا کرد در یکی از آزمایشگاه‌های بیولوژیک ارتش آمریکا ساخته شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، پایگاه چینی «گلوبال تایمز» به نقل از کارشناسان چینی خبر داد، شواهدی دال بر وقوع چنین امری در دست است.

به گفته این کارشناسان، روزنامه نیویورک تایمز روز پنجم آگوست سال گذشته خبری تحت عنوان «به دلیل نگرانی‌های بهداشتی و پزشکی، تحقیقات ویروس‌های کشنده در یکی از آزمایشگاه‌های ارتش متوقف شد» منتشر کرد.

در این گزارش تاکید شده، نگرانی‌های به‌وجود‌آمده نسبت به سلامت و بهداشت محیطی باعث شد دولت آمریکا یکی از آزمایشگاه‌های فعال در زمینه بیماری‌های خطرناک مانند ویروس ابولا را متوقف کند.

در همان زمان اعلام شد مرکز تحقیقات پزشکی بیماری‌های واگیردار وابسته به ارتش آمریکا در «فورت دیتریک» تعطیل شده است و احتمالاً این تعطیلی چند ماه به طول خواهد انجامید.

در عین حال ادعا شد هیچ عاملی بهداشت عمومی را تهدید نمی‌کند و هیچ مورد ابتلایی بین کارمندان آن یا نشت مواد خطرناک به خارج از این آزمایشگاه هم به ثبت نرسیده است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیردار آمریکا (CDC) نیز در همان روز طی بیانیه‌ای اعلام کرد دستور تعطیلی مرکز پژوهش‌های «فورت دیتریک» را صادر کرده است، زیرا این مرکز سامانه کافی برای گندزدایی فاضلاب ندارد، اما از امن‌ترین آزمایشگاه‌ها به شمار می‌رود.

در این بیانیه همچنین اذعان شده که CDC به دلایل مربوط به امنیت ملی از ارائه اطلاعات بیشتر در این باره امتناع می‌کند.

جالب اینجاست این مرکز، مسئول انجام تحقیقات بیولوژیک و سمی است که می‌توان آن را تهدیدی علیه ارتش یا بهداشت عمومی آمریکا تلقی کرد.

یکی دیگر از ماموریت‌های این آزمایشگاه تحقیق در مورد شیوع بیماری‌ها بوده و برای سازمان‌های دولتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دارویی پژوهش‌های تحقیقاتی انجام می‌دهد.

در همین راستا برخی از فعالان آمریکایی طی نامه‌ای سرگشاده که در فضای مجازی منتشر شد از کاخ سفید در مورد علل تعطیلی فورت دیتریک سوال کردند.

این فعالان از مسئولان آمریکایی خواستند تا درباره رابطه این تعطیلی با ویروس کرونا که هم‌اکنون در ایالات متحده نیز شیوع پیدا کرده و نیز ارتباط این مساله با آمار بالای تلفات امسال آنفلوانزا در این کشور توضیح دهند.

از سوی دیگر کارشناسان چینی دوباره گزارش تحقیقاتی پایگاه اطلاع‌رسانی مجله «نیچر» در سال 2015 را بازنشر کردند که در آن عنوان شده است دانشمندان موفق شده‌اند یک نوع ویروس کرونا را به کمک ارتش آمریکا شبیه‌‌سازی کنند.

به نوشته نیچر، بعد از شیوع ویروس سارس (2003-2002) و سندرم حاد تنفسی خاورمیانه (مرس)، دانشمندان برای مقابله با شیوع گسترده بیماری بین مردم بسیج شدند، از این رو مجموعه زیادی از خفاش‌ها را در چین مورد بررسی و تحقیق قرار دادند و فهمیدند این جانوران بزرگ‌ترین میزبان ویروس تیره کرونا محسوب می‌شوند؛ اما ویروس‌هایی که در خفاش‌ها زندگی می‌کنند به انسان‌ها سرایت پیدا نمی‌کنند و شاخک‌های این ویروس‌ها توانایی وصل شدن به سلول‌های انسانی را ندارند.

بعد از آن مشخص شد یک نوع از این خفاش‌ها به نام «Horseshoe bat» میزبان ویروس کرونایی است که می‌تواند به انسان‌ها منتقل شود؛ دانشمندان نام این ویروس را «SHC014-CoV» گذاشتند.

برای اطلاع بیشتر از این ویروس دانشمندان موفق به شبیه‌سازی جداره بیرونی و شاخک‌های ویروس شدند و آن را به یک موش آزمایشگاهی تزریق کردند. در اینجا مشخص شد که این ویروس با سلول‌های انسان ارتباط برقرار می‌کند و به طور ویژه در دستگاه تنفسی انسان مستقر می‌شود و تکثیر پیدا می‌کند.

در این تحقیق تاکید شده است که برخی از اطلاعات و نمونه‌های آزمایشگاهی استفاد‌ه‌شده، از پژوهشکده پزشکی بیماری‌های واگیردار وابسته به ارتش آمریکا گرفته شده است.

گفتنی است این اطلاعات بر اساس شواهد به دست آمده و هیچ مدرک قاطعی دال بر یکسان بودن این ویروس آزمایش‌شده بر روی موش آزمایشگاهی، با همان ویروس «کووید-19» که هم‌اکنون در جهان شیوع پیدا کرده است، وجود ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها