کد خبر: 395998
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۴ ۱۰:۲۵:۰۰
| |

توافق احزاب شیعه عراق برای برکناری نخست‌وزیر مکلف/ تهدید به عزل برهم صالح

یک نماینده در پارلمان عراق از توافق احزاب شیعه برای کنار گذاشتن نخست‌وزیر مکلف این کشور خبر داد. در همین حال رئیس فراکسیون صادقون در پارلمان عراق، رئیس جمهوری این کشور را تهدید به برکناری کرد.

توافق احزاب شیعه عراق برای برکناری نخست‌وزیر مکلف/ تهدید به عزل برهم صالح
کد خبر: 395998
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۴ ۱۰:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مختار الموسوی، نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه جزئیات نشست اخیر احزاب شیعه درباره موضوع تشکیل دولت را فاش کرد.

او در این باره گفت که احزاب شیعه عراق در نشست اخیر درباره کنار گذاشتن عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف این کشور توافق کرده‌اند.

الموسوی در ادامه تصریح کرد: رؤسای احزاب شیعه همچنین درباره معرفی رؤسای دانشگاه‌های کوفه، بغداد و کربلا برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق و تشکیل کابینه به توافق دست یافتند.

او همچنین افزود: احزاب شیعه با رؤسای ائتلاف القوی العراقیه به ریاست محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و فراکسیون‌های کُرد درباره ضرورت معرفی نامزد جدید مورد قبول همه گفت‌وگو خواهند کرد و به همین منظور اعضای یک هیئت بلندپایه متشکل از احزاب شیعه برای بررسی برکناری الزرفی و معرفی نامزد جدید طی دو روز آینده با مقامات بلندپایه عراق دیدار می‌کنند.

نشست مذکور عصر جمعه در منزل عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت عراق و با حضور اعضای ائتلاف‌های فتح و دولت قانون، فراکسیون عطا، حزب الفضیله و بدون حضور ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی برگزار شد.

به گفته منابع آگاه، در این نشست درباره مسئله تشکیل دولت موقت عراق گفت‌وگو شد.

عدنان الزرفی سه‌شنبه هفته گذشته توسط برهم صالح، رئیس جمهوری عراق مکلف به تشکیل دولت شد.

تهدید برهم صالح به برکناری توسط فراکسیون صادقون

براساس گزارش المعلومه، عدنان فیحان، رئیس فراکسیون صادقون در پارلمان عراق برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور را تهدید کرد که اگر در معرفی عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه بازنگری نکند، این فراکسیون با اکثریت آراء به برکناری صالح رأی خواهد داد.

او افزود: رؤسای احزاب شیعه به برهم صالح اطلاع داده‌اند که مکلف شدن نخست‌وزیر در گرو موافقت ائتلاف فتح به ریاست هادی العامری است.

فیحان ادامه داد: عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت عراق رسماً به ساز و کار تعیین الزرفی اعتراض کرده است و اغلب رؤسای احزاب نیز مخالف او هستند.

رهبر فراکسیون صادقون همچنین گفت: برهم صالح جنجالی‌ترین شخصیت در نظام عراق است و به ویژه که او طبق تمایلات سیاسی خود کار می‌کند و سعی دارد از شکاف فعلی ایجاد شده میان احزاب شیعه استفاده کند.

او تصریح کرد: علیه رئیس جمهوری به اتهام نقض قانون اساسی اقامه دعوا کرده‌ایم و اگر برهم صالح در تصمیم خود درباره الزرفی بازنگری نکند، با اکثریت آراء به برکناری او رأی می‌دهیم و اجازه اعطای رأی اعتماد به کابینه الزرفی را هم نمی‌دهیم، چرا که معرفی او به عنوان نخست‌وزیر مکلف حق اکثریت را سلب کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها